Google stopt met Universal Analytics. Google Analytics 4 (GA4) wordt dan de nieuwe standaard. Dat betekent dat er per 1 juli 2023 geen data meer binnenkomt in de huidige Google Analytics property. De reden hiervan is dat de huidige Analytics niet meer voldoet aan alle wensen en eisen.
Gelukkig kunnen we relevante data nog steeds blijven meten via GA4. Bij B&S Media Internetmarketing maken onze SEO- en SEA experts gebruik van Google Analytics om te zien wat het resultaat is van de inspanningen. Zo kun je via Google Analytics inzien via welke bron iemand op jouw website terecht is gekomen. Op welke pagina’s zijn zij vervolgens terecht gekomen en heeft de bezoeker ook kunnen converteren?
Neem contact opVolledig nieuwe manier van meten
Veel mensen zijn de ‘oude’ Google Analytics gewend. Deze draait immers al jarenlang op nagenoeg dezelfde wijze. Maak je de overstap naar Google Analytics 4? Je zult al snel merken dat er een totaal nieuwe wijze van meten wordt gehanteerd. Niet alleen ziet de interface er anders uit, data is veelal op andere plekken te vinden dan dat je gewend bent.
Waarom het belangrijk is om de overstap te maken naar Google Analytics 4
Vanuit het oogpunt van de gebruiker is een nieuwe versie van software altijd even wennen. Toch zijn er belangrijke voordelen die de overstap de moeite waard maken. Daarnaast ondersteunt Google per 1 juli 2023 de ‘oude’ versie niet meer, waardoor je als gebruiker uiteindelijk wel moet overstappen. Om te wennen aan de nieuwe interface raden we aan nu alvast over te stappen! Een aantal voordelen:
GA4 meet de volledige bezoekersstroom van de gebruiker
De ‘oude’ Analytics ging vooral uit van gebruikers die via een computer de website bezochten. Dit terwijl bezoekers van jouw website momenteel meerdere devices gebruiken. Iemand is bijvoorbeeld via een advertentie op jouw website terecht gekomen, installeert een aantal dagen later jouw app en converteert vervolgens. Met GA4 is deze bezoekersstroom volledig inzichtelijk, waardoor marketeers hier ook kunnen aansturen.
GA4 doet voorspellingen op basis van gebruikersgedrag
Door middel van ‘machine learning’ zijn we steeds meer in staat om acties te voorspellen. Welke bezoeker zal wel converteren en welke niet? Als marketeer is het interessant om je juist te focussen op bezoekers die wél converteren. GA4 helpt je hierbij.
GA4 laat je makkelijker gebeurtenissen meten
In GA4 is het makkelijk om gebeurtenissen eenvoudig te meten zonder dat je hierbij de code hoeft te wijzigen. Denk onder andere aan:
- Het meten van klikken op uitgaande links
- Het scrollen op een pagina
- Het downloaden van een bestand
- Het zoeken op de website
- Het afspelen van een video
Hulp nodig?
Kom je er nog niet helemaal uit en heb je hulp nodig bij GA4? Door tijdig over te schakelen voorkom je dat je belangrijke data verliest. De marketeers van B&S Media Internetmarketing helpen je graag verder!
Neem contact op