Een sitemap is te vergelijken met de inhoudsopgave van een boek en biedt een overzicht van alle pagina’s die te vinden zijn op je website. Er zijn twee soorten sitemaps: voor de bezoeker en speciaal voor zoekmachines. Een ‘gewone’ sitemap is niets meer dan een lijst met links naar alle pagina’s die je hebt gemaakt, zodat bezoekers gemakkelijker kunnen navigeren. Dit werkt vooral bij grote websites. De zogeheten XML-sitemap daarentegen is specifiek voor Google en is via de frontend van je website niet te vinden.
De XML-sitemap
De XML-sitemap helpt de Google-bot om je website te doorzoeken. Met een sitemap voorkom je dat de zoekrobot pagina’s overslaat, bijvoorbeeld omdat er geen interne links naar deze pagina’s bestaan. Bovendien begrijpt Google door de structuur van de sitemap beter wat de verbanden tussen verschillende pagina’s zijn en waarover ze gaan. Dit is voordeliger als het neerkomt op de weergave van jouw pagina’s in de zoekresultaten.
Er zijn online diverse tools te vinden waarmee je een XML-sitemap kunt maken. Draait je website op WordPress, dan kun je bovendien de handige SEO-plugin Yoast gebruiken. Deze maakt dan automatisch een XML-sitemap voor je en updatet deze wanneer je een nieuwe pagina aan je website toevoegt.
De SEO-voordelen van een ‘gewone’ HTML-sitemap
Waar de XML-sitemap dus bedoeld is voor Google, is het een misvatting om te denken dat de HTML-sitemap er alleen is voor de gebruiker. Deze draagt namelijk wel degelijk bij aan zoekmachineoptimalisatie. Met een HTML-sitemap – die je eenvoudig zelf kunt maken – zorg je er namelijk voor dat de zogeheten ‘link juice’ – de linkwaarde van je website – gelijkmatig wordt verdeeld over je site. De sitemap bevindt zich namelijk doorgaans in de footer van je website, waardoor er indirect vanaf de homepage naar alle onderliggende pagina’s gelinkt wordt. Daar de linkwaarde van de homepage doorgaans het hoogst is van je hele website, hebben de andere pagina’s baat bij zo’n boost vanaf de homepage.
Hoe breng je Google op de hoogte van je sitemap?
Wanneer je een (XML-)sitemap hebt aangemaakt, wil je Google natuurlijk op de hoogte brengen van het bestaan hiervan. Zo kan de zoekrobot je website immers goed crawlen. Dit doe je door een link naar de sitemap te plaatsen in je robots.txt-bestand. Dit is namelijk het eerste wat de Google-bot bekijkt wanneer hij je website bezoekt. Verder kun je de sitemap handmatig naar Google verzenden via Google Search Console.
Meer informatie
Wil je meer weten over de mogelijkheden van een (XML) sitemap? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze specialisten. Zij helpen je graag verder!
Neem contact op