We zien ze nog geregeld terugkomen: nepreviews. Omdat deze reviews geen eerlijk beeld geven van producten, diensten of bedrijven, kan dit de consument verkeerd beïnvloeden. Reviews moeten er juist voor zorgen dat een consument een eerlijke en juiste keuze kan maken. Daarom zijn nepreviews per 28 mei 2022 bij de wet verboden.
Reviews zijn een belangrijk onderdeel in de stap naar conversie. Vakantie boeken? Eerst de reviews van de geselecteerde hotels checken. Schoenen kopen? Eens kijken hoe anderen de schoenen beoordelen. Dienst afnemen? Even Googlen of dit bedrijf wel goede beoordelingen krijgt. Reviews zijn bijna niet meer weg te denken. Daarom is het verzamelen van reviews voor bedrijven een onmisbaar onderdeel geworden van de marketingstrategie. Reviewmarketing leidt namelijk tot nieuwe klanten.
Maar: de regels worden aangescherpt met de komst van de nieuwe wet. En dat is helemaal geen slechte ontwikkeling. Nepreviews zijn namelijk zeer vervelend, zowel voor de ondernemer als voor een consument. Ze geven geen realistisch beeld.
Wat er precies verandert en hoe je hier als ondernemer op moet inspelen, lees je hieronder.
Wat houdt het verbod in?
Nepreviews en misleidende zoekresultaten zijn sinds 28 mei 2022 verboden. Hierbij geldt het volgende:
- De verkoper dient een review eerst op echtheid te controleren alvorens deze geplaatst wordt;
- reviews vragen aan vrienden/familie/kennissen is verboden, zeker als dit tegen betaling wordt gedaan;
- de verkoper moet aantonen hoe de reviews verkregen zijn en hoe er wordt bepaald of de review rechtmatig is.
De regels gelden in de hele EU.
Bij een overtreding riskeert de betreffende webwinkel een boete van maximaal 4% van de omzet (in het betreffende land). Dat kan dus een hoge boete worden.
Maak gebruik van een externe reviewpartner
Wij adviseren onze klanten altijd al om gebruik te maken van een onafhankelijke reviewpartner. Ondanks dat deze reviewpartners niet verantwoordelijk zijn voor de toetsing op echtheid, hebben deze platformen een strikt reviewbeleid waardoor de kans op fraude geminimaliseerd wordt.
Met de komst van deze nieuwe wet wordt dit nog belangrijker. Bij platformen als Feedback Company, WebwinkelKeur, Kiyoh etc. kunnen namelijk alleen échte klanten reviews achterlaten. Hoe dit geverifieerd wordt, is per platform verschillend. Feit is dat je je – bij gebruik van een gerenommeerde reviewpartner- als ondernemer minder druk hoeft te maken over eventuele nepreviews.
Toch kunnen nepreviews nog binnenstromen, zonder dat je daar zelf invloed op hebt (gehad). Bijvoorbeeld via Google Reviews. Hier kan iedereen met een Google account een review achterlaten. Google Reviews zijn van belang, zeker voor je lokale vindbaarheid.
Het nadeel in het kader van de nieuwe wetgeving is dat je de reviews niet eenvoudig/dan wel niet kunt verwijderen via dit platform. Je bent dus zelf verantwoordelijk voor het monitoren van je reviews, maar kunt de reviews vervolgens niet verwijderen.
Google heeft zelf nog geen update gegeven over hoe ondernemers om kunnen gaan met de nieuwe wetgeving omtrent Google Reviews. In de tussentijd heb je wellicht iets aan ons blog over valse reviews.
Hoe kun je omgaan met de nieuwe wetgeving?
Als we het hebben over het verbod op nepreviews, dan is het belangrijk om als ondernemer rekening te houden met het volgende:
- Reviews die over jouw bedrijf of product worden geplaatst – op welk platform dan ook- moeten door jou gecontroleerd worden op echtheid. Wees dus actief met het beoordelen, zodat er geen valse review doorheen glipt.
- Maak gebruik van een goede, externe reviewpartner. Deze platformen zijn al zo ingericht dat de kans op nepreviews geminimaliseerd wordt. Let op: ook dan is het belangrijk om te blijven monitoren.
- Vraag alleen échte klanten om een review achter te laten. Niet de buurman die niks bij jou afneemt om zo het aantal reviews op te krikken.
- Informeer consumenten over hoe jij ervoor zorgt dat er geen misleidende reviews over jouw bedrijf worden geplaatst.
Heb je nog vragen over het verbod op nepreviews? Onze specialisten helpen je graag.
Neem direct contact op