Eerder dit jaar was Microsoft meerdere malen in het nieuws. Hun advertentieprogramma – Bing Ads – veranderde namelijk van naam, waarbij Microsoft Advertising het levenslicht zag. Ook in onze eigen blog gingen wij hier even kort op in. Maar wat is Microsoft Advertising eigenlijk? Hoe past het binnen jouw online marketingstrategie en hoe maak je een account aan? In deze blog vertellen wij je er graag meer over.
Wat is Microsoft Advertising?
Microsoft Advertising kun je het beste met Google Ads vergelijken. Het is een online advertentieprogramma waarmee je reclame kan maken in zoekmachines en aanverwante websites. Door middel van een zoekwoordveiling wordt bepaald welke bedrijf met hun advertentie bovenaan komen te staan. Hierbij wordt er onder andere gekeken naar zogenoemde kwaliteitsscores en klikprijzen.
Microsoft Advertising en Google Ads lijken dus enorm op elkaar. Het grote verschil zit dan ook in de plekken waarop je adverteert. Zo wordt je niet in Google getoond, maar op Yahoo en Bing. Daarnaast is ook het display netwerk net even anders. Jouw advertenties worden namelijk niet op Google-gerelateerde websites geplaatst. In plaats daarvan vind je ze terug op populaire pagina’s, zoals: Outlook.com, MSN, Windows en Xbox. En dat heeft zo zijn voordelen…
De voordelen van Microsoft Advertising
In Nederland staat – qua zoekmachines – Google stipt op één. Veel ondernemers schatten om die reden de waarde van Bing veel te laag in. Microsoft Advertising is echter een prima aanvulling op jouw marketingmix. Ten opzichte van Google Ads zijn er een paar grote voordelen te noemen:
- Bereik in de browsers van Internet Explorer of Microsoft Edge;
- Zichtbaar in de geïntegreerde zoekmachine van Windows 10;
- Een marktaandeel van 9% met 115 miljoen zoekopdrachten per maand;
- Een doelgroep die gemiddeld ouder is en meer budget te besteden heeft;
- Minder concurrentie en daardoor lagere CPC’s.
Ben je al bekend met zoekmachine adverteren? Dan heeft Microsoft Advertising nog een aantrekkelijk voordeel. Zij bieden je namelijk de mogelijkheid om jouw campagnes vanuit Google Ads te importeren. Zo kun je relatief snel van start gaan. Let daarbij echter op dat Microsoft en Google niet identiek zijn. Het is dus aan te raden om de campagnes los van elkaar te optimaliseren. Zo leveren jouw campagnes betere resultaten.
Soorten advertenties in Nederland
Net zoals in Google Ads kun je in Microsoft Advertising verschillende advertenties aanmaken. Het aanbod is echter minder uitgebreid. In ons kleine kikkerlandje zijn namelijk nog niet alle functionaliteiten uitgerold. Microsoft belooft echter dat dit in de nabije toekomst zal gaan veranderen. Op dit moment kom je in het Nederlandse netwerk de volgende drie varianten tegen:
Standard Text Ads
De Standard Text Ads krijgen vanuit Microsoft geen support meer. Als nieuwe gebruiker zal ze daarom niet meer aan kunnen maken. Toch kom je ze nog af en toe in het netwerk tegen. Het gaat dan om oude campagnes, die nog niet zijn overgegaan op de nieuwere variant: de Expanded Text Ads.
Expanded Text Ads
De Expanded Text Ad lijkt ontzettend veel op de tekstadvertenties die je ook in Google tegenkomt. De basis is namelijk veelal gelijk. De advertentie bestaat uit een titel, een URL en een advertentietekst. Een eenvoudige variant ziet er als volgt uit:
Een advertentie moet echter opvallen. Daarom kun je deze – ook binnen Microsoft Advertising – verder uitbreiden. Dit doe je aan de hand van Ad Extensions. Hiermee geef je de potentiële klant meer informatie over jouw bedrijf. Binnen jouw MA-account kun je de volgende extensies aan jouw advertentie toevoegen:
- Location Extension;
- Call Extension;
- Sitelink Extension;
- Image Extension;
- App Extension;
- Callout Extension;
- Review Extension;
- Structured Snippet Extension;
- Price Extension.
Product Ads
Afgelopen juni was het zover: de Product Ads werden na lang wachten eindelijk in ons kikkerlandje uitgerold. Je kunt deze advertenties het beste vergelijken met die van Google Shopping. Ze bestaan uit een afbeelding van het product, een beschrijving, de naam van de aanbieder en een verkoopprijs. Wil je binnen Microsoft Advertising met deze succesvolle formule aan de slag? Dan zul je ook een account moeten aanmaken binnen Microsoft Merchant Center. Hier maak je namelijk een catalogus aan.
Hoe maak ik een Microsoft Advertising-account aan?
Met ruim 500.000 adverteerders is Microsoft Advertising een groeiende speler binnen de online marketing. Wil jij net als hen dolgraag binnen de zoekmachine van Bing adverteren? Dan heb je daar natuurlijk een account voor nodig. Deze maak je gelukkig makkelijk en snel aan. Hoe dat precies in zijn werk gaat, lees je in deze paragraaf.
Maak een nieuw Microsoft-account aan
Voor Microsoft Advertising heb je een Microsoft-account nodig. Heb je een mailadres van Outlook, Live of Hotmail? Dan hoef je die niet meer aan te maken. Dit is ook het geval wanneer je gebruik maakt van Microsoft-diensten, zoals: Xbox Live of Skype. Je hoeft dan alleen nog maar in te loggen met jouw gegevens. Heb je nog geen Microsoft-account? Dan maak je er op de onderstaande manier één aan:
1. Ga naar de website van Microsoft Advertising en klik in het menu op “Aanmelden”.
2. Maak een nieuw Microsoft-account aan door op de tekst ‘Maak er een’ te klikken.
3. Vul in de opeenvolgende schermen de volgende gegevens in:
- Jouw e-mailadres;
- Het gewenste wachtwoord.
4. Vul in de opeenvolgende schermen de volgende gegevens in:
- Voor- en achternaam;
- Land en geboortedatum.
5. Ga naar de inbox van het opgegeven e-mailadres. Open het bericht van het Microsoft-accountteam en neem de beveiligingscode over. Voer deze bij het scherm van Microsoft Advertising in en klik op Volgende.
6. Neem de getoonde reCAPTCHA over en klik op Volgende.
Maak jouw Microsoft Advertising-account compleet
In het vorige stappenplan heb je een Microsoft-account aangemaakt. Dit is echter niet het hoofddoel. Jij wilt natuurlijk zo snel mogelijk een Advertising campagne opzetten. Dit snapt Microsoft gelukkig ook. Met de laatste muisknop ben je namelijk in de Microsoft Advertising omgeving terecht gekomen. Hier kun je direct aan de slag met het opzetten van een nieuw account. Voer hier de volgende stappen uit:
1. Vul op de eerste pagina de volgende gegevens aan:
- Bedrijfsnaam;
- Bedrijfstelefoonnummer;
- Currency: Euro (EUR);
- Time zone: (GMT +01:00) Amsterdam […];
- Primary use: To promote this business.
2. Bekijk onder het kopje Agreements de Microsoft Advertising Terms and Conditions. Accepteer ze door een vinkje te plaatsen. Klik vervolgens op Create Account.
3. Maak jouw eerste campagne aan. Importeer er één vanuit Google Ads of zet een nieuwe op. Klik op Continue.
4. Vul jouw betaalgegevens in en ga live!
Hulp nodig bij het opzetten van een campagne?
Meer dan 115 miljoen zoekopdrachten per maand… Sinds de uitrol van Windows 10 groeit de impact van Microsoft Advertising op online marketing gestaag. Sla meteen jouw slag en maak vandaag nog een succesvolle campagne aan. Lukt je dat niet alleen? De SEA specialisten van B&S Media helpen je graag!