In de digitale samenleving waarin we leven, zijn we als marketeers veelal gefocust op wat onze marketingcampagnes opleveren. We meten dit aan de hand van bijvoorbeeld aantallen bezoekers, klikken op advertenties, ingevulde contactformulieren en ontvangen e-mails. Maar nog te vaak gaan we voorbij aan de vraag hoeveel conversies we nou eigenlijk telefonisch binnenhalen. Call tracking – het achterhalen van de herkomst van telefoongesprekken – kan je hierin zeer waardevolle inzichten geven. Toch bestaan er de nodige misverstanden rondom call tracking. Daarom behandelen we hier tien call tracking-mythes en lichten we toe waarom je deze niet moet geloven.
Call tracking en (lokale) SEO: 10 mythes verworpen
Mythe 1: Call tracking is schadelijk voor je SEO
Laten we maar meteen met de deur in huis vallen, want dit is meteen de belangrijkste misvatting die ontkracht moet worden. In tegenstelling tot wat soms gedacht wordt, is call tracking juist bevorderlijk voor je online vindbaarheid en niet andersom. Vanwaar dan toch soms deze gedachte?
Nou, deze is voornamelijk geboren uit het idee dat onze bedrijven tegenwoordig in allerlei online ‘directories’ worden opgenomen. Dit zijn websites vol bedrijfsvermeldingen, waarop je bedrijven vindt met hun adres, website en vaak ook hun telefoonnummer. Detelefoongids.nl is hier wellicht het bekendste voorbeeld van.
Wanneer op al dit soort directories (het zijn er honderden, alleen al in Nederland) telkens een ander telefoonnummer bij jouw bedrijfsnaam wordt weergegeven, kan het Google-algoritme daarvan in de war raken en ‘denken’ dat het om meerdere bedrijven gaat, met dezelfde bedrijfsnaam. Dit zou ertoe kunnen leiden dat je met jouw website zakt in de organische zoekresultaten.
Daarom is het belangrijk om call tracking alleen toe te passen op je eigen website en marketinguitingen en niet op dit soort directories. Temeer omdat vrijwel niemand deze directories daadwerkelijk gebruikt om op zoek te gaan naar telefoonnummers van bedrijven. Call tracking hierop zou dus ook nog eens niets opleveren (hooguit de wetenschap dat niemand je vanaf dit soort sites belt). Gelukkig doet al vrijwel geen enkele ondernemer dit, zodat dit een mythe is waar je je niets van aan hoeft te trekken.
Daar komt overigens bij dat de call tracking telefoonnummers worden ingeladen via JavaScript. Hierdoor kan de zoekmachine de code niet traceren, waardoor zij alleen maar kijken naar het originele telefoonnummer op de website. Ook daarbij hoef je dus geen problemen te verwachten voor jouw organische zoekwoordposities, wanneer je call tracking besluit in te zetten.
Mythe 2: Call tracking is alleen zinvol voor offline marketinguitingen
Stel, je besluit te adverteren in de plaatselijke krant of je besluit een reclamebord te sponsoren (met daarop je telefoonnummer) bij de lokale voetbalvereniging. Dan ben je natuurlijk benieuwd wat voor rendement je hieruit haalt. Door per reclame-uiting een ander telefoonnummer te gebruiken, kun je achterhalen welke vorm van reclame tot een telefoontje heeft geleid. Dit is hoe call tracking ooit is ontstaan (nog vóór het digitale tijdperk dus!).
Echter, in de digitale tijd waarin we nu leven is dit natuurlijk allang niet meer de enige toepassing voor call tracking. Sterker nog, de nadruk voor call tracking is inmiddels verschoven naar online marketinguitingen. Met call tracking meet je bijvoorbeeld wat je social media-campagnes opleveren, hoe vaak je gebeld wordt naar aanleiding van je advertenties op Google en welke landingspagina’s met welke specifieke zoekwoorden scoren. Wie denkt dat call tracking dus alleen of vooral zinvol is voor offline marketingcampagnes zit er dus flink naast!
Mythe 3: Ik heb geen call tracking nodig om inzicht te krijgen in de kwaliteit van mijn telefoongesprekken
Dit is wat veel marketeers denken. Zij verkeren in de veronderstelling dat ze zelf prima kunnen inschatten wat ieder afgehandeld telefoongesprek heeft opgeleverd en hoe de beller het bedrijf heeft gevonden. Dat kun je immers letterlijk vragen. Toch zul je dit al gauw vergeten of voelt het ongemakkelijk of onnatuurlijk. Bovendien levert call tracking je meer op dan alleen inzicht in de herkomst van je telefoongesprekken.
Met call tracking genereer je namelijk nog veel meer interessante en relevante data. Zo weet je hoe lang een gesprek heeft geduurd, kun je het gesprek beoordelen (wat heeft het opgeleverd?), krijg je inzicht in de momenten waarop je telefoontjes krijgt en kun je gesprekken opnemen. Met dit soort gegevens kun je efficiënter te werk gaan en je marketinguitingen optimaliseren.
Mythe 4: Ik heb een nieuw telefoonnummer nodig
Ook dit is absoluut niet het geval! Wanneer je call tracking gebruikt, krijg je voor ieder kanaal waarvan je de telefoontjes wilt meten een specifiek nummer, maar dat betekent niet dat je het telefoonnummer van je bedrijf moet wijzigen. Alle telefoontjes die je ontvangt vanaf de speciaal voor call tracking gegenereerde telefoonnummers, worden automatisch doorgeschakeld naar je eigen telefoonnummer. Je hoeft dus geen nieuwe hardware te installeren om een nieuw telefoonnummer te krijgen.
Mythe 5: Al die verschillende telefoonnummers leiden tot verwarring
Sommige marketeers vrezen dat websitebezoekers in de war kunnen raken doordat ze de ene keer dat ze je website bezoeken een ander telefoonnummer krijgen te zien dan de andere keer. Maar de vraag is dan natuurlijk al gauw hoe reëel deze gedachte is. Wie houdt er immers nog een telefoonklapper bij om nummers te bewaren? Niemand, toch? Bovendien: áls iemand dat al doet, zal hij of zij dat papiertje erbij pakken om je een tweede keer te bellen en niet opnieuw je website bezoeken. En met de click-to-call-mogelijkheid in Google Mijn Bedrijf bestaat er ook nog eens de kans dat iemand je website niet eens bezoekt, maar je belt zonder überhaupt het telefoonnummer in beeld te zien. Niets om je druk om te maken, dus!
Mythe 6: Reeds eerder opgeslagen gesprekken hebben geen waarde
Ook dit is zeker niet het geval. Uit je al opgeslagen telefoongesprekken kun je waardevolle informatie halen, wanneer je aan de slag gaat met call tracking. Zo zul je je erover verbazen hoeveel van je klanten je nummer niet kennen of niet rechtstreeks naar je website surfen om dit op te zoeken. Met call tracking ontdek je op deze manier niet alleen hoe nieuwe (potentiële) klanten je weten te vinden, maar ook via welke wegen degenen bellen die je vaker telefonisch spreekt. En dat stelt je weer in staat om op een efficiënte manier je marketingbudget te spenderen.
Mythe 7: De kosten van call tracking wegen niet op tegen de baten
Nee, we kunnen inderdaad niet ontkennen dat call tracking geld kost. Je hebt hier immers software voor nodig en partijen die dit aanbieden moeten eraan verdienen. Echter, deze kosten verdien je ruimschoots terug met datgene wat call tracking je oplevert. Je krijgt namelijk een veel beter inzicht in welke marketingcampagnes werken en welke niet, welke zoekwoorden voor jou écht relevant zijn en hoe groot het aandeel telefonische conversies nu eigenlijk is.
Hierdoor kun je bijvoorbeeld stoppen met tijd en geld te steken in zoekwoorden die toch niet blijken te converteren en ontdek je dat dat ene zoekwoord dat via het contactformulier maar geen conversies oplevert, telefonisch juist wél tot omzet leidt. Bovendien krijg je met call tracking ook een heel concreet inzicht in de opbrengst van je offline marketingactiviteiten. Want hoeveel zin heeft die advertentie in het lokale nieuwsblad nou eigenlijk écht?
Mythe 8: Het is onverstandig om call tracking ook te gebruiken voor je Google Mijn Bedrijf-pagina
Deze misvatting is ontstaan door een verkeerde interpretatie van de richtlijnen van Google, over het gebruik van telefoonnummers op je Google Mijn Bedrijf-profiel. De richtlijnen schrijven namelijk (onder andere) het volgende voor:
Gebruik indien mogelijk altijd een lokaal telefoonnummer in plaats van het nummer van een callcenter.
En:
Geef geen telefoonnummers of URL’s op die gebruikers omleiden naar andere bestemmingspagina’s of doorschakelen naar andere telefoonnummers dan die van het betreffende bedrijf, inclusief pagina’s op social-mediasites.
Hieruit kan niet afgeleid worden dat het verboden zou zijn om een speciaal voor call tracking gegenereerd nummer te gebruiken in Google Mijn Bedrijf. Het nummer schakelt immers niet door naar een callcenter, maar wél naar jouw eigen telefoonnummer. Geen vuiltje aan de lucht, dus.
Toch is er wel een kanttekening te plaatsen en daarbij komen we nog even terug op de eerste call tracking-mythe die we behandelden. Daarin ontkrachten we dat een verscheidenheid aan telefoonnummers op het web die gekoppeld zijn aan jouw bedrijf, zou kunnen leiden tot een daling in de zoekresultaten. We gingen hier specifiek in op de verschillende online directories, die eigenlijk toch niemand gebruikt en waarvoor call tracking dus zinloos is. Voor Google Mijn Bedrijf zit dat echter anders. Hier wil je wél dat Google hetzelfde telefoonnummer tegenkomt als het nummer dat het ook op jouw website ziet staan.
De oplossing daarvoor is tamelijk eenvoudig: in Google Mijn Bedrijf kun je verschillende telefoonnummers opgeven. Door het nummer dat je voor call tracking wilt gebruiken in te voeren als primaire telefoonnummer en je ‘echte’ telefoonnummer te kiezen als secundair nummer, zorg je ervoor dat de potentiële klant het speciaal gegenereerde telefoonnummer te zien krijgt, terwijl Google begrijpt dat je daadwerkelijke nummer nog gewoon aan jouw bedrijf is gekoppeld.
Mythe 9: Call tracking-gegevens zijn niet accuraat, omdat ze bestaande klanten als nieuwe leads meetellen
Deze bewering is slechts deels waar en bovendien afhankelijk van hoe slim je zelf met call tracking omgaat. Het is inderdaad zo dat iemand die reeds eerder telefonisch contact met je op heeft genomen, dit vermoedelijk de volgende keer via hetzelfde doorschakelnummer zal doen. De cookie-instellingen in iemands browser zorgen hiervoor. Je kunt dit soort bestaande klanten echter eenvoudig uit je dataset filteren.
In de dataset die je call tracking-software oplevert kun je doorgaans namelijk filteren op unieke telefoontjes. Zo bekijk je voor een bepaalde periode alleen de telefoongesprekken met leads die je voor het eerst belden. Daarnaast, we zeiden het al eerder, biedt call tracking ook de mogelijkheid om telefoongesprekken te beoordelen. Met behulp van een notitie bij een opgeslagen gesprek herinner je jezelf eraan dat deze persoon al eerder belde.
Bovendien betekent het feit dat iemand je een tweede keer belt niet dat iemand al klant is geworden. Wellicht belt iemand een tweede keer voor aanvullende informatie en gaat dan pas overstag. Ook dit soort informatie is natuurlijk waardevol: hoe vaak moet iemand bellen voordat hij of zij klant wordt? En wat voor aanvullende vragen hadden deze mensen? Met dit soort informatie kun je de kwaliteit van je telefoongesprekken verbeteren en hoeven potentiële klanten in het vervolg wellicht maar één keer te bellen.
Mythe 10: Als ik weer stop met call tracking kunnen klanten die mijn nummer hebben opgeslagen me niet meer bereiken
Puur letterlijk genomen kunnen we tegen deze bewering weinig inbrengen. De voor jou gegenereerde doorverwijsnummers zijn feitelijk immers inderdaad eigendom van de call tracking-aanbieder en dien je dus weer ‘terug te geven’ wanneer je de samenwerking met zo’n partij stopzet. Maar de suggestie dat klanten je dan niet meer kunnen bereiken is natuurlijk allang achterhaald door de actualiteit.
Want, zoals we eerder al zeiden, wie slaat er in dit digitale tijdperk nou nog telefoonnummers van bedrijven op? De meesten zullen even snel googelen wanneer ze je willen bellen. En áls ze je nummer al in hun telefoon hebben staan, worden de oproepen nog een volle maand doorgeschakeld naar jouw bedrijf, alvorens het call-tracking telefoonnummer drie maand in quarantaine wordt geplaatst.
Meer weten over call tracking?
Dat waren ze dan, dé tien meest gehoorde mythes over call tracking. Ben je inmiddels ervan overtuigd dat call tracking ook voor jouw bedrijf van meerwaarde kan zijn? Onze specialisten kunnen je hier desgewenst nog veel meer over vertellen. Neem dus gerust eens vrijblijvend contact met ons op via ons telefoonnummer 038 337 66 78 of per e-mail via info@bsmedia.nl.
Neem contact op