Google Search – de zoekmachine dus – bestaat inmiddels 25 jaar. Anno 2022 behandelt Google zo’n 85 biljoen zoekopdrachten pér dag (bron: oberlo.com). Veel mensen raadplegen de zoekmachine daarbij meerdere keren per dag. Love it or hate it: Google is een belangrijk onderdeel van ons leven geworden.
Uiteten? Eerst even eventuele restaurants Googlen…
Iets teveel drankjes gedronken gisteravond? Zoekt op Google: ‘hoe overleef ik een kater’..
Een muur verven? Even Google raadplegen voor een stappenplan..
In de 25 jaar dat Google Search bestaat is er heel wat veranderd. Wat er niet is veranderd, is dat Google altijd blijft doorontwikkelen. In dit artikel nemen we je mee langs alle highlights van de afgelopen jaren.
1996: Pagerank
In 1996 ontwikkelen Larry Page en Sergey Brin een belangrijke innovatie voor Google Search: Pagerank. Deze innovatie is tot op heden bekend bij de meeste online marketeers. Het idee achter Pagerank was dat de kwaliteit van webpagina’s worden bepaald door de kwaliteit en kwantiteit van de links die naar de betreffende webpagina verwijzen. In 1997 wordt Google.com geregistreerd als domein en Pagerank is vanaf dat moment een belangrijke rankingfactor.
Vandaag de dag is Pagerank slechts nog een klein onderdeel van alle rankingfactoren, maar de innovatie is jarenlang zeer belangrijk geweest in SEO-land.
2000: 1 biljoen URL’s in de Google Index + 10 nieuwe talen
Google telt in 2000 als eerste zoekmachine 1 biljoen URL’s in haar index. Een enorm aantal.
Daarnaast wordt er uitgebreid in 10 nieuwe talen, waaronder in het Nederlands. De volledige lijst aan nieuwe talen:
- Duits
- Deens
- Spaans
- Fins
- Frans
- Italiaans
- Nederlands
- Noors
- Portugees
- Zweeds
2001: De geboorte van Google AdWords
In 2001 lanceert Google een compleet nieuwe dienst: ‘Google AdWords’. Dit platform biedt bedrijven de kans om hun producten en/of diensten tegen betaling te promoten in de zoekmachine. Gebruikers van Google Search zien vanaf nu ook relevante advertenties naast de reguliere zoekresultaten. Tegenwoordig kennen we Google AdWords als ‘Google Ads’.
2001: De start van Google Images
2001 was een belangrijk jaar qua innovaties. Niet alleen Google AdWords werd gelanceerd, het was ook de start van Google Image. Geloof het of niet: het begon allemaal bij een groene jungleprint jurk van Versace die Jennifer Lopez droeg naar de Grammy Awards in 2000.
Het was op dat moment de meest populaire zoekterm op Google. Mensen zochten op Google Search naar een foto van JLo haar jurk, maar Google bestond in die tijd enkel nog uit blauwe links. Dat was dé inspiratie voor Google Images. Zo gezegd, zo gedaan: Google Images ontstond in 2001. Inmiddels heeft Google Afbeeldingen (de Nederlandse naam) veel verbeteringen doorgemaakt, waardoor het nog eenvoudiger is om geavanceerd naar plaatjes of foto’s te zoeken.
2001: De spellingcheck feature
Zoals ik al zei: 2001 was geen slecht jaar qua ontwikkelingen voor Google Search. Ook de spellingcheck feature werd gelanceerd. Voor zoekopdrachten met spelfout toonde Google ‘bedoelde je…’, met het juiste woord erbij. Iets wat we vandaag de dag nog steeds terugzien in deze vorm:
2002: Nieuws
Tijdens/na 9/11 – de aanslagen op 11 september 2001, waren veel mensen in de zoekmachine van Google op zoek naar de laatste informatie over de aanslagen. Iets wat op dat moment niet gemakkelijk te vinden was. Vanuit deze behoefte werd Google News geboren. Dankzij Google News wordt al het laatste nieuws over een bepaald onderwerp in één blok getoond. Zo kan eenvoudig al het laatste nieuws vanuit verschillende bronnen bekeken worden. Dit ziet er tegenwoordig zo uit:
2002: Google Shopping
2002 is de opkomst van online shoppen en daarmee ook de opkomst van Froogle: de zoekmachine voor online shoppen. In 2007 wordt het omgedoopt tot ‘Google Product Search’ en tegenwoordig kennen we het fenomeen als ‘Google Shopping’.
2003: Synoniemen
In 2003 begint het systeem van Google steeds beter synoniemen te begrijpen. Waar eerst enkel zoekresultaten getoond werden voor het exact ingetypte zoekwoord, kan Google nu ook zoekopdrachten van synoniemen tonen.
2005: Autocomplete
Als je een zoekopdracht in Google typt, maakt de zoekmachine jouw zoekopdracht tegenwoordig al af door middel van bepaalde suggesties. Dit scheelt vaak enorm veel typen waardoor je nog sneller antwoord kunt vinden op jouw vraag. De basis hiervan ligt in 2005, toen nog een ‘side project’ van Google. Tegenwoordig is deze feature niet meer weg te denken. Google zelf schat dat Google Autocomplete (zoals de feature nu heet), per dag zo’n 200 jaar aan typen bespaart.
2005: Google Maps
2005 is het jaar van Google Maps. Eerst gelanceerd als simpele kaart met het idee om men te helpen van A naar B te komen. Binnen enkele maanden werden daar routebeschrijvingen en sattelietbeelden aan toegevoegd. De jaren erop volgden onder andere:
- live verkeersinformatie;
- informatie over openbaar vervoer;
- streetview;
- rolstoeltoegankelijke routes;
- etcetera.
Momenteel wordt Google Maps door zo’n 1 biljoen mensen over de hele wereld gebruikt. En zeg nou zelf: het leven wordt een stuk makkelijker door Google Maps.
2006: Google Translate
Op vakantie naar het buitenland, maar kun je in het betreffende land niemand vinden die Engels (of een andere taal die jij beheerst) vinden? Dat is geen probleem dankzij Google Translate. Tegenwoordig kun je zelfs jouw zinnen inspreken, waarna Google Translate daarna de vertaling voor je uitspreekt. Translate zag het levenslicht in 2006, en was eerst alleen beschikbaar in Arabisch en Engels. Gelukkig vertaalt Translate tegenwoordig in meer dan 100 talen.
2007: Universal Search
Nu Google Search in 2007 uit steeds meer onderdelen bestond dan enkel de blauwe tekstlinks, was het tijd voor een nieuwe infrastructuur voor Search. Het resultaat, Universal Search, debuteerde in 2007 en integreerde allerlei vormen van content op één pagina. Het was de grootste aanpassing in Google Search in die tijd.
2008: Voice Search
In 2008 werd het mogelijk voor gebruikers van de Google Mobile App voor iOS (Apple toestellen) om gebruik te maken van spraakgestuurde zoekopdrachten: voice search. Een jaar later werd dit uitgerold voor Android.
2013: Hummingbird update en featured snippets
Nu men steeds langere en complexe vragen in Google stelt, speelt Google hierop in met de Hummingbird update. Dit helpt de zoekmachine zulke zoekopdrachten beter te begrijpen en de zoeker daardoor betere informatie te geven.
2013 was ook het jaar van de featured snippets. Stel je een vraag in Google, dan kan zo’n featured snippet zichtbaar worden. In de featured snippet vind je dan direct antwoord op jouw vraag.
2014: Google Mijn Bedrijf
Google Mijn Bedrijf maakt haar debuut. Hiermee biedt Google bedrijven de kans om bedrijfsinformatie (adres, telefoonnummer etc.) zelf te beheren. Daarnaast helpt het de mensen die zoeken bij het vinden van lokale bedrijven.
2014: HTTPS als rankingfactor
Sinds 2014 wordt HTTPS gezien als officiële rankingfactor. Dat houdt kort gezegd in dat websites met HTTPS voorrang krijgen in de zoekresultaten van Google (op HTTP websites).
2015: Meer zoekopdrachten via mobiel dan op desktop computers
Voor het eerst sinds het ontstaan van Google Search werden er meer zoekopdrachten gedaan via mobiel dan via een desktop computer.
2016: Expanded Text Ads
Een van de grootste updates sinds het begin van Google Adwords werd in 2016 doorgevoerd: de Expanded Text Ads (ETA). De nieuwe Expanded Text Ads bevatten dubbel zoveel tekstruimte, zodat het makkelijker wordt om een zo compleet en optimaal mogelijke boodschap naar de doelgroep te communiceren. De Expanded Text Ads vallen ook beter op in Google, doordat er meer ruimte voor is dan bij de standaard (oude) advertenties.
2019: Google BERT-update
Google BERT is een update die de zoekmachine helpt bij het beter begrijpen van taal. In plaats van woorden als afzonderlijke eenheden te zien, maakt de zoekmachine nu ook gebruik van de nabije context. Google is op deze manier in staat om – op basis van een zoekopdracht – betere resultaten te laten zien.
2020: Google for Jobs
Google lanceert in 2020 een nieuwe functionaliteit in de zoekresultaten: de vacature zoekfunctie. Het doel? De zoekresultaten voor werkzoekenden verbeteren, zodat zij online snel relevante vacatures vinden. In het buitenland is deze functionaliteit al in 2018 uitgerold onder de naam ‘Google for Jobs’.
2021: Beeldextensies
Beeldextensies voor Google Ads werden in 2021 uitgerold. Ze zorgen voor extra opvalwaarde en relevantie van jouw advertenties. Net als bij andere typen advertentie-extensies, worden beeldextensies naast de bestaande tekstadvertenties weergegeven, met als doel om de boodschap te versterken en de prestaties van de advertenties te verbeteren. Beeldextensies zijn uniek, omdat ze je in staat stellen een visueel element toe te voegen aan de advertenties.
2022: Performance max
Halverwege 2022 vervangt Google Smart Shopping en Local Campaigns voor een nieuw campagnetype: Performance max. Performance Max combineert Display, Search (tekstadvertenties), Google Shopping, Local, Discovery en Video, waarmee je, volgens Google, omzet of leads maximaliseert.
In de afgelopen 25 jaar is er, zoals je hierboven kan lezen, het nodige veranderd wat betreft Google. We zijn benieuwd wat de komende jaren brengt! Uiteraard blijven we jou op de hoogte houden van alle nieuwe trends en ontwikkelingen.