Hoe doe je zoekwoordenonderzoek?

Binnen SEO speelt het zoekwoordonderzoek een belangrijke rol. In deze eerste stap spoor je namelijk allerlei kansrijke zoekwoorden voor de campagne op. Ook ontdek je waar er voor jouw organisatie nog kansen liggen. Het onderzoek ziet er – in de regel – als volgt uit:

  1. Bepaal het onderwerp;
  2. Vraag suggesties op bij de Zoekwoordplanner;
  3. Vul de opties aan met tools, als SemRush.

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

De naam zegt het eigenlijk al. Een zoekwoordenonderzoek is de speurtocht naar kansrijke zoekwoorden, waarop jij je – in jouw SEO-campagne – kunt gaan focussen. Vaak heb je zelf al een goed beeld van welke woorden die zouden kunnen zijn. Een zoekwoordonderzoek gaat echter verder. Je toetst in de eerste plaats jouw veronderstellingen. Zijn de bedachte woorden echt zo kansrijk? Daarnaast ga je op zoek naar gerelateerde woorden, waarmee je jouw campagne kunt uitbreiden. 

Het doel: een solide basis leggen voor jouw SEO-campagne.

De voordelen

Hierboven hebben we het al even kort besproken. Voor iedereen die een SEO-campagne op wil zetten, is het doen van een zoekwoordenonderzoek een belangrijke, eerste stap. Zo biedt het je inzicht in:

  • Welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt;
  • Hoe vaak er met bepaalde zoekwoorden gezocht wordt; 
  • Onderwerpen die onder jouw doelgroep leven.

Hoe ziet een zoekwoordonderzoek eruit?

Hierboven hebben wij kort uitgelegd wat een zoekwoordenonderzoek is en wat de voordelen ervan zijn. Ben je overtuigd en wil je er zelf een beginnen? Hieronder lopen wij de stappen met je door.

Stap 1: bepaal het onderwerp

Een zoekwoordenonderzoek begint altijd met het onderwerp. Dit kan het overkoepelende thema van jouw bedrijf zijn (e.g.: ‘hovenier’), maar ook een of meerdere onderdelen daarvan (e.g.: ‘tuinontwerp’ of ‘tuinonderhoud’). Met een beetje gezond verstand, heb je hiermee vaak al een goede basis voor de SEO-campagne te pakken.

Stap 2: gebruik de Zoekwoordplanner

In de tweede stap gaan we aan de slag met de Zoekwoordplanner van Google. Hier voer je de termen, die je hierboven hebt bedacht, in. De database toont je vervolgens allerlei relevante data, zoals: het zoekvolume en de concurrentie. Deze gegevens gebruik je om te bepalen of een zoekwoord de moeite waard is. Daarnaast laat de Zoekwoordplanner – gebaseerd op de ingevoerde term  – enkele zoekwoordsuggesties zien. Deze kun je aan jouw campagne toevoegen.

Stap 3: gebruik extra hulpmiddelen

Na een uitgebreide sessie in de Zoekwoordplanner kun je misschien nog wat meer input gebruiken. Hiervoor zijn allerlei externe hulpmiddelen op de markt gebracht. Denk hierbij aan bekende namen, zoals: Ubersuggest en SemRush.

Neem contact op

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.