Is het je weleens opgevallen dat je advertentiekosten in Google AdWords de ene dag veel hoger uitvallen en de andere dag weer veel lager? Dit heeft alles te maken met een recentelijke update van Google, waardoor het dagbudget tot wel 2x kan worden uitgegeven.
Wat is er precies veranderd?
Waar Google AdWords eerst het dagbudget tot maximaal 20% kon overschrijden, kan deze sinds 4 oktober 2017 tot wel 200% worden uitgegeven. Deze wijziging zorgt ervoor dat Google AdWords tot wel 2x het dagbudget kan overschrijven op dagen dat er veel zoekverkeer is. De overschrijding wordt vervolgens weer gecompenseerd op dagen dat er minder zoekverkeer is.
Een voorbeeld:
Google streeft ernaar om je advertenties zo vaak mogelijk weer te geven binnen het bestaande budget. Echter kan het zoekverkeer per dag behoorlijk verschillen. Stel dat je dagbudget €10 euro is, dan kan je campagne op dagen met meer zoekverkeer bijvoorbeeld €20 per dag uitgeven. Op dagen met minder zoekverkeer, wordt er bijvoorbeeld €5 uitgeven. Echter hoef je nooit meer te betalen dan het dagbudget vermenigvuldigd met de vooraf ingestelde looptijd.
Lopen je campagnes maandelijks door? Dan zorgt Google ervoor dat je nooit meer dan 30,4 (gemiddeld aantal dagen in de maand) vermenigvuldigd met het dagbudget uitgeeft. In dit voorbeeld komt dat neer op een maximaal budget van €304 per maand.
Veelgestelde vragen over deze update:
1. Kan mijn budget ook halverwege de maand/looptijd al verbruikt zijn?
Als er dagelijks veel zoekverkeer naar je product of dienst is, is het in theorie mogelijk dat het totaalbudget halverwege de looptijd al volledig gespendeerd is. Waardoor je voor de overige dagen dus geen budget meer hebt. Echter heeft Google recentelijk aangegeven dat de update niet bedoeld is om je budget versneld uit te geven. Het zal in de praktijk dan ook niet voorkomen dat je budget halverwege de looptijd volledig gespendeerd is. Het algoritme zorgt ervoor dat je advertenties de gehele looptijd worden weergegeven.
2. Wat gebeurt er als ik gedurende de maand het budget bijstel?
Het aanpassen van je budget heeft geen invloed op wat je de rest van de maand (of looptijd) moet betalen. Net als voorheen, wanneer je je budget wijzigt, zullen je uitgaven voor de rest van de maand niet hoger zijn dan je nieuwe gemiddelde dagbudget vermenigvuldigd met de resterende dagen in de maand (uitgaande van gemiddeld 30,4 dagen per maand).
Voorbeeld: stel dat je een dagbudget van €10 hebt. Op 24 maart heb je €240 uitgegeven. Op diezelfde dag wijzig je het dagbudget in €20. Het maximum dat er in rekening wordt gebracht voor de maand maart is: €240 besteed tot nu toe + (€20 x 6,4 resterende dagen) = totaal maandbudget €368
3. Wat gebeurt er als ik mijn campagne halverwege de maand of looptijd afbreek?
Google AdWords houdt rekening met je dagbudget verdeeld over een maand of vooraf ingestelde looptijd. Voor campagnes die halverwege de maand of looptijd worden onderbroken, is het mogelijk dat er verschillen ontstaan tussen de gemiddelde dagbudgetten en je totale kosten. Houd er dus rekening mee dat de kosten mogelijk hoger uit kunnen vallen wanneer een campagne halverwege wordt onderbroken.
Wat is het voordeel van de budget verdubbeling?
Deze update maakt het mogelijk om naast de kosten, ook twee keer zoveel klikken te generen dan is toegestaan volgens je dagbudget. Als er sprake is van een te hoge overweergave en er meer kosten worden gegenereerd dan je budget toestaat, ontvang je van Google een krediet voor deze extra kosten.
Hoe controleer ik of er sprake is van overweergave?
- Log in op je AdWords-account
- Klik rechtsboven op het rapport pictogram
- Selecteer “Vooraf gedefinieerd” en vervolgens “Algemeen” in het dropdownmenu
- Klik op “Overweergave”
Daarnaast kan het budgetmanagement door deze update een stuk eenvoudiger worden. Waar je eerst de budgetten zelf moest bijstellen om uit te komen op het gewenste maandbudget, doet Google dit nu voor je. Door de maandbudgetten vast te laten staan, zorgt Google dat je er nooit overheen kunt gaan!
Wat is het nadeel van de budget verdubbeling?
Het lijkt er dus op dat deze update het budgetmanagement versimpelt. Echter is dit bij frequent wijzigende dagbudgetten niet het geval. Wanneer je frequente budgetwijzigingen doorvoert, is het door deze update onduidelijk waar het uiteindelijke maandbudget op uitkomt.
Daarnaast is het jammer dat de update niet optioneel is. Want wat heb je aan de dagbudgetten als je er niet op kunt rekenen? We adviseren daarom om de uitgaven de komende maand goed in de gaten te houden.
Zie je door de bomen het bos niet meer of wens je extra toelichting over deze update? Onze SEA-specialisten leggen je graag uit wat dit voor jouw campagnes betekent. Bel of mail ons gerust!