Bouncepercentage is een term die in de marketing gebruikt wordt bij de analyse van websiteverkeer. Als iemand jouw website bezoekt en niet door gaat met het bekijken van andere pagina’s op je website, of een andere meetbare actie uitvoert, dan wordt dit een bounce genoemd. Het bouncepercentage is het aantal van dit soort bezoekers gedeeld door het totale aantal bezoekers op jouw website. Als jouw website een bouncepercentage van 50% aangeeft, dan betekent dit dat de helft van al jouw bezoekers op de website een pagina heeft bezocht, daarna geen waarneembare actie heeft uitgevoerd en vervolgens de website weer heeft verlaten.
Wat is een goed bouncepercentage?
Wat een goed bouncepercentage is verschilt per website. Een bounce hoeft namelijk niet altijd negatief te zijn. Iemand die jouw website bezoekt, hier een half uur een artikel leest en vervolgens de website verlaat zonder door te klikken naar een andere pagina, kan voor jou een waardevolle bezoeker zijn, maar wordt wel meegerekend in het aantal bounces. Daarentegen kun je ook bezoekers op je website krijgen die na tien seconden doorklikken naar een andere pagina en vervolgens binnen twintig seconden de website weer verlaten. Bij deze laatste groep bezoekers is er dan weer geen sprake van bounce, terwijl de kans groot is dat dit geen relevante bezoekers zijn voor jouw website.
Het is dus afhankelijk van de reden waarom een bezoeker jouw site verlaat. Verlaat de bezoeker je website zonder door te klikken, omdat hij gevonden heeft waar naar werd gezocht of omdat je website niet relevant was voor deze bezoeker? Dat maakt een groot verschil. Los van dit alles is er wel een bouncepercentage wat over het algemeen gezien wordt als een goed bouncepercentage voor een website. Dit percentage ligt tussen de 40 en 60 procent. Er is echter wel een verschil in een normaal bouncepercentage per type website of webpagina. De gemiddelde ‘goede’ percentages per type webpagina of website zie je hier:
- Website algemeen: 40-60%
- Blog: 40-60%
- Webshop: 20-40%
- Leadgeneratie: 30-50%
- Diensten: 10-30%
- Portal: 10-30%
Hoe kun je het bouncepercentage verlagen?
Wanneer er sprake is van een te hoog bouncepercentage op je website of op een bepaalde webpagina, dan zijn er een aantal tips die je kunt gebruiken om ervoor te zorgen dat dit percentage zal dalen. Het is afhankelijk van je website welke tips voor jou wel of niet werken. Het is in ieder geval belangrijk om te kijken of het doel van je website of webpagina duidelijk genoeg is. Maak hierbij eventueel gebruik van duidelijke call-to-actions of pop-ups. Verder kun je kijken naar de volgende punten:
- de laadtijd van de website
- de interne links op de website
- de kwaliteit van de content.
Mocht je hulp nodig hebben bij deze technische SEO, dan kun je hier altijd een expert voor inschakelen. De technische SEO-specialisten van B&S Media Internetmarketing helpen je hier graag bij.
Waar vind je jouw bouncepercentage?
Het gemiddelde bouncepercentage van jouw website is heel eenvoudig te vinden. Hiervoor ga je naar Google Analytics. In Google Analytics ga je naar het kopje doelgroep en vervolgens navigeer je naar overzicht. Hier kun je het percentage vinden. Wil je graag het bouncepercentage per pagina of per verkeersbron inzien? Dan moet je wat dieper in Google Analytics duiken. Hieronder leggen we uit hoe je deze percentages kunt inzien.
Bouncepercentage per webpagina
Wil je in plaats van het gemiddelde bouncepercentage van de gehele website graag de prestaties van specifieke pagina’s inzien? Dan navigeer je in Google Analytics naar gedrag. Vervolgens selecteer je hier site-content en klik je door naar alle pagina’s. Op deze manier kun je de bouncepercentages per webpagina bekijken.
Bouncepercentage per verkeersbron
Per verkeersbron kan het bouncepercentage enorm verschillen. Daarom kan het voor jou interessant zijn om de verschillen hiervan in te zien, zodat hier op ingespeeld kan worden. Als je het bouncepercentage per verkeersbron wilt inzien, dan navigeer je naar acquisitie. Vervolgens klik je op alle verkeer en daar ga je naar kanalen. Op die manier kun je de bouncepercentages per verkeersbron van jouw website inzien.