Met sitelink-extensies kun je een tekstadvertentie of organisch zoekresultaat uitbreiden. Hiermee voeg je tot maximaal zes extra links aan het geheel toe. Hiermee vergroot je de opvalwaarde van het zoekresultaat, wat kans op een klik vergroot.
Binnen Google zijn er drie verschillende sitelinks te onderscheiden, namelijk:
- Google Ads sitelinks;
- Branded sitelinks;
- Autoritaire organische sitelinks.
Het tonen van deze extensies kent voordelen. Zo ben je vaak relevanter voor de gebruiker en val je beter op. Dit heeft een hogere CTR tot gevolg.
Wat zijn sitelinks?
Binnen het advertentieprogramma van Google kun je een aantal advertentie-extensies aan jouw tekstadvertentie toevoegen. De meest populaire variant is de sitelink-extensie. Hiermee is het mogelijk om 2 tot 6 extra links aan jouw uiting toe te voegen. Deze verwijzen stuk voor stuk naar andere pagina’s binnen jouw domein. Ook Google kan – uit eigen beweging – sitelinks aan organische zoekresultaten toebedelen.
Hoe krijgt mijn website sitelinks?
Er is geen garantie dat Google standaard jouw sitelinks vertoont. Een logische websitestructuur en interne links naar relevante pagina’s vergroten wel de kans dat er sitelinks worden vertoond onder jouw zoekresultaat. In Google Ads heb je wel zelf de keuze welke sitelinks je eventueel wil laten zien aan een gebruiker, maar Google bepaalt alsnog welke er worden weergegeven en wanneer dit gebeurt.
Soorten sitelinks
Binnen Google zijn er drie verschillende soorten sitelinks. Hieronder geven wij van elk van hen een korte beschrijving:
Google Ads sitelinks
De meest bekende variant is de zogenoemde Ads sitelink. Deze komt alleen bij advertenties voor. De landingspagina’s die bij dit type tegenkomt, lever je zelf aan. Dit doe je in Google Ads onder het tabblad “Advertentie-extensies”.
Branded sitelinks
De tweede variant – de Branded sitelink – kom je eigenlijk alleen bij organische resultaten tegen. Namelijk: wanneer je de naam van een bedrijf of merk in jouw zoekopdracht gebruikt. In dat geval kan Google 4 tot 6 sitelinks aan het resultaat toevoegen. Dit zijn volgens de zoekmachine de belangrijkste landingspagina’s.
Autoritaire organische sitelinks
Tot slot zijn er de Autoritaire organische sitelinks. Deze – wederom organische – sitelinks kom je minder vaak tegen. Google biedt in deze gevallen suggesties voor andere, voor de zoekopdracht relevante pagina’s op jouw website. Dit gebeurt alleen wanneer je al langere tijd op een toppositie staat.
De voordelen
De sitelink-extensie binnen Google Ads is enorm populair onder adverteerders. Dat heeft natuurlijk zo zijn redenen. Welke dit zijn, lees je hieronder:
Betere aansluiting
Een zoekopdracht vertelt veel, maar lang niet alles over de zoekintentie van een gebruiker op internet. Door relevante sitelinks aan de advertentie toe te voegen, kun je hem (of haar) meerdere relevante pagina’s tonen. De kans is namelijk aanwezig dat zo’n extra pagina beter bij de vraagstelling past. En dat scheelt de gebruiker weer een paar klikken.
Valt beter op
Een tekstadvertentie die van extensies gebruik maakt, valt extra op. Dit komt doordat het oppervlakte, dat zij in beslag nemen, groter wordt. In het geval van sitelinks kan de advertentie wel 2 tot 3 keer zo groot worden. Gebruikers van de zoekmachine – of partnersites – kunnen hierdoor minder makkelijk om de advertentie heen. De blik van een toevallige passant wordt sneller naar het aanbod toe getrokken.
Hogere CTR
Al deze voordelen hebben één belangrijk resultaat: een hogere CTR. Sitelinks zorgen er immers voor dat de vraagstelling van gebruikers makkelijker wordt beantwoord en de advertentie sneller wordt opgemerkt. Dit draagt allemaal bij aan het feit dat mensen sneller naar jouw website zullen doorklikken.
Meer informatie
Heb je hulp nodig bij het instellen van sitelinks in Google Ads of wil je je websitestructuur laten verbeteren om de kans op organische sitelinks te vergroten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Onze specialisten helpen je graag verder!
Neem contact op