Wat een succes! Jouw organisatie presteert beter dan ooit. Je kunt het aantal aanvragen bijna niet aan. Hoog tijd om te stoppen met SEO, toch? De website is nu namelijk optimaal ingericht voor de zoekmachine. Helaas is niets minder waar. De wereld van SEO is namelijk continu in beweging. In deze blog van B&S Media leggen onze online marketeers uit wat er gebeurt, wanneer een SEO-campagne onderbroken wordt. Lees je mee?
Wat is zoekmachineoptimalisatie?
Zoekmachineoptimalisatie – in het Engels ook wel Search Engine Optimization (SEO) genoemd – is een belangrijk onderdeel binnen de online marketing. Dit vakgebied richt zich op het vergaren van hoge posities in zoekmachines. Denk hierbij aan namen, zoals: Yahoo!, Bing en Google. Met een marktaandeel van ruim 90%, ligt de nadruk van Nederlandse SEO voornamelijk op de laatstgenoemde zoekmachine. Om hier hoog te kunnen scoren houden SEO specialisten zich bezig met de volgende elementen:
- Content;
- Techniek;
- Autoriteit.
Het belang van SEO
Hoge posities binnen Google, zeg je? Waarom zou ik die moeten willen? De reden is eigenlijk vrij simpel. Als ondernemer wil je jouw producten en diensten namelijk graag aan (nieuwe) klanten slijten. Dit doe je onder andere door een website op te zetten. Deze moet echter ook vindbaar zijn voor potentiële klanten die jou nog niet kennen. Zoekmachines zijn hiervoor de ideale plek. Deze worden namelijk gebruikt om jou – en jouw concurrenten – te vinden. Sta jij niet bovenaan? Dan is de kans zeer groot dat de concurrent er met jouw doelgroep vandoor gaat. Een goede SEO-campagne is dus essentieel!
De optimalisatie stopt nooit
De wereld van SEO is altijd in beweging. Een techniek, die gisteren goede resultaten boekte, kan morgen alweer verouderd zijn. Dit heeft vaak meerdere oorzaken. Allereerst blijft Google zijn algoritmes continu aanpassen. Ze stellen meer eisen en gaan het gebruik van doorzichtige SEO-tactieken tegen. Niet zo vreemd, want Google staat er in de eerste plaats voor de gebruiker. Relevantie en gebruiksvriendelijkheid zijn hierin erg belangrijk.
Enkele voorbeelden van recente algoritme-aanpassingen:
- BERT (2019): Google matcht de intentie van teksten met de zoekvraag.
- Mobile speed (2018): De laadtijd op mobiel wordt meegenomen in de resultaten.
- Google Fred (2017): Het produceren van kwalitatief goede content wordt beloond.
- Penguin (2012): Google straft over-optimalisatie, waaronder keyword stuffing.
- Malware;
- Redirects;
- Page errors;
- Problemen met de page titles;
- Problemen met meta descriptions;
- Afbeeldingen zonder ALT of titel;
- Links zonder ALT of titel;
- Links met een nofollow;
- Gebroken links;
- Pagina’s zonder schema;
- Pagina’s zonder header.
- Spam (bijv. door malware);
- Negatieve SEO van concurrenten;
- Websites die jouw website crawlen.
Daarnaast is ook de markt allesbehalve statisch. Het zoekgedrag van consumenten verandert. Nieuwe concurrenten staan op. Oude veranderen hun tactiek. Het is daarom belangrijk om altijd goed op je hoede te blijven. Je kunt namelijk zo van jouw nummer-1 positie gestoten worden. Optimaliseren voor zoekmachines? Dat stopt nooit.
De gevolgen van een gestopte SEO-campagne
Het blijven monitoren en optimaliseren van SEO-resultaten is erg belangrijk. Ook wanneer je prima scoort. Maar wat gebeurt er eigenlijk wanneer je stopt met SEO? In eerste instantie niet zoveel. De posities blijven even stabiel. Zo ook de toestroom aan bezoekers. Dit is van korte duur. Er zullen namelijk gegarandeerd veranderingen optreden. Maar welke zijn dit? En waarom? We bespreken ze hieronder:
Content
Doe je al veel aan SEO? Dan is het je waarschijnlijk wel opgevallen: er wordt binnen ons vakgebied nogal wat geschreven. Zo wordt er aan vrijwel ieder zoekwoord een complete landingspagina gewijd.
Terecht, want hiermee spreken we steeds weer andere doelgroepen aan. Stop je echter met SEO? Dan is de kans groot dat de contentproductie drastisch naar beneden gaat. Dit kan grote gevolgen hebben. Zo:
1. Worden er geen nieuwe doelgroepen meer aangesproken;
2. Worden nieuwe producten of diensten niet op tijd opgepakt;
3. Neemt de interactie met (potentiële) klanten op social media af;
4. Komen bezoekers komen niet – of niet vaak – terug voor nieuwe content;
5. Wordt er niet langer gecontroleerd op duplicate content;
6. Worden bestaande teksten niet meer geüpdatet.
Google is niet dom. Ook zij zien dat de contentproductie is afgenomen. Jouw website is minder actief en – in hun ogen – dus minder relevant. Je hebt de gebruikers namelijk niets nieuws te bieden. Het gevolg? Geïndexeerde landingspagina’s zullen op de lange termijn wegzakken in hun posities. Dan wordt het pas echt stil… Het gevolg? Minder bezoekers. Minder omzet.
Techniek
Niets is zo kwetsbaar als het internet. Je hoeft er maar naar te kijken of er gaan tal van onderdelen kapot. Zomaar: zonder aanwijsbare reden. Bijna alle websites hebben dan ook met technische issues te kampen. Issues die jouw succes in Google flink in de weg kunnen staan. Stop je met SEO? Dan zal deze lijst met problemen alleen maar groeien. Net zoals onkruid grijpen de problemen om zich heen. Totdat je het overzicht kwijtraakt.
De volgende issues kunnen ervoor zorgen dat je minder goed gevonden wordt in Google:
Stop je met het technische deel van SEO? Dan zijn dit de redenen waarom jouw website na verloop van tijd zakt in de organische resultaten:
Reden 1:
Er gaan dus wel eens wat dingen stuk op het internet. Gebroken links en spam door kwaadwillende software zijn daar voorbeelden van. Hierdoor daalt jouw website in gebruiksvriendelijkheid en is deze zelfs potentieel schadelijk. Hier stuurt Google zijn gebruikers liever niet naartoe.
Reden 2:
De ontwikkelingen op internet volgen elkaar in rap tempo op. Ze zijn erop gericht om de ervaringen en veiligheid van internetgebruikers te verbeteren. Enkele voorbeelden zijn de focus op mobielvriendelijke websites en de invoer van HTTPS. Google verwacht van websites dat ze hierin meegaan.
Autoriteit
De autoriteit van een website wordt bepaald door het soort linkjes dat je van buitenaf ontvangt. Deze kunnen zowel goed als slecht zijn. Stop je met SEO? Dan zullen de slechte verwijzingen de boventoon gaan voeren. Je bent namelijk niet langer geneigd om backlinks te monitoren. Het disavowen hiervan staat dan ook niet meer op de planning. Slechte links kunnen afkomstig zijn van:
De toename aan slechte backlinks – en de afname aan goede – geeft niet bepaald een gunstig signaal af. Zeker niet bij Google. Ook niet wanneer je minder nieuwe links krijgt dan voorheen. Als gevolg hiervan zullen jouw posities binnen de zoekmachine sterk dalen.
En Google Ads dan?
Het is een veelgehoorde redenatie: als Google Ads voldoende oplevert, kun je SEO helemaal achterwege laten. Helaas is niets minder waar. SEA en SEO zijn namelijk nauw met elkaar verbonden. Zo is de quality score – ook wel: kwaliteitsscore – erg belangrijk bij het adverteren in Ads. Deze waarde bepaalt immers in grote mate de positie en de CPC van de advertentie. Het cijfer wordt grotendeels bepaald door de staat van jouw landingspagina. Content. Techniek. Autoriteit. Deze elementen spelen daarin allemaal een rol.
Stop je met SEO? Dan heeft dit ook gevolgen voor jouw succes in Google Ads.
Onze ervaringen
Stoppen met SEO? Dat kun je beter niet doen. Dat vertelt niet alleen de theorie, maar – zo weten wij – ook de praktijk. In onze 12,5 jaar als online marketingbureau zijn er natuurlijk ook klanten gestopt met SEO. Hieronder delen wij van enkelen de gevolgen die dit besluit voor hen heeft gehad:
Bedrijf A
De SEO-campagne van Bedrijf A deed het alles behalve onaardig. Met bijna 100 top 3-posities bracht ons team hen goed in de kijker van de potentiële klant. Zo goed zelfs, dat het bedrijf besloot te stoppen. Het was in april 2018 toen het contract ten einde kwam. Deze beëindiging heeft flinke gevolgen gehad. Ruim de helft van hun top 3-posities is in twee jaar tijd naar beneden gezakt. Dat niet alleen: ook het totale aantal posities is flink verminderd. Ruim 33% van de resultaten is uit de zoekmachine van Google verdwenen.
Bedrijf B
Een recenter geval is die van Bedrijf B. Deze onderneming heeft eind vorig jaar – zo ongeveer een half jaar geleden – onze SEO-diensten opgezegd. Hoewel de top 3-posities nog redelijk stabiel zijn, zie je al grote veranderingen in de lagere posities optreden. Zo zijn er 12 resultaten van de eerste pagina verdwenen. Dat is bijna 33%. Maar dat niet alleen: in totaal is Bedrijf B al 30% van zijn posities kwijt. Voor de getroffen zoekwoorden wordt de website helemaal niet meer getoond in de zoekresultaten.
Bedrijf C
Bij Bedrijf C is het aantal posities redelijk stabiel gebleven. Twee jaar nadat ze met SEO stopten, rankten ze nog steeds voor ongeveer 25 zoekwoorden. Bij hen zien we vooral hoe de hoogte van deze resultaten langzaamaan veranderde. Waar ze tijdens de campagne veel top 3 en top 10 posities hadden, waren deze – twee jaar na dato – voor het merendeel naar de tweede pagina afgezakt. De doorklikratio hiervan is vrijwel verwaarloosbaar, waardoor het bedrijf veel klikken misliepen. Dat dit grote gevolgen had, was duidelijk: na bijna twee jaar afwezigheid kwamen ze weer bij B&S Media terug.
Onze conclusie
Stoppen met SEO? Dat kun je beter niet doen. De werkzaamheden die de specialisten hiervoor uitvoeren, zijn relevant en nodig. Besluit je toch met SEO te stoppen? Dan kunnen de gevolgen groot zijn. Dat bleek wel uit onze eigen cases. Zo heeft in ons onderzoek ruim 33% van alle top 3-posities na een half jaar plaats moeten maken voor de concurrentie. Sterker nog: ruim 30% van alle vergaarde posities verdween volledig. En dat voel je als ondernemer in de portemonnee…
Jouw SEO campagne uitbesteden?
Minder bezoekers. Dalende posities. Lagere omzet. Daar zit jij als online ondernemer natuurlijk niet op te wachten. Dat kost jou namelijk ontzettend veel geld. Schakel daarom vandaag nog de hulp van B&S Media Internetmarketing in. Onze SEO specialisten helpen je graag. Bel gerust naar 038 205 5476 of laat je telefoonnummer bij ons achter. Dan neemt één van onze online marketing adviseurs snel contact met je op. Draait jouw campagne straks op volle toeren?