Remarketing is ondertussen een bekend begrip in de online marketingwereld. Het is een van de meest effectieve manieren om jouw potentiële doelgroep te bereiken door middel van adverteren. Zeker als je je bedenkt dat gemiddeld 98% van de website bezoekers niet direct converteert. Door gebruik te maken van remarketing, kun je opnieuw de aandacht trekken van de bezoeker die al heeft laten weten geïnteresseerd te zijn in jouw product of dienst.
Het doel van een remarketingcampagne kan verschillen van een online aankoop, het stimuleren van herhaalaankopen of het vergroten van de naamsbekendheid. De mogelijkheden en opties op het gebied van remarketing nemen alsmaar toe, waardoor een doordachte keuze fundamenteel is om succes te behalen. Daarom geven we in dit blog 5 tips, waarmee je meer uit je (Google AdWords) remarketingcampagne kunt halen!
1. Segmenteer je doelgroepen
Mensen bezoeken je website om verschillende redenen. Je hebt misschien bezoekers die op zoek zijn naar meer informatie, een aankoop willen doen of alleen komen om een blog te lezen. Het heeft dus niet altijd zin om dezelfde boodschap opnieuw aan al deze verschillende mensen te tonen. Door verschillende doelgroepen (remarketinglijsten) aan te maken kun je specifieke advertenties maken en inspelen op de specifieke behoeften en interesses van de desbetreffende doelgroep.
Tip: maak de remarketinglijsten altijd zo snel mogelijk aan. Vanaf dit moment gaat de lijst zich namelijk vullen en opbouwen. Zo voorkom je dat je achteraf data mist om bezoekers te kunnen retargeten.
2. Bepaal je frequentie
Houd rekening met de frequentie waarmee je een bezoeker wilt confronteren met het eerder bekeken product of een algemene boodschap. Niets wekt namelijk meer ergernis op bij gebruikers dan wekenlang achtervolgd worden door dezelfde advertentie. Houd dus rekening met de irritatiegrens van je doelgroep en beperk de frequentie. Een zogenaamde ‘frequency cap’ van bijvoorbeeld 10 betekent dat je binnen de vastgestelde cookietijd (bijvoorbeeld 30 dagen) de bezoeker maximaal 10 keer confronteert met jouw advertentie.
Tip: Gebruik je remarketing om je naamsbekendheid te vergroten? Kies dan voor een lage frequentie en een langere duur, om je bedrijf top of mind te houden!
3. Sluit site categorieën die slecht zijn voor je imago uit
Bij remarketing met Google AdWords worden je advertenties getoond op op websites uit het Display Netwerk. En hoewel het bij remarketing niet per se draait om de relevantie van de partnerwebsites, is het toch belangrijk om enkele categorieën uit te sluiten. Sommige websites kunnen je merknaam namelijk schaden. Door bepaalde sites en content uit te sluiten, kun je dus bepaalde thema’s vermijden.
4. Zorg voor een specifieke aanbieding en de juiste landingspagina
Dynamische remarketing maakt het mogelijk om specifiek te adverteren met producten die je bezoeker eerder heeft bekeken. Overtuig deze twijfelaar alsnog door deze producten aan te bieden met een extra korting. Bijvoorbeeld: ‘koop nu schoenen X met 10% korting, alleen vandaag geldig!’ Belangrijk is het dan dat de bezoeker op de juiste landingspagina terecht komt, zodat hij of zij direct kan converteren!
5. Vervang je advertentiemateriaal regelmatig
Een van de redenen om je advertentiemateriaal regelmatig te vervangen is bannerblindheid. We zijn inmiddels zo gewend dat er in de rechterbalk van een website vaak advertenties staan, dat deze soms al helemaal niet meer opvallen. Volgens een onderzoek door Retargeter dalen de klikfrequenties in de eerste maanden van een campagne doorgaans met 50%. Dus wanneer je je advertentie niet om de paar maanden aanpast, loop je misschien een hoop conversies mis.
Zo, je bent nu goed op weg om effectieve remarketing campagnes te maken. Echter zijn er zoveel mogelijkheden en opties, waardoor je misschien door de bomen het bos niet meer ziet. Onze SEA specialisten hebben jarenlange ervaring op het gebied van remarketing en zorgen voor rendementvolle campagnes. Neem gerust contact met ons op voor vragen of een vrijblijvend adviesgesprek!