Vorige week dinsdag was het eindelijk zo ver: het jaarlijkse Google Marketing Live ging weer van start. Deze keer in San Francisco. Online marketeers van over de gehele wereld gingen hier met elkaar in gesprek. Maar nog belangrijker: zij kregen stuk voor stuk een inkijk in de ontwikkelingen die de zoekmachine dit jaar voor ons in petto heeft. Maar welk nieuws heeft Google deze keer naar buiten gebracht? En wat zijn de gevolgen voor Google Ads?
Wat is Google Marketing Live?
Google Marketing Live is een jaarlijks terugkerend evenement, waarin Google belangrijke aankondigingen doet over zijn producten en diensten. Hierbij ligt de focus natuurlijk op hun eigen advertentieprogramma. Dat het evenement een waar spektakel is, blijkt wel uit de vele reacties die het bij online marketeers losmaakt. Elk jaar weer weten de sprekers het publiek te verrassen. Denk bijvoorbeeld aan vorig jaar. Toen werd onder andere bekend gemaakt dat Google AdWords voortaan als Google Ads door het leven zou gaan.
De belangrijkste producten en ontwikkelingen
Vorige week vond de 2019 editie van Google Marketing Live plaats. Op dinsdag 14 en woensdag 15 mei praatten verschillende kopstukken van Google ons – offline én online – bij over de laatste ontwikkelingen binnen hun bedrijf. De belangrijkste aankondigingen vatten wij hieronder voor je samen.
Producten en diensten ontdekken met Discovery Ads
Het overkomt iedereen wel eens. Na een middag winkelen, zit de kofferbak van jouw auto opeens vol met producten die je eigenlijk niet nodig had. Maar die ene aanbieding? Die kon je écht niet laten liggen! Dit gevoel leeft ook op het wereldwijde web. Meer dan 75% van de gebruikers geeft aan het fijn te vinden om onverwachte koopjes te ontdekken. Aanbiedingen waar ze niet per se zelf naar op zoek waren.
Om in deze behoefte te voorzien heeft Google de Discovery Ads in het leven geroepen. Met deze advertenties kun je potentiële klanten bereiken op het moment dat ze nieuwe diensten of producten zouden willen ontdekken. Hoe de advertenties eruit komen te zien is afhankelijk van het gekozen platform (Gmail, YouTube of Google Discovery). De toekomst van deze manier van adverteren ziet er rooskleurig uit. Eerdere tests wijzen namelijk uit dat Discovery Ads tot wel 50% meer klikken kan opleveren.
Visueel adverteren met Gallery Ads
Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden. Dat snappen ze bij de grootste zoekmachine ter wereld gelukkig ook. Google is namelijk van plan om dit jaar nog de nieuwe Gallery Ads te lanceren. Dit zijn advertenties die bestaan uit 4 tot 8 afbeeldingen, waar de gebruiker vlug doorheen kan bladeren. Dit kan vervolgens worden ondersteund met 70 karakters aan tekst en drie headlines. De resultaten zijn veelbelovend: Ad groups met deze nieuwe advertentie hebben tot wel 25% meer interactie met hun doelgroep!
Direct een aankoop doen in Google Shopping
Google Shopping krijgt dit jaar een make over. Niet alleen ziet het platform er straks strakker uit, maar het biedt ook gloednieuwe functies. Gebruikers krijgen bijvoorbeeld de mogelijkheid om hun aankopen direct in Google Shopping te doen. Zo zijn ze niet langer verplicht om de website van de retailer te bezoeken. Deze functie was al een tijdje beschikbaar in Frankrijk en zal de komende maanden dus verder worden uitgerold.
Verwijzen naar jouw app met Deep Linking
Heeft jouw webshop een eigen app? Dan heeft Google dit jaar goed nieuws voor je! Het is straks namelijk mogelijk om potentiële klanten via jouw advertentie door te verwijzen naar de productpagina binnen deze applicatie. Dit wordt Deep Linking genoemd. Dat is handig, want in het geval van een bestaande klant staan alle instellingen dan al goed ingevuld. Denk aan inlog-, verzend- en betaalgegevens. Zo is een bestelling zo gedaan.
Betere biedstrategieën in smart bidding
Tijdens Google Marketing Live 2018 speelde smart bidding al een grote rol. En ook deze keer kwam het onderwerp veelvuldig naar voren. Zo kondigde Google dinsdag aan dat ze weer een nieuwe biedstrategie hebben ontwikkeld. Namelijk: ‘maximize conversion value.’ Het doel van deze methode is het behalen van de hoogst haalbare conversiewaarde op basis van het door jouw opgegeven budget.
Binnen smart bidding zijn er daarnaast ook nog andere verbeterpunten doorgevoerd. Zo kun je straks conversiedoelen op campagneniveau instellen. En verkoop je een seizoensproduct of heb je een aanbieding? Dan kun je deze periode isoleren met ‘smart bidding seasonality adjustments’. Op deze manier hebben de resultaten die binnen dit termijn vallen geen invloed op het verdere verloop van de biedstrategie.
De ideale doelgroep met Custom Audiences
Hoe specifieker de doelgroep, hoe groter de kans op een conversie. Daarom heeft Google dit jaar de Custom Audiences ontwikkeld. Dit doen ze door Custom Affinity en Custom Intent in één doelgroep samen te voegen. Dit houdt in grove lijnen in dat je alleen mensen target die zowel op basis van interesses én zoekgedrag interessant zijn. Een gouden combinatie dus!
Vergroot je doelgroep met de Audience Expansion-tool
Niets is zo vervelend als een te kleine doelgroep. Gelukkig heeft Google daar dit jaar een oplossing voor bedacht. Namelijk: de Audience Expansion-tool. Wanneer je dit hulpmiddel inzet, gaat de zoekmachine op zoek naar nieuwe gebruikers om te targetten. Deze mensen komen in grote lijnen overeen met jouw Custom Audience. Hierdoor blijft de kans groot dat ze interesse hebben in jouw product of dienst. Sterker nog: uit onderzoek blijkt zelfs dat je met deze methode tot wel 50% meer conversies kan binnenhalen.
Meer mogelijkheden met Local Campaigns
Mensen maken steeds vaker gebruik van hun telefoon. Ook wanneer ze gezellig door één van de vele winkelstraten lopen. Google wil deze groep gebruikers helpen bij het vinden van lokale producten en diensten die bij hun zoekopdrachten aansluiten. Om dat voor elkaar te krijgen breidt het bedrijf de mogelijkheden binnen de Local Campaigns steeds verder uit. Dit jaar zullen wij daarom ook kennis maken met tools, zoals: Store Explore en Promoted Pins. Hiermee bereik jij nog makkelijker mensen die in de buurt zijn.
Sneller adverteren in YouTube met Bumper Machine
Adverteren in YouTube levert steeds meer op. Toch zijn er maar weinig bedrijven die gebruik maken van de Bumper Ad. Het opzetten van een video van zes seconden kost namelijk veel tijd en geld. En die inspanning steken bedrijven natuurlijk veel liever in langere filmpjes. De Bumper Machine van Google moet nu de oplossing bieden. Dit stukje software kan namelijk een video (tot 90 seconden) inkorten tot de gewenste lengte. Hierbij maakt het gebruik van machine learning. Zo adverteer jij zonder extra moeite met een perfect filmpje voor YouTube.
De toekomst van Google Ads
Net zoals voorgaande jaren was Google Marketing Live weer een evenement om niet te vergeten. In een rap tempo volgde de ene na de andere aankondiging elkaar op. Een ding is in ieder geval zeker: adverteerders gaan wederom een goed jaar tegemoet.
In de eerste plaats biedt Google ons nieuwe manieren om doelgroepen te bereiken. Denk hierbij aan de Discovery, Gallery en Bumper Ads. Door deze nieuwe vormen van adverteren in te zetten kan het succes van jouw campagne worden vergroot. Daarnaast wordt het ook de potentiële klant makkelijker gemaakt om te converteren. Zo kunnen ze hun aankopen nu direct in Google Shopping of in jouw app doen. Ook worden ze bij een lokale vraag sneller naar jouw fysieke bedrijf gestuurd. Wel zo praktisch!
Tenslotte wordt ook het programma achter Google Ads steeds verder ontwikkeld. Zo kun jij als online ondernemer steeds gerichter en succesvoller adverteren. Volgens de sprekers van Google Marketing Live zullen wij die verbeteringen dit jaar vooral terug gaan zien bij smart bidding en de doelgroepen.
Bing verandert van naam
Google is niet het enige bedrijf dat volop bezig is met het verbeteren van zijn producten en diensten. Ook Microsoft is de afgelopen weken meerdere malen in het nieuws geweest. De reden? Het advertentieprogramma van Bing – de grootste tegenhanger van Google Ads – krijgt een nieuwe naam. Namelijk: Microsoft Advertising. Binnen deze dienst kun je nu ook adverteren op Yahoo! en AOL. Het corporatie hoopt met de naamswijziging een eenduidiger beeld te creëren van al zijn advertentiemogelijkheden.
Hulp nodig bij het opzetten van een SEA campagne?
De aankondigingen van Google hebben de afgelopen dagen veel stof doen opwaaien. Zeker in de wereld van online marketing. Wil je meer weten over deze nieuwe ontwikkelingen? Of heb je hulp nodig bij het opzetten van een campagne in Google Ads of Bing? Neem dan contact op met B&S Media. Wij helpen je graag verder in jouw weg naar online succes!