Zoekwoordenonderzoek
Het doel van SEO & SEA is natuurlijk om beter gevonden te worden. Maar dan is het wel belangrijk om te weten waar jouw doelgroep precies op zoekt. De SEO-specialisten van B&S Media Internetmarketing voeren daarom altijd een gedegen zoekwoordenonderzoek uit op basis van cijfers vanuit Google.
Laat onderzoek doenEen goed zoekwoordenonderzoek is natuurlijk erg belangrijk. Waarschijnlijk heb je zelf al wel een idee waar jouw doelgroep op zoekt, maar het is fijn als de cijfers dit idee ook daadwerkelijk kunnen ondersteunen. Een voorbeeld. Stel je verkoopt golfkleding. Op wat voor zoektermen verwacht je dat men zoekt? Waarschijnlijk kun je er zelf al wel een paar opnoemen. ‘Golfkleding’, ‘golfwinkel’, ‘golfclubs’, ‘golfhandschoenen’.
Maar wat als je niet verder komt dan een paar zoektermen? En zijn dit automatisch ook de meest geschikte zoektermen om op te optimaliseren? Daar kom je eigenlijk pas achter na gedegen zoekwoordonderzoek. De SEO-specialisten van B&S Media Internetmarketing helpen jou bij het vinden van meerdere zoekwoorden. Hierbij kijken wij ook naar de haalbaarheid. Oftewel: is het ook realistisch om gevonden te worden op ‘golfkleding’?
De voordelen voor jou
- Ontdek de zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt
- Krijg inzicht in zoekvolumes en populaire zoektermen
- Bepaal de juiste focus van jouw contentstrategie
- Vind onderwerpen die leven onder jouw doelgroep
Long tail en short tail uitgelegd
Voor een marketeer klinken de woorden ‘long tail’ en ‘short tail’ bekend in oren. Maar ben je niet dagelijks bezig met marketing? Dan is het logisch dat je geen idee hebt wat we precies bedoelen met deze woorden.
Wat is een short tail zoekwoord?
Een short tail zoekwoord is een ‘breed’ zoekwoord. Zoals bijvoorbeeld ‘golfclubs’. Het is een overkoepelende term voor alle soorten golfclubs. Het zijn vaak de woorden die het eerst in je opkomen, waardoor er over het algemeen veel zoekvolume op zit. Dit zorgt er ook voor dat de concurrentie over het algemeen hoog is.
Wat is een long tail zoekwoord?
Een long tail zoekwoord is al een stuk specifieker. Dit type zoekwoord bestaat vaak uit meerdere woorden. Zoals het volgende voorbeeld van een longtail zoekwoord: ‘Golfclub linkshandig heren’. Er zit doorgaans een stuk minder zoekvolume op dit woord, maar het is vaak makkelijker om op dit soort woorden gevonden te worden.
Laat een zoekwoordanalyse uitvoeren door B&S Media. Wij zorgen voor een gezonde mix van short tail en long tail zoekwoorden. Samen gaan we voor een goede start!
Hoe gaat een zoekwoordanalyse in zijn werk?
Zodra wij weten in welke branche jij actief bent, kunnen we van start gaan met een zoekwoordonderzoek. Jouw bedrijfswebsite vormt hierbij de basis. Onze specialisten gebruiken voor hun zoekwoordenonderzoek Google data om te bekijken hoeveel keer er maandelijks op een term gezocht wordt. Vervolgens gebruiken we ondersteunende tools als SemRush (en ons gezond verstand) om te bepalen of deze zoekwoorden geschikt zijn. Heb je bijvoorbeeld een bloemenwinkel in Kampen? De specialisten van B&S Media gaan op zoek naar bijpassende zoekwoorden. Zoekt men op ‘bloemenwinkel Kampen’ of wordt er juist meer gezocht op ‘bloemist Kampen’? En bezorg je deze bloemen ook aan huis? Dan is het interessant om te weten hoe vaak men zoekt op ‘bloemen bezorgen’. Ben je gespecialiseerd in het maken van bruidsboeketten? Dan is het goed om hier ook vindbaar op te worden.
Nadat de zoekwoordanalyse af is, ontvang je deze per e-mail. Jouw campagnemanager neemt vervolgens telefonisch contact met je op om de analyse te bespreken. Tijdens dit gesprek wordt er besproken met welke zoekwoorden uit het zoekwoordonderzoek we daadwerkelijk van start gaan.
Inspelen op de actualiteit
Het kan zomaar gebeuren dat een zoekwoord ineens erg toeneemt in zoekvolume. Wij gebruiken tijdens ons zoekwoordenonderzoek Google Trends om te bepalen welke zoektermen op dat moment populair zijn. Je hebt het misschien zien gebeuren met het coronavirus. Begin 2019 had nog niemand van dit woord gehoord. Terwijl er in 2020 ontzettend veel is gezocht naar het woord ‘coronavirus’. Dit kun je bijvoorbeeld zien door de term in te voeren via Google Trends.
De specialisten houden de tool ‘Google Trends’ gedurende jouw campagne nauwlettend in de gaten. Zo kunnen we – indien nodig – direct inspelen op de actualiteit, door bijvoorbeeld een blog, artikel of landingspagina te wijden aan een populaire term.
En hoe zit het met voice search?
Misschien heb je al eens van de term ‘voice search’ gehoord. Bij voice search zoek je door middel van je stem en niet door middel van ingetoetste zoekwoorden. Via je smartphone kun je naar een zoekmachine als Google gaan en ervoor kiezen om via spraak te zoeken. Dat zorgt ervoor dat veel mensen op een andere manier zoeken. Via je toetsenbord ben je gewend om korte zoekopdrachten in te voeren, zoals bijvoorbeeld ‘bloemenwinkel’. Maar als je dezelfde zoekopdracht via spraak uitvoert, ben je waarschijnlijk geneigd om veel meer woorden te gebruiken. Je vraagt dan bijvoorbeeld “waar kan ik een bloemenwinkel vinden?”.
Het is tegenwoordig belangrijk om tijdens een zoekwoordenonderzoek ook aan voice search te denken. De specialisten van B&S Media optimaliseren dus niet alleen op korte zoektermen, maar bekijken ook welke gesproken zoekopdrachten van toepassing zijn.
Benieuwd welke vragen mensen in jouw branche hebben?
We kunnen ons voorstellen dat je benieuwd bent welke vragen mensen in jouw branche hebben. Je kunt daarom een kijkje nemen bij de tool ‘Answer the Public’ en zo deels je eigen zoekwoordenonderzoek doen! Een voorbeeld: Heb je een bloemenwinkel in Kampen en wil je weten welke vragen mensen hebben? Toets in de tool van ‘Answer the Public’ het zoekwoord ‘bloemen’ in. De tool komt vervolgens met mogelijke vragen terug, zoals: ‘hoe zaai je bloemen?’ of ‘waar koop je bloemen?’
Dit zijn allemaal vragen waar jouw doelgroep naar zoekt op Google. Het is verstandig om deze mee te nemen in je zoekwoordonderzoek. Want als bloemist weet je deze antwoorden natuurlijk. Door deze vragen vervolgens te beantwoorden op je eigen website, is de kans groot dat je hier ook op gevonden wordt. Als de bezoeker eenmaal op je website is, is het enkel nog de truc om deze bezoeker om te zetten naar een klant. Ook hier helpen de specialisten van B&S Media je graag mee!
Gouden tip van de specialist
“Maak gebruik van de suggesties van Google. Wist je dat je in Google zelf al kunt zien waar mensen naar zoeken? Als je in Google zoekt op ‘Bloemenwinkel’ en vervolgens onderaan de pagina kijkt, zie je namelijk zoeksuggesties van Google zelf. Hierdoor kun je bijvoorbeeld vaststellen dat mensen zoeken op bloemenwinkel in combinatie met plaats. Ook kun je zien dat mensen op zoek zijn naar vacatures en naar bloemenwinkels die bloemen bezorgen. Allemaal informatie die meegenomen kan worden in een zoekwoordanalyse.”
Remco Buijs, SEO Manager bij B&S Media Internetmarketing
Mede door de inspanningen van B&S Media hebben we topposities veroverd in Google met voor ons belangrijke zoekwoorden. Hierdoor hebben we dit jaar de beste omzet ooit kunnen realiseren en gaan we voor een nog betere toekomst!
Ferde Balk van Plankenland
Zoekwoordonderzoek uitbesteden?
We hopen dat je na het lezen van deze pagina in de basis weet hoe een zoekwoordenonderzoek eruit ziet en wat het precieze nut hiervan is. En weet je dat op dit moment nog niet? Dat is ook geen probleem! Bij B&S Media helpen we je namelijk graag verder. Met bijna 30 specialisten zetten wij ons dagelijks in om de vindbaarheid van diverse ondernemers te verbeteren. Zo kunnen we het zoekwoordonderzoek voor je uitvoeren. Hierbij analyseren we vanuit verschillende invalshoeken hoe de zoekwoorden in jouw branche worden gebruikt door jouw doelgroep. Zo weet jij exact welke termen de meeste potentie hebben om klanten te werven. Neem contact op voor meer informatie!
3 veelgestelde vragen over zoekwoordenonderzoek
We gebruiken diverse tools om zoekwoorden in allerlei branches te analyseren. Voor ieder zoekwoord stellen we het zoekvolume, de relevantie voor het bedrijf en de huidige concurrentie vast. Onze SEO-specialisten kiezen vervolgens handmatig de zoekwoordpareltjes die volgens hen zullen bijdragen aan een succesvolle SEO-campagne.
Met een gedegen zoekwoordanalyse heb je duidelijk in kaart waar jouw online kansen liggen. Daardoor ontdek je bijvoorbeeld welke potentiële zoektermen door de concurrentie over het hoofd worden gezien. Ook kan je op basis van een analyse bepalen om van een bepaald zoekwoord af te zien, omdat er al een groot aantal landingspagina’s zijn voor gebruikers om uit te kiezen. Kortom: het stelt je in staat om het SEO-traject direct met de juiste focus aan te vangen. Zo blijf je andere bedrijven in jouw branche een stapje voor.
Het is raadzaam om bij het kiezen van zoekwoorden rekening te houden met de funnel die jouw bezoeker doorloopt om tot een aankoop of aanvraag te komen. Dit gaat je namelijk enorm helpen bij het kiezen van zoekwoorden en het schrijven van content die aansluit bij iedere stap in het conversiepad. De intentie van een zoekopdracht kan namelijk behoorlijk verschillen. Ook kun je er al behoorlijk uit opmaken wat de exacte bedoeling is van de gebruiker. Zo heb je bijvoorbeeld informationele zoekopdrachten. Dit zijn zoekopdrachten die meestal bestaan uit veelvoorkomende vragen die mensen hebben over jouw branche. Transactionele zoekopdrachten worden uitgevoerd door gebruikers die hun research al hebben uitgevoerd en klaar zijn om een aankoop te doen. Ook kun je long tail zoekwoorden onderscheiden. Dit zijn zeer specifieke en gedetailleerde zoekopdrachten met een hele duidelijke zoekintentie.
Scoor ook met SEO
Geen enkele website wordt vanzelf gevonden op het internet. Wil jij jouw website permanent beter vindbaar maken op Google?