Het algoritme van LinkedIn ontcijferen: dat is nogal een uitdaging. Gelukkig zijn er genoeg knappe koppen binnen de online marketing te vinden. Zo heeft Richard van der Blom – door experimenten te doen – achterhaald met welke aanpassingen je jouw bereik binnen LinkedIn kunt vergroten. In deze blog van B&S Media Internetmarketing hebben wij ze voor je op een rijtje gezet. Met welke aanpassingen vergroot jij jouw online succes?
LinkedIn Algorithm Research 2020
De afgelopen jaren heeft Richard van der Blom – eigenaar van Just Connecting – onderzoek gedaan naar het algoritme van LinkedIn. Met behulp van zijn netwerk heeft hij ruim 28.000 berichten geanalyseerd. Dit om te achterhalen welke factoren invloed hebben op het bereik van deze content en in welke mate. Zijn bevindingen heeft hij gedeeld op Linkedin in: zowel in een post als in een nieuwsbericht.
Hoe vergroot jij jouw bereik op LinkedIn?
Social media – waaronder: LinkedIn – fungeren vaak als verlengstuk van een website. Om leads te kunnen werven, wil je deze kanalen natuurlijk zo efficiënt mogelijk inzetten. In zijn onderzoek heeft Van der Blom achterhaald hoe bedrijven meer interactie, weergaven en succes met hun content op kunnen boeken. De onderstaande punten kunnen je helpen jouw bereik binnen LinkedIn te vergroten.
Het type bericht
Allereerst heeft het algoritme een voorkeur voor bepaalde berichttypen. Wanneer je alleen een tekst, een tekst met afbeelding of een ‘native’ video plaatst, is LinkedIn geneigd om jouw content meer bereik te gunnen. In het laatste geval gaat het om video’s, die je direct naar LinkedIn of Vimeo uploadt. Minder dol is het platform op artikelen, polls en YouTube-video’s.
Interactie
LinkedIn houdt – net als andere social media – van interactie. Doet een bericht het goed in de tijdlijn, dan wordt deze beloond met een groter bereik. Hierin zijn de eerste twee uren, geteld vanaf het moment van publiceren, cruciaal. Het algoritme bepaalt op basis van deze periode in hoeverre het bericht ook voor andere gebruikers interessant is. Onder interactie vallen de volgende handelingen:
Aandacht
De meest basale vorm van interactie is aandacht. Dit wordt ook wel ‘dwell time’ genoemd. LinkedIn hecht veel waarde aan de tijd, die gebruikers aan jouw bericht spenderen. Hoe langer zij blijven hangen, hoe groter het bereik van deze content uiteindelijk wordt. Zorg er dus voor dat jij de aandacht van een toevallige voorbijganger voor langere tijd vasthoudt.
Likes
De meest simpele manier om contact te leggen met een auteur, is door deze te belonen met een like. LinkedIn biedt hierbij zes verschillende opties aan: interessant, gefeliciteerd, steun, geweldig, verhelderend en nieuwsgierig. Ieder like op jouw bericht, draagt positief bij aan het uiteindelijke bereik. Hierbij lijkt ‘steun’ net iets meer impact te hebben. Verzamel dus zoveel mogelijk likes van connecties, volgers en toevallige passanten.
Reacties
De grootste invloed op het bereik van jouw content, zijn de reacties. Hiermee laat je namelijk zien dat jouw bericht relevant én daarmee de moeite waard is. Andere gebruikers zijn bereid om met jou in gesprek te gaan. In vergelijking met likes hebben reacties daarom tot wel twee keer meer impact op jouw totale bereik. Als auteur kun je reacties stimuleren door hier in jouw bericht specifiek naar te vragen. Er zit wel een voorwaarde aan vast. Als auteur moet je binnen twee uur reageren. Hiermee laat je namelijk zien dat je deelneemt aan het debat.
Moment van publicatie
Ook het moment waarop je een bericht plaatst, heeft invloed op de prestaties ervan. Het beste moment om op LinkedIn content te plaatsen bevindt zich tussen 8:00 en 10:00 ‘s ochtends. De kans op interacties is in de aangrenzende twee uren namelijk het grootst. Zaterdag en dinsdag blijken hierbij de meest vruchtbare dagen te zijn. Publiceer jouw posts daarom zoveel mogelijk tussen 8:00 en 10:00 ‘s ochtends – het liefst op dinsdag of zaterdag.
Content verspreiden
Het verspreiden van jouw content is niet alleen de taak van LinkedIn. Ook de auteur zelf en zijn of haar ambassadeurs zijn daar vaak actief mee bezig. Hoe je dit aanpakt, heeft invloed op het uiteindelijke bereik van jouw bericht. Van invloed zijn bijvoorbeeld:
Hashtags
Hashtags hebben in de afgelopen jaren een belangrijke plek binnen LinkedIn verworven. Je gebruikt ze om aan te geven binnen welke onderwerpen jouw bericht valt. Gebruikers, die deze volgen, krijgen jouw content dan op hun tijdlijn te zien. Het is dus belangrijk om je te richten op hashtags met veel volgers.
Het advies is om drie tot negen hashtags aan de content toe te voegen. Waar ze precies geplaatst worden, maakt hierbij niet uit. Berichten die minder dan drie of meer dan tien hashtags gebruiken, hebben significant minder bereik. Het verschil ligt gemiddeld tussen de 20 en de 40 procent.
Tags
Binnen LinkedIn is het ook mogelijk om mensen in jouw berichten te taggen. Hoewel deze aanpak effectief kan zijn, brengt dit ook risico’s met zich mee. De getagde personen moeten namelijk wel reageren. Pas wanneer 50% dit doet, heeft dit een positief effect op het bereik van jouw bericht.
Laten de getagde personen echter niets van zich horen, dan kan een tag juist in jouw nadeel werken. Het algoritme van LinkedIn straft auteurs namelijk af, wanneer de getagde personen geen blijk van interactie geven of zichzelf zelfs untaggen. Reageert minder dan 25% op jouw bericht? Dan wordt dit door het algoritme gezien als spam. Jouw bericht wordt dan 20 tot 30 procent minder vaak vertoond. Voeg dus alleen tags toe, wanneer je zeker weet dat hier positief op gereageerd zal worden.
Shares
De snelste manier om binnen LinkedIn content te verspreiden, is door deze door anderen te laten delen. Vaak door werknemers. Helaas blijkt dit minder effectief dan gehoopt. LinkedIn ziet deze gedeelde berichten namelijk als duplicate content, waardoor ze maar 10 – 15% van de gebruikelijke weergaven binnenhalen. Dit los je op door er als oorspronkelijke auteur op te reageren. De weergaven kunnen op deze manier verviervoudigen. Nog efficiënter is het zelf laten plaatsen van het bericht. Dit wordt niet gezien als dubbele content.
Externe links
Soms is een externe link wel op zijn plaats. Voor promotie of gewoon om naar goede content van een ander te verwijzen. Dit heeft ook vaak een positieve invloed op het bereik van het bericht, waarin deze verwijzing is geplaatst. Content met externe links hebben namelijk 10 tot 25 procent meer weergaves. Beperk dit echter zoveel mogelijk tot één link. Berichten met twee links laten namelijk een daling van 25% zien. Bij drie links is er zelfs sprake van 40% minder vertoningen.
Ook de manier waarop de externe links aan het bericht worden toegevoegd, hebben invloed op het resultaat. Je kunt deze namelijk het best achteraf plaatsen. Dat houdt in dat je het bericht eerst publiceert, waarna je deze bewerkt om de externe link toe te voegen. Sowieso geniet een verwijzing in het bericht de voorkeur boven het plaatsen van een link in een latere reactie.
Best practices voor meer bereik op LinkedIn:
- Berichten met tekst, tekst + afbeelding of een ‘native’ video werken het best
- Artikelen, polls en YouTube-video’s doen het minder goed
- De interactie op een bericht in de eerste twee uren (vanaf het moment van publiceren) zijn bepalend
- Verhoog de ‘dwell time’ door de aandacht voor langere tijd vast te houden
- Reacties hebben de grootste invloed op het bereik van jouw content
- Reageer als auteur binnen 2 uur op een reactie
- Het beste moment om op LinkedIn te posten is tussen 8:00 en 10:00 uur.
- Wees voorzichtig met taggen: dit kan een negatief effect op je bereik hebben
- Gebruik tussen de 3 en 9 relevante hashtags
- Reageer als auteur op gedeelde berichten om duplicate content te voorkomen
- Content met externe links hebben 10 tot 25 procent meer weergaves
Bron: The LinkedIn Algorithm Research 2020 – Richard van der Blom (post + nieuwsbericht)
Jouw LinkedIn uitbesteden?
Hashtags. Externe links. Interactie. Het kan je misschien gestolen worden. Als ondernemer wil je namelijk maar één ding: dat jouw content op LinkedIn goed presteert. Daar haal jij jouw leads namelijk uit. Heb je de kennis of tijd om zelf aan een strategie te sleutelen niet in huis? Schakel dan de specialisten van B&S Media in. Zij houden het LinkedIn-algoritme continu in de gaten om direct in te kunnen spelen op kansen. Zo maken wij van jouw onderneming een ongekend succes!
Neem contact op