Het zoeknetwerk van Google – ook wel: Search Netwerk of zoekpartners genoemd – omvat honderden zoekgerelateerde websites en apps. Hieronder vallen diensten van Google en externe partners. Als gebruiker van Google Ads kun je op deze domeinen advertenties laten plaatsen, waaronder:
- Tekstadvertenties;
- Shopping-advertenties;
- Beeld- en videoadvertenties.
Het grote voordeel van de zoekpartners is dat je – i.v.m. de zoekmachine – jouw bereik enorm verbreedt.
Waar bestaan de zoekpartners uit?
Het zoeknetwerk van Google – ook wel het Search Netwerk genoemd – bestaat uit honderden zoekgerelateerde websites en apps, waarop advertenties geplaatst kunnen worden. Dit gebeurt via Google Ads: het advertentieprogramma van Google. Onder deze zogenoemde zoekpartners vallen zowel externe domeinen, als diensten van Google zelf. Denk in het laatste geval aan websites, zoals: YouTube, Google Maps en Google Mail. Voorbeelden van externe zoekpartners zijn:
- Telegraaf.nl
- Nu.nl
- Marktplaats.nl
Wanneer een internetgebruiker op één van de partners een zoekopdracht uitvoert, kan jouw advertentie in de resultaten verschijnen. Voordat dat gebeurt, moet er echter aan een belangrijke voorwaarde worden voldaan. De gebruikte term moet gerelateerd zijn aan de zoekwoorden die jij aan jouw campagne hebt toegevoegd.
De advertenties in het zoekpartnernetwerk
Hoewel de naam anders doet vermoeden, kun je op de domeinen van zoekpartners ook andere advertenties dan alleen de tekstvariant kwijt. Hieronder sommen wij de mogelijkheden voor je op:
Tekstadvertenties
In de eerste plaats kun je bij zoekpartners altijd tekstadvertenties kwijt. Deze uitingen bestaan veelal uit een titel, beschrijving en een URL. Daarnaast kun je ook vaak één of meerdere extensies toevoegen. Op het domein van de zoekpartner wordt de advertentie vaak vergezeld met de tekst ‘Sponsored’, ‘Advertentie(s)’ of ‘Ads door Google’.
Shopping-advertenties
In het zoeknetwerk is het ook mogelijk om Shopping-advertenties te tonen. Hierin geef je producten weer, die de gebruiker direct via de link kan aanschaffen. Op het domein worden dit soort uitingen wederom vergezeld met de woorden ‘Gesponsord’, ‘Adverentie(s)’ of ‘Ads door Google’.
Beeld- en videoadvertenties
Tot slot kun je ook beeld- en video-advertenties plaatsen. Hierin maak je gebruik van visuele middelen om de gebruiker naar jouw website te verleiden.
Het voordeel van zoekpartners
Natuurlijk kent adverteren binnen het zoeknetwerk van Google vele voordelen. Er is echter één die er echt uitspringt. En dat is het bereik. Door ook buiten de zoekmachine te adverteren, wordt deze immers veel groter. Internetgebruikers kunnen je nu op meerdere plekken tegenkomen. Nu.nl. De Telegraaf. Marktplaats. En dit kan uiteindelijk meer bezoekers opleveren.
Meer informatie
Wil jij meer weten over de mogelijkheden die het zoekpartnernetwerk biedt voor jouw onderneming? Neem contact op met één van onze specialisten. Zij helpen je graag verder!
Neem contact op