Een call-to-action, ook wel afgekort tot CTA, is een term die gebruikt wordt voor de methode om bezoekers op je website een gewenste actie te laten ondernemen. Als je de term letterlijk vertaalt dan krijg je je antwoord eigenlijk al, namelijk oproep tot actie. Bij acties die op een website gewenst zijn, kun je denken aan het aanvragen van een offerte, het bestellen van een product of het inschrijven voor een nieuwsbrief. De CTA komt meestal overeen met het doel van de website of de betreffende pagina, namelijk een stap richting een conversie.
Waarom gebruik maken van call-to-action?
Iedere website heeft een bepaald doel, bijvoorbeeld inkomsten generen via verkoop, het opbouwen van je merk, het kwalificeren van leads of informeren van je doelgroep. Op zo’n website zijn meestal meerdere pagina’s te vinden, die elk weer een eigen doel hebben. Denk aan de verkoop van het product wat op de pagina te zien is, zorgen voor meer aanvragen van een brochure of bezoekers overtuigen een afspraak te maken. Door gebruik te maken van call-to-actions motiveer je de bezoekers (al dan niet onbewust) om een bepaalde actie te ondernemen. Met deze oproep maak je bezoekers ook meteen duidelijk wat het doel is van jouw website of pagina.
Welke soorten CTA zijn er?
Er zijn diverse call-to-actions te onderscheiden. Zo heb je bijvoorbeeld:
- CTA tekstlink
- CTA button
- CTA banner
De call-to-action tekstlink is de simpelste vorm van een oproep tot actie. Dit is een link die je in al je teksten kan toepassen en waarin je de bezoekers motiveert om erop te klikken. Hier zie je een voorbeeld van zo’n CTA tekstlink: laat nu een website maken door B&S Media. De meest voorkomende CTA is de call-to-action button. Deze vorm van CTA zie je op bijna alle websites voorkomen. Je komt ze tegen in diverse kleuren, vormen en maten en ze zorgen ervoor dat de gewenste actie opvalt. Een voorbeeld van een CTA button zie je hieronder:
Tot slot heb je nog de call-to-action banner. Deze variant valt nog meer op, omdat deze bijna de hele pagina vult in de vorm van een banner.
Wat moet er in een CTA staan?
Een call-to-action moet herkenbaar zijn. Je zorgt voor herkenbaarheid van de CTA door je gebruikers op te roepen om een actie te ondernemen. Doe dit concreet. Gebruik bijvoorbeeld dus niet enkel de woorden ‘klik hier’ of ‘bestel’, maar gebruik oproepen zoals ‘maak een afspraak’ of ‘vraag een Google Ads offerte aan’. Denk er daarbij wel aan dat je niet overdrijft en de call-to-action te lang maakt, bijvoorbeeld ‘vraag nu een gesprek aan met een van de internet marketing specialisten van B&S Media’. Geef je bezoekers naast een concrete oproep ook het gevoel van urgentie. Dit doe je door de CTA tijdgebonden te maken. Dit kan door de woorden ‘nu’ of ‘direct’ toe te voegen. Ook kun je een einddatum toevoegen aan je call-to-action. Van nature willen we niks missen, dus een oproep zoals ‘bestel voor 1 januari’ kan het gevoel van urgentie verhogen. Verder is de gebiedende wijs de beste manier om een call-to-action te formuleren. Hierdoor kun je je call-to-action kort en krachtig neerzetten en het zet iemand gemakkelijker aan tot actie.
Hoe maak je een CTA button op?
Een CTA button moet opvallend zijn. Dit kan gedaan worden door de kleur, de vorm en de grootte van de button. De kleur is het belangrijkste. Gebruik niet een kleur die veel terugkomt in de elementen op je website, maar gebruik een unieke en contrasterende kleur voor je button. Zorg verder voor een opvallende plek voor de call-to-action button. De beste plek is boven de vouw van de pagina. Zorg tot slot voor een goede grootte van de button. Houd daarbij rekening met smartphones. Vanwege het kleine scherm van een mobiel moet er aan de afmetingen worden gedacht. Test daarom altijd of de button goed leesbaar en klikbaar is op alle apparaten.
Wat is de beste call-to-action?
Wat het beste werkt voor jouw website, voor jouw pagina’s of jouw doelgroep moet je zelf ontdekken. Met behulp van bovenstaande tips en informatie heb je voldoende handvatten om een goede call-to-action te maken. Wat echter het beste werkt voor jouw website moet je ontdekken door te blijven testen. Blijf je CTA’s meten en evalueren. Daarbij is het handig om te kijken naar de click-through-rate. Lukt het jou toch niet om met bovenstaande tips aan de slag te gaan? Neem dan contact op met een van onze specialisten. Wij helpen jou graag verder!
Neem contact op