Ranken in Google Maps – de Vicinity update

Heb je wel eens via Google Maps gezocht naar bedrijven in de buurt? Je opent Google Maps, voert je zoekterm in bij ‘Zoek hier’ en je krijgt bedrijven te zien die aan jouw zoekterm voldoen. Heb je bijvoorbeeld problemen met je fiets, dan vul je ‘fietsenmaker’ in. Er verschijnen ballonnetjes op de kaart die aangeven waar de fietsenmakers zijn rondom de locatie waar jij je bevindt. Ook zie je een lijst met een aantal uitgelichte bedrijven, met daarin extra informatie zoals de nabijheid, aantal reviews en score en openingstijden. Deze lijst is superbelangrijk voor lokale bedrijven. Allereerst om überhaupt in deze lijst te komen en dan natuurlijk het liefst zo hoog mogelijk. Oftewel: je wilt zo goed mogelijk ranken in Google Maps. Na een recente update van Google, die experts tot de ‘Vicinity update’ hebben gedoopt, is er een en ander veranderd aan hoe deze lijst wordt samengesteld. Wat is er veranderd en hoe kun je nu nog ranken in Google Maps? Lees verder en boost je local business.

Google Maps ranking factors

De zichtbaarheid van lokale bedrijven op Google Maps wordt bepaald door een aantal factoren (ranking factors). Op deze factoren kun je deels invloed uitoefenen, andere heb je helemaal geen invloed op. Dit zijn de local ranking factors voor Google Maps: 

  • Relevantie: hoe relevant je bedrijf is aan de zoekopdracht;
  • Nabijheid / afstand: hoe dicht je in de buurt bent;
  • Reputatie/populariteit: hoeveel klanten je hebt en wat ze van je vinden.

Laten we eens kijken welke gevolgen de recente Vicinity update heeft voor deze ranking factors. Daarbij leggen we uit wat deze factoren inhouden, hoe je ze vóór de update kon beïnvloeden en hoe de lokale SEO-vlag er sinds de update bij hangt.

De Vicinity update

De recente Vicinity update heeft gezorgd voor een verschuiving in de ranking factors voor lokale SEO. Volgens velen is het de grootste local update in de laatste 5 jaar. In het kort: de locatie van je bedrijf is nu nóg belangrijker. Daar heb je natuurlijk geen invloed op, behalve door je bedrijf te verhuizen. Maar ja, telkens je bedrijf verplaatsen naar waar de vraag is, daar is geen beginnen aan. Gelukkig is er toch nog een en ander wat je kunt doen om te ranken op Google Maps.

Relevantie

De relevantie van je business is en blijft een belangrijke ranking factor. Als iemand zoekt op ‘fietsenmaker’, dan zal je autobedrijf niet in de lokale resultaten verschijnen, ook al zit je bij de zoekende op de hoek. Ben je daadwerkelijk een fietsenmaker/rijwielhandel, dan heb je wél kans om in de lokale resultaten te verschijnen.

Wat géén zin meer heeft sinds de Vicinity update is het opnemen van keywords in je bedrijfsnaam. Stel, je rijwielhandel met werkplaats heeft als officiële bedrijfsnaam “De Zadelpen”. Je zou logischerwijs kunnen denken dat het slim is om bij je vermelding op Google Maps als bedrijfsnaam ‘De Zadelpen fietsenmaker en rijwielhandel’ in te vullen. Los van of dit al raadzaam was, heeft dit sinds de update helemaal geen zin meer. Als je officiële bedrijfsnaam ‘De Zadelpen’ is, vul dit dan ook zo in bij je bedrijfsvermelding.

Is er dan nog iets wat je kunt doen om de relevantie van je bedrijf duidelijk te maken? Jazeker wel. De categorie van je business bepaalt voor een groot deel je relevantie voor zoekopdrachten. Begin met typen en je krijgt een uitgebreide lijst met bedrijfscategorieën. Start je bijvoorbeeld met ‘Fietsen’, dan kun je kiezen uit ‘Fietsenmaker’, (‘Fietsenrek’, ‘Fietsenstalling’), ‘Fietsenwinkel’ en ‘Winkel voor tweedehands fietsen’. Doen we dan ‘Fietsenmaker’ of ‘Fietsenwinkel’? Dat ligt eraan waarop je wilt ranken in Google Maps. Waar wil je op focussen, waar denk je de meeste business uit te halen? De keus is aan jou. 

Afstand

De factor ‘afstand’ speelt nu een nog belangrijkere rol dan eerder. Laat dat nu net iets zijn waar we helemaal geen invloed op hebben. Nou ja, geen invloed … het is wel belangrijk om de adresgegevens van je bedrijf goed in te vullen. Op die manier weten de gebruiker én Google waar je bedrijf te vinden is.

Voor de Vicinity Update was het zo, dat in de lijst met uitgelichte resultaten ook nog wel eens bedrijven van wat verder weg verschenen. Dit kwam doordat zij hun vermelding beter hadden geoptimaliseerd dan bedrijven die dichterbij de zoekende zitten, waardoor zij toch hoger in de resultaten konden komen. Daar is met de Vicinity update een einde aan gekomen.

Wie via Google Maps naar bedrijven in de buurt zoekt, krijgt nu allereerst de dichtstbijzijnde relevante bedrijven te zien. Het is dus niet meer zo dat een bedrijf met een beter geoptimaliseerd profiel, maar verder weg ligt, alsnog bovenaan in de lijst verschijnt.

Op het gebied van afstand/nabijheid kun je dus weinig doen om te ranken op Google Maps, behalve je NAW-gegevens goed invullen bij je bedrijfsvermelding.

Bedrijven dichterbij scoren beter dan goed geoptimaliseerde profielen verder weg

Reputatie

De reputatie, of populariteit, van je bedrijf wordt bepaald door het aantal reviews en de reviewscore. Hoewel afstand nu meer invloed heeft, is het nog steeds belangrijk om veel reviews en een goede score te hebben. Voor de ranking op Google Maps is dat nog steeds wel van belang. Je bedrijf moet in een bepaalde straal om de zoeklocatie heen zitten om in de gewilde lijst te komen. Hoe de volgorde van die lijst precies wordt bepaald is nog niet helemaal duidelijk. Wat zeker wel duidelijk is, is dat reviews voor de click-through rate van belang zijn. Oftewel: hoeveel (procent van de) zoekenden klikt door naar jouw bedrijf. Dat is niet alleen maar van de positie in de zoekresultaten afhankelijk.

Het bedrijf dat bovenaan in de lijst verschijnt kan weliswaar dichterbij zijn, maar als deze slechts een 3.3 uit 2 reviews scoort dan zul je waarschijnlijk eerder doorklikken naar het bedrijf eronder met een 4.6 uit 201 reviews. Zorg dan ook dat je reviewstrategie op orde is en verzamel die sterren!

Aan de slag met local SEO

Ranken op Google Maps en local SEO liggen heel dicht bij elkaar en overlappen elkaar. Zo wordt bijvoorbeeld wat je invult op je bedrijfsprofiel op Google My Business overgenomen op Google Maps. Wil je ook aan de slag met local SEO? Doe de Local SEO Checklist en bereik (meer) lokale klanten.

Local SEO Checklist

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.