Met een funnel wordt het consumentgerichte marketing model bedoeld waar de weg van een bezoeker op een website vanaf aankomst tot aan conversie, zoals het aankopen van een product of dienst, mee wordt geïllustreerd. Met de term funnel wordt als je het letterlijk vertaald een trechter bedoeld. Zoals een trechter steeds nauwer wordt, wordt de groep bezoekers op je website bij elke volgende stap in de customer journey ook steeds kleiner. Een funnel kan daarom ook wel worden gezien als een trechter die de bezoekers op een website opvangt en als het ware de weg leidt naar een conversie.
Wat is een funnel?
Zoals hierboven al beschreven is, is een funnel de reis die een potentiële klant aflegt op jouw website. Deze reis begint bij het kennismaken met jouw bedrijf en de reis eindigt wanneer de potentiële klant uiteindelijk overgaat tot conversie. Deze conversie kan een aankoop van een product of dienst zijn, maar het kunnen ook conversies zijn zoals het inschrijven voor een nieuwsbrief, het aanvragen van een offerte of het registreren op een website. Door deze verschillen in conversies zijn er ook verschillende funnels waar je rekening mee moet houden. Zo heb jij bijvoorbeeld de marketing funnel en de sales funnel. Hoe deze funnels precies werken wordt hier verder uitgelegd.
Hoe werkt een marketing funnel?
Als we het hebben over een funnel, dan denken we bijna altijd aan de sales funnel. Toch is dat vreemd, want het grootste gedeelte van de funnel bestaat eigenlijk uit marketing. De sales komt pas aan het eind van de funnel om de hoek kijken. Maar wat is dan de marketing funnel en hoe gaat deze in zijn werk? De marketing funnel focust zich op het aantrekken van potentiële klanten. Hierbij hou je je dus bezig met de problemen die je doelgroep op dit moment ervaart en kansen die de doelgroep heeft. Op die manier probeer je deze doelgroep te leiden naar de beste keus voor de behoefte die ze hebben. Je probeert ze te leiden naar jouw bedrijf. Dit kun je doen door je doelgroep te sturen naar verschillende conversies, zoals het inschrijven voor een nieuwsbrief van je bedrijf, het downloaden van een e-book of het registreren op de website van je bedrijf. Wanneer de doelgroep naar jouw bedrijf is geleid, ga je over naar de sales funnel.
Hoe werkt een sales funnel?
Wanneer de marketing funnel zijn werk heeft gedaan, start de sales funnel. Op dat moment probeer je de potentiële klanten te overtuigen om jouw product of dienst te zien als beste oplossing voor hun behoeftes. Wanneer de potentiële klanten uiteindelijk overgaan tot aankoop van jouw product of dienst eindigt de sales funnel.
Waarom heeft je bedrijf een funnel nodig?
Een funnel is van groot belang voor een bedrijf. Een klant heeft gemiddeld tussen de vijf en acht contactmomenten nodig om over te gaan tot een aankoop. Het heeft daarom weinig zin om je potentiële klant meteen met een betaalpagina of prijskaartje van je product te confronteren. Je doelgroep wil eerst kennismaken met je bedrijf of product. Om die reden zijn er verschillende fases in een funnel, zodat de potentiële klanten rustig in contact kunnen komen met je bedrijf of product, totdat ze niet meer om jouw product of dienst heen kunnen.
Hoe bouw je een effectieve funnel?
Als je een effectieve funnel voor jouw website wilt maken, dan is het noodzakelijk om vooraf goed te onderzoeken wat de wensen en behoeften zijn van jouw doelgroep. Hoe kun jij de doelgroep helpen met jouw dienst of product? Als je dat in kaart hebt gebracht, bepaal je vervolgens welke fases je klanten moeten doorlopen en hoe je per fase hierop in gaat spelen qua communicatie. Ten slotte moet het keerpunt bepaald worden waarin je van marketing overgaat naar sales. Op die manier bouw je voor jouw doelgroep een effectieve funnel.