Een page title is de titel van een webpagina die in de browserbalk en in de Google zoekresultaten wordt weergegeven. Vaak wordt naar de page title gekeken om te zien waar een pagina over gaat. Het is daarom belangrijk om de titel van een webpagina zo goed mogelijk op te stellen.
Het belang van een page title
Bij een zoekopdracht in Google wordt vaak als eerste naar de page title gekeken, voordat er door wordt geklikt naar de website. De page title moet daarom relevant zijn, want het is de eerste indruk die een bezoeker van je krijgt. Een title tag moet niet alleen goed geschreven zijn omdat een bezoeker hier naar kijkt, maar ook omdat Google naar de page title kijkt om te zien waar de pagina over gaat. De title tag is namelijk een belangrijke factor om goed te scoren in de zoekmachine van Google. Denk daarom goed na over de vorm van de titel van de pagina en vul de title tag altijd in. Als je de page title leeg laat, wordt er door Google automatisch een titel gegenereerd voor de pagina. Dit is niet altijd gewenst.
Let op: ook wanneer je wel een page title hebt ingevuld, kan Google er voor kiezen om de page title te herschrijven. Door de page title update van 2021 kunnen page titles die te lang zijn, incompleet zijn, volgestopt zijn met zoekwoorden of te standaard zijn door Google worden herschreven. Lees daarom verder om erachter te komen hoe je een goede page title voor jouw webpagina schrijft.
Hoe schrijf je een goede page title?
Bij het schrijven van een page title is het belangrijk dat je rekening houdt met een aantal factoren die je kunnen helpen om beter te kunnen scoren in Google. Een voorbeeld van een factor is de lengte van een page title. Als je een page title te lang maakt, wordt hij in Google afgekapt en is de titel die je hebt geschreven niet helemaal leesbaar voor bezoekers en Google. Dit zorgt er ook voor dat je minder goed in Google zult scoren met je title tag. Naast de lengte van de page title zijn er meer factoren waar je rekening mee moet houden bij het schrijven van een page title. Ze worden hieronder opgesomd.
Lengte van de page title
In de zoekmachine van Google wordt er maar een beperkte ruimte voor de page title geboden. Hou daar rekening mee met het schrijven van je title tag. Titels die een lengte hebben van ongeveer 500 pixels, wat ongeveer gelijk staat aan 50 tot 70 woorden, worden helemaal weergegeven in de zoekmachine van Google. Page titles die langer zijn worden door Google afgekapt. Dit zou zonde zijn. Let daarom op de lengte wanneer je een page title voor je webpagina schrijft.
Relevant voor de bezoeker
Om een relevante titel voor een webpagina te schrijven moet je rekening houden met de zoekterm of het trefwoord waarop je wilt scoren. De titel moet dit woord of deze term bevatten. Uiteraard moet in de tekst waar de title tag voor wordt geschreven dit woord of deze term ook voorkomen. Doe wel onderzoek welke termen mensen in Google gebruiken, zodat je geen page titles schrijft met termen die niemand gebruikt.
Unieke page title
De belangrijkste factor voor een goede page title is misschien wel dat de titel die je voor de pagina uniek moet zijn. Voorkom het gebruik van herhalende page titles.
Elementen in een title tag
In een title tag is het belangrijk dat er een aantal elementen in naar voren komen. Hierbij kun je denken aan:
- Het kernwoord (in een korte zin verwerkt)
- Een scheidingsteken
- De naam van de website
Om te scoren in Google is het van belang dat het kernwoord in de page title staat. De beste positie voor het kernwoord is vooraan in de title tag. Wanneer je het kernwoord in een lopende zin gebruikt, wordt het meestal meteen duidelijk voor bezoekers en Google waar de pagina over gaat. Ook is het belangrijk om de naam van de website te vermelden in je title tag. Deze plaats je vaak aan het eind van de title tag. Voordat je de naam van de website plaats is het handig om gebruik te maken van een scheidingsteken. Hierbij is het gebruikelijk om een teken zoals ‘-’ of ‘|’ te plaatsen.
Meer informatie?
Wil je meer informatie ontvangen over page titles? Neem dan contact op met een van onze specialisten. Ze helpen je graag verder.