Het advertentieprogramma van Google werkt op basis van een veiling. Wil je dat jouw advertentie wordt getoond? Dan zul je een bod moeten uitbrengen. Welke strategie je hierin toepast, is afhankelijk van het doel van jouw campagne. Daarvoor kun je binnen Google Ads de volgende biedstrategieën toepassen:
- Handmatige CPC;
- Verbeterde CPC;
- Doelvertoningspercentage;
- Aantal conversies maximaliseren;
- Conversiewaarde maximaliseren;
- Klikken maximaliseren;
- Doel ROAS;
- Doel CPA.
Wat zijn biedstrategieën?
Google Ads werkt met een biedsysteem. Wil je als bedrijf getoond worden? Dan zul je moeten meebieden. Het algoritme bepaalt vervolgens welke advertenties er getoond worden en in welke volgorde. Het bod dat jij uitbrengt, is natuurlijk afhankelijk van het doel dat je met jouw campagne hebt. Meer vertoningen. Meer conversies. Om deze doelen makkelijker te bereiken, heeft Google automatische biedstrategieën ontwikkeld.
Verschillende manieren van bieden
Als ondernemer wil je natuurlijk het beste uit jouw campagne halen. Hiervoor kun je de biedstrategieën van Google gebruiken. Hieronder lichten wij ze even kort toe:
Handmatige CPC
De standaard manier om een bod uit te brengen, is door deze handmatig in te voeren. Vooral in het beginfase is deze strategie effectief. Je bepaalt dan zelf de maximale kosten per klik (CPC) die je voor een zoekwoord of advertentiegroep wilt uitgeven.
Verbeterde CPC
Loopt jouw campagne al een tijd? Dan heeft Google al veel relevante informatie over de prestaties verzameld. Op basis hiervan kan het algoritme het maximale bod naar boven of naar beneden bijstellen. Is de kans op een conversie groot? Dan zal het bod met maximaal 30% worden opgehoogd. Hierbij let Google op zaken, zoals demografie en tijdstip.
Doelvertoningspercentage
Wil jij als adverteerder dolgraag op een bepaalde positie terecht komen? Dan kun je het doelvertoningspercentage invullen. Hiermee vertel je in hoeveel procent van de gevallen je advertentie op een bepaalde positie moet staan. Dit kan voor de volgende drie opties:
- Toppositie;
- Bovenaan de pagina;
- Ergens op de eerste pagina.
Aantal conversies maximaliseren
Voor veel bedrijven is het halen van zoveel mogelijk conversies het allerbelangrijkst. Met deze biedingsstrategie geef je Google de opdracht om zoveel mogelijk conversies voor het beschikbare budget te behalen.
Conversiewaarde maximaliseren
Conversiewaarde maximaliseren probeert de totale waarde van de conversies zo hoog mogelijk te krijgen. Het let daarbij niet op de hoeveelheid conversies, maar houdt rekening met winstmarges en verkoopopbrengst.
Klikken maximaliseren
Soms zijn het niet de conversies, maar de klikken die belangrijk zijn. Bijvoorbeeld bij het AB-testen. Met deze biedingsstrategie probeert Google zoveel mogelijk klikken te behalen voor het opgegeven budget.
Doel ROAS
Een campagne moet ook voldoende opleveren. Door een doel ROAS in te stellen, stuur je aan op een vooropgesteld doelrendement. Is jouw doel ROAS 500%? Dan zet je met iedere euro aan advertentiekosten vijf euro om.
Doel CPA
Tot slot nog de laatste biedingsstrategie: doel CPA. Hiermee geef je aan hoeveel het behalen van een conversie jou maximaal mag kosten.
Meer informatie
Benieuwd hoe jij meer kunt halen uit de biedstrategieën in Google Ads? Meer hiervoor lees je in ons artikel over Smart Bidding. Vind je het prettig om met één van onze specialisten te sparren over de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op!
Neem contact op