Het doorklikpercentage – ook wel CTR genoemd – is een veelgebruikt meetinstrument in Google Ads. Het drukt de verhouding tussen het aantal vertoningen en het aantal klikken uit. Een hoge waarde is voordelig voor adverteerders. Mensen klikken immers sneller door naar de website. Het doorklikpercentage weegt daarnaast ook mee in het bepalen van de positie van een advertentie binnen Google Search.
Wat is het doorklikpercentage?
Het doorklikpercentage is een Nederlandse vertaling van het woord click-through-rate (CTR). Een ander woord dat veel gebruikt wordt is klikfrequentie. De gedachte achter dit meetinstrument is simpel: hoe verhouden de klikken zich ten opzichte van de vertoningen? Ofwel: hoeveel mensen – van de groep die de advertentie heeft gezien – klikken ook echt door? Dit wordt vervolgens uitgedrukt in een percentage.
Hoe bereken je het doorklikpercentage?
Het bepalen van de doorklikpercentage van een advertentie is niet moeilijk. Je berekent namelijk het percentage klikken ten opzichte van het aantal vertoningen. De formule kan als volgt worden opgesteld:
Met deze formule is het bepalen van het doorklikpercentage erg makkelijk. Is jouw advertentie 20.000 keer vertoond met 1.200 klikken tot gevolg? Dan heeft deze een CTR van 6%. Het aantal klikken (1.200) gedeeld door het aantal vertoningen (20.000) is immers 0.06. Toegegeven, dit fictieve voorbeeld is vrij hoog. Gemiddeld hebben advertenties binnen Google namelijk een CTR van 2%.
Het belang van het doorklikpercentage
Het doorklikpercentage is voor online marketeers erg belangrijk. Het vertelt namelijk iets over het succes van een zoekwoord en/of advertentie. Is de waarde hoog? Dan sluit deze goed aan op de zoekintentie van de gebruiker. De kans op een bestelling en/of aanvraag is dan ook groot. Is de waarde echter laag? Dan kan dat reden zijn om de advertentie aan te passen of deze te onderbreken.
Hoge doorklikpercentages zijn ook voor Google belangrijk. Zij willen namelijk graag dat zoekresultaten precies aansluiten op hetgeen dat gebruikers zoeken. Dit geldt niet alleen voor de organische resultaten, maar ook voor de advertenties. Om een goede relevantie binnen Google Ads te stimuleren, speelt de verwachte doorklikpercentage een grote rol binnen de advertentierangschikking. Niet geheel onbelangrijk, dus!
Meer informatie
Heb jij het idee dat jouw doorklikpercentages wel een boost kunnen gebruiken, maar weet je niet precies hoe je dit moet aanpakken? Neem contact op met één van onze specialisten. Zij helpen je graag verder!
Neem contact op