Binnen de wereld van zoekmachineoptimalisatie (SEO) is de zogeheten meta description een belangrijke term. Dit is een korte omschrijving van wat men op een bepaalde webpagina kan verwachten en wordt – indien goed ingevuld – door Google getoond in de zoekresultaten. Zodoende is het belangrijk dat iedere aparte pagina van je website een eigen, unieke meta description heeft. Het begrip meta description wordt vaak in één adem genoemd met de page title van je pagina. Samen met de page title en de URL van de pagina vormt de meta omschrijving de zogenoemde snippet.
Waarom is een goede meta omschrijving belangrijk?
Waar we het hebben over SEO, dan hebben we het over het verkrijgen van hoge posities in de Google-zoekresultaten. Maar hoewel het fenomeen meta description typisch iets is dat aan SEO gekoppeld wordt, draagt het hier niet rechtstreeks aan bij. Maar indirect daarentegen wel! Google houdt bij het bepalen van de volgorde van de zoekresultaten namelijk wél rekening met de page title, maar niet met de meta description. De meta omschrijving is puur en alleen voor de bezoeker en draagt dus bij aan de gebruiksvriendelijkheid.
Echter, een goede meta beschrijving zal ertoe leiden dat er meer geklikt wordt op de link naar jouw pagina. En des te vaker er op jouw link geklikt wordt, des te meer Google ervan overtuigd zal raken dat deze pagina aansluit bij de betreffende zoekopdracht.
Op deze manier dragen goede meta descriptions dus wel degelijk bij aan (het behouden van) goede posities in de zoekresultaten!
De lengte van een goede meta description
Zoals gezegd is een meta beschrijving een korte samenvatting van wat er op een webpagina te vinden is. Bij het invullen van de meta omschrijving is het belangrijk rekening te houden met de lengte. Bij een te korte of te lange meta description kiest Google er namelijk zelf voor een omschrijving te geven op basis van de inhoud van de pagina. In dat geval heb je dus niet meer zelf voor het zeggen wat de zoekmachinegebruiker te zien krijgt.
Overigens kan je meta description óók genegeerd worden bij een goede lengte, maar de kans daarop is een stuk kleiner. Hoe lang moet zo’n meta beschrijving dan zijn? Dit verschilt nogal eens, aangezien Google hiermee experimenteert. Veilig is op dit moment om een lengte te hanteren van ongeveer 800 pixels, wat overeenkomt met ongeveer twintig woorden of 130 à 140 letters.
Houd voor een ideale meta omschrijving daarom de volgende voorwaarden aan:
Lengte meta description:
- Gemiddelde 800 pixels
- Gemiddeld 130 tot 140 karakters
- Gemiddeld tot twintig woorden
- Gebruik overtuigende teksten
- Maak de beschrijving uniek
- Voeg een call-to-action toe
- Laat het zoekwoord terugkomen
Meta description controleren
Er zijn online diverse tools te vinden waarmee je kunt bepalen hoeveel pixels je meta description beslaat. Wij gebruiken voornamelijk:
- Yoast SEO
Gebruik je WordPress? Dan is het toevoegen van een meta beschrijving een eitje via de plugin ‘Yoast SEO‘. Via de Google voorbeeldsectie binnen de plugin kun je exact zien hoe jouw meta description eruit komt te zien. Daarnaast geeft Yoast SEO feedback op jouw beschrijving door de lengte te controleren en te bepalen of het belangrijkste zoekwoord terugkomt in de meta omschrijving.
- To The Web
Mocht je een ander CMS gebruiken dan WordPress of om een andere reden de Yoast SEO plugin niet willen gebruiken, dan kun je via de Google Snippet Preview Tool van To The Web bepalen of jouw meta omschrijving (en page title) voldoen aan het ideale aantal pixels.
Hulp nodig bij het schrijven van meta descriptions?
Kun je na het lezen van dit artikel alsnog hulp gebruiken bij het schrijven van een sterke meta omschrijving? Neem dan contact met ons op. Onze SEO-specialisten helpen je graag!
Neem contact op