Google lanceert deze week een nieuwe functionaliteit in de zoekresultaten: de vacature zoekfunctie. Het doel? De zoekresultaten voor werkzoekenden verbeteren, zodat zij online snel relevante vacatures vinden. In het buitenland is deze functionaliteit al zo’n twee jaar geleden uitgerold onder de naam ‘Google for jobs’. Nu kun je als Nederlands bedrijf jouw vacatures dus ook beter onder de aandacht brengen!
Hoe ziet dit er uit?
Zoek je in de zoekmachine naar een bepaalde vacature? Dan krijg je vanaf deze week direct een widget met relevante, openstaande vacatures te zien. Dit blok wordt tussen de advertenties en de organische zoekresultaten getoond.
De voordelen voor jouw bedrijf
De nieuwe functionaliteit biedt niet alleen kansen voor werkzoekenden, maar ook voor jouw bedrijf. Door te optimaliseren voor deze vacaturezoekfunctie breng je jouw vacatures snel en prominent onder de aandacht. Een kans die je wat ons betreft niet moet laten liggen. De widget neemt namelijk een groot deel van de resultatenpagina van Google in.
Daarnaast geeft de nieuwe widget jou ook de kans om te concurreren met de grote spelers in vacatureland. Waar de zoekresultaten voor vacatures in de organische zoekresultaten vaak gedomineerd worden door de grotere vacaturesites, kan Google jouw vacatures met deze nieuwe functionaliteit makkelijker oppikken. Het is daarbij wel belangrijk dat de vacaturepagina goed geoptimaliseerd is voor deze functionaliteit.
Hoe kun je inspelen op de nieuwe zoekfunctie van Google?
Dit is hét moment om te optimaliseren voor de nieuwe vacature widget van Google. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw vacature zichtbaar wordt in deze widget?
1. Zorg voor goede structured data
Structured data. We schreven al vaker over het belang van deze gestructureerde gegevens voor SEO. Hiermee markeer je informatie op een webpagina zodat Google deze gegevens beter begrijpt en kan gebruiken om rich snippets te maken. Het gebruik van structured data is dé voorwaarde om in de vacature widget te verschijnen. In dit geval geef je dus aan Google (in HTML) aan waaruit de vacature bestaat.
Je kunt de structured data per vacature zo uitgebreid maken als je wilt, mits je de volgende punten er maar in opneemt:
- De publicatie- én einddatum van de vacature;
- De naam van de functie (écht alleen de naam);
- De beschrijving van de functie;
- De bedrijfsnaam;
- De locatie van de uit te oefenen functie.
Je kunt daarnaast de structured data nog uitbreiden met informatie zoals het salaris en of het gaat om een fulltime of parttime functie. Tip: door het logo van het bedrijf bij de vacature te laten zien, valt de vacature meer op. Zorg er dus altijd voor dat het logo terugkomt in de gestructureerde gegevens.
2. Hanteer de SEO richtlijnen in de vacaturetekst
Ook bij de vacature zoekfunctie is het van belang dat de vacaturetekst zo goed mogelijk is geoptimaliseerd. Hierbij kun je de SEO richtlijnen hanteren. Zorg dus voor een pakkende, relevante vacaturetekst en maak gebruik van de juiste termen. Daarnaast is duplicate content iets wat je ook hier wilt voorkomen. Schrijf dus altijd een unieke vacaturetekst, of maak -indien uniek niet mogelijk is- gebruik van canonicals.
3. Zorg voor een goede sitemap.xml
Je wilt natuurlijk dat Google nieuwe vacatures zo snel mogelijk oppakt. Daarom is het belangrijk om een goede sitemap.xml te hebben. Met dit overzicht van alle pagina’s op jouw website kan Google snel nieuwe pagina’s en dus ook vacatures vinden en indexeren. Zorg ervoor dat jouw sitemap.xml ook in het robots.txt bestand staat. Dat scheelt Google zoeken naar de sitemap.xml.
4. Zorg ervoor dat de vacatures benaderbaar zijn door Google
Een kleine open deur: maar zorg er altijd voor dat de vacatures te benaderen zijn door Google. Sluit deze dus niet uit in robots.txt of door een no-index instructie op de pagina te plaatsen.
5. Blijf optimaliseren
Houd je vacatures up-to-date. Dat wil zeggen: verwijder verlopen vacatures en speel eens met de titel als jouw vacature niet zichtbaar wordt.
Dit is hét moment om te optimaliseren!
Nu nog niet veel bedrijven gebruik maken van deze nieuwe functionaliteit is dit hét moment om te optimaliseren en implementeren. Heb je vragen over de vacature zoekfunctie? Neem dan contact met ons op.
Neem contact op