Scoor in 2020 met deze 5 social media-trends!

Champagne. Vuurwerk. Oliebollen. Het nieuwe jaar heeft zijn intrede gedaan. De mist van oudejaarsavond is nog nauwelijks opgetrokken of de marketeers slaan alweer hun slag. De ontwikkelingen binnen de digitale wereld gaan namelijk onverminderd door. In 2020 staan er – ook op het gebied van social media – vele veranderingen op ons te wachten. In deze blog van B&S Media vertellen wij je hoe jij hier handig op inspeelt.

De verwachte trends van dit jaar

De toekomst laat zich vaak niet voorspellen. Toch is het nuttig om stil te staan bij de trends die dit jaar verwacht worden. Deze komen namelijk niet uit de lucht vallen. De meeste zaden zijn immers al in 2019 geplant. Hieronder vertellen wij je met welke social media trends jij in 2020 de meeste winst kunt behalen.


1. TikTok neemt in populariteit toe

Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en YouTube. Jarenlang vormden zij de vijf grootste social media platforms van de digitale wereld. Hier komt echter verandering in. Het Chinese TikTok wint namelijk razendsnel aan populariteit – ook in Nederland. Al meer dan 3,5 miljoen Nederlanders hebben het nieuwe platform namelijk al ontdekt. Een serieuze concurrent van Facebook, blijkt ook uit de reactie van Mark Zuckerberg:

TikTok is really the first consumer internet product built by one of the Chinese tech giants that is doing quite well around the world.

Maar wát is TikTok eigenlijk? TikTok is een app waarmee je heel makkelijk video’s kunt maken en delen. De lengte van deze filmpjes varieert tussen de 3 en de 15 seconden. Het platform is vooral populair bij Generatie Z. Ofwel: jongeren die geboren zijn tussen 1995 en 2010. Zij besteden ruim 45 minuten per dag aan het bekijken en vullen van hun tijdlijn. Des te meer reden voor bedrijven om TikTok serieus te nemen en te implementeren in hun marketingstrategie.

De populariteit van TikTok blijft groeien. Ook buiten Generatie Z wint de app steeds meer aan terrein. Het is daarom verstandig om op deze social media trend in te spelen. Maak een TikTok-account aan en produceer korte video’s. Zorg er daarbij voor dat men ze opnieuw wil zien. Hoe vaker mensen naar jouw content kijken, hoe beter jouw account namelijk scoort.

2. Stories blijven onverminderd populair

Baanbrekend was het. In 2013 introduceerde Snapchat een nieuwe functie: Snapchat Stories. Hiermee was het mogelijk om een foto of video met jouw netwerk te delen, welke bovenaan de tijdlijn verscheen. Gebruikers kregen vervolgens tot 24 uur de tijd om deze te bekijken, waarna de content automatisch verdween. Er wordt daarom ook gesproken over ‘ephemeral content’. Oftewel: content dat slechts voor een korte periode beschikbaar is.

Vandaag de dag is deze vorm van content delen onverminderd populair. Meerdere social media-platforms hebben het idee daarom ook overgenomen: Instagram, Facebook en zelfs Whatsapp. Daarnaast treden de “verhalen” steeds meer op de voorgrond. Dit ten nadele van de ‘gewone’ berichten. Zij worden meer en meer van de tijdlijn verdrongen. Om op te blijven vallen worden stories in 2020 dus steeds belangrijker. Ook voor jouw bedrijf.

3. Verschuiving van likes naar bereik

Het gebruik van social media is niet zonder gevolgen: het kan namelijk voor mentale problemen zorgen. Gebruikers kunnen het gevoel hebben dat hun leven perfect moet zijn. Lukt dit niet? Dan voelt dit als falen. Om dit sentiment tegen te gaan, heeft Instagram – als eerste platform – besloten om likes in de ban te doen. Op dit moment bevindt dit idee zich in de testfase. De verwachting is dat in 2020 meerdere social media-platforms zullen volgen.

Voor bedrijven is dit een vervelende ontwikkeling. Het aantal likes geeft namelijk aan hoe goed een post eigenlijk presteert. De manier van meten gaat dus veranderen. Wij raden je aan om al in 2020 de focus te verleggen. Richt je minder op het aantal likes en meer op zaken, zoals: bereik en aantal weergaven.

4. Meer directe verkopen via social

Social media wordt al sinds het begin ingezet als marktplaats. Zowel bedrijven als particulieren bieden er hun diensten en producten aan. In de afgelopen jaren heeft de e-commerce op social media daarom een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Meerdere platforms, waaronder Instagram en Facebook, bieden sinds kort de optie om een product direct via hun app te betalen. De verwachting is dat deze dienst in 2020 een standaard dienst wordt.

Natuurlijk kan jouw bedrijf hier niet op achterblijven. Luxe went immers snel. Het aantal ‘shoppable’ posts zal enorm groeien, waardoor je in 2020 niet langer kunt aankomen met een externe link. Meer en meer gebruikers zullen namelijk afhaken wanneer zij een product niet direct via social media kunnen afrekenen. Zij zullen in dat geval overstappen op een concurrent die deze service wel biedt. Haak daarom snel op deze social media trend in!

5. Gebruik van micro-influencers

In het afgelopen jaar zijn influencers vaak in het nieuws geweest. Lang niet altijd positief. Door publicaties van o.a. Rambam staat de geloofwaardigheid van grote namen in het vak enorm onder druk. Vervelend, want veel merken maken gebruik van deze mensen. Toch is het vertrouwen in de influencer-marketing nog niet helemaal verdwenen. Interne, kleine én middelgrote influencers worden nog door de consument vertrouwd.

Bedrijven doen er nog steeds goed aan om influencer-marketing in te zetten. Het loont echter om met zogenoemde micro- en nano-influencers samen te werken. Deze personen hebben een kleiner bereik dan de grote namen, maar wekken hierdoor wel meer vertrouwen. Tevens kun je als bedrijf gebruik maken van een interne influencer. Dit is een ambassadeur, die oprecht trots is op jouw bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan een werknemer.

Hulp nodig bij jouw social media-campagne?

Niets is zo veranderlijk als social media. In een rap tempo volgen de verschillende ontwikkelingen elkaar op. De opkomst van het Chinese TikTok. Het verdwijnen van likes binnen Instagram. De verschuiving naar micro-influencers. Om jouw concurrenten voor te kunnen zijn, moet je voortdurend op de hoogte blijven van de laatste trends. Gelukkig kun je jouw social media-campagne ook uit handen geven. B&S Media Internetmarketing staat namelijk altijd voor je klaar. Neem vandaag nog contact met ons op!

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.