SEO-trends en wat ze betekenen voor jouw business
Ieder jaar komen vakwebsites en bureaus in diverse branches met voorspellingen voor het volgende jaar. Zo ook in de online marketing. Bij B&S Media houden we de ontwikkelingen en verwachtingen nauwlettend in de gaten. In dit artikel beschouwen we de voorspelde SEO-trends voor 2023. Hierbij gaan we na wat relevant is voor onze klanten en voor het Nederlandse mkb in het algemeen. Wat brengt het nieuwe jaar op het gebied van zoekmachine-optimalisatie en hoe zorgen wij dat jij klaar bent voor online succes in de toekomst?
Deze onderwerpen komen aan bod:
Wat we zeker blijven doen
Bij B&S Media spelen we sinds 2007 in op de ontwikkelingen in het domein van zoekmachines als Google. SEO (zoekmachineoptimalisatie) groeit met de ontwikkelingen mee. Inmiddels hebben we al vele trends zien komen en gaan. We hebben ook ontdekt welke focusgebieden belangrijk blijven en SEO-waarde voor de lange termijn blijven opleveren. Hierbinnen hebben we strategieën en activiteiten ontwikkeld om hogere posities in de zoekmachines voor onze klanten te realiseren. Daarbij voeren we regelmatig vernieuwingen door om het zoekverkeer nog beter naar jouw ‘koop nu’- of ‘vraag offerte’-buttons te leiden.
Landingspagina’s
We zetten landingspagina’s in om bezoekers die iets willen weten of nodig hebben op te vangen. We onderzoeken het zoekgedrag van de doelgroep in relatie tot jouw producten of diensten. We kijken welke zoekvragen we kunnen beantwoorden en stellen een lijst op met zoektermen. Aan de hand van deze zoektermen schrijven we teksten waarin de zoekvraag wordt beantwoord. Deze plaatsen we als landingspagina op je site. Het doel hiervan is een hogere positie te verwerven in de zoekmachines, meer potentiële klanten naar je site te leiden en deze te laten converteren (= een gewenste actie laten uitvoeren zoals iets kopen of een offerte opvragen).
In de loop van de tijd is er een en ander veranderd aan de manier waarop landingspagina’s worden ontwikkeld. Zo herkent Google’s algoritme steeds beter of de content relevant is (content = de tekst, afbeeldingen en video’s op de pagina). Ook de manier waarop gebruikers zoeken verandert met de tijd. Verderop lees je bijvoorbeeld meer over ‘voice search’ en wat dit betekent voor jouw SEO-strategie.
Linkbuilding
Hoe meer mensen over je bedrijf spreken in relatie tot bijvoorbeeld kunststof kozijnen, hoe meer mensen jouw bedrijf aan kunststof kozijnen koppelen. Hebben deze mensen autoriteit en komen ze ook nog eens uit jouw branche of zijn ze deskundig op het onderwerp, dan krijgt jouw naam iets van deze autoriteit mee. Zo werkt het ook met websites. We bouwen een zogenaamd linkprofiel op: een netwerk van relevante websites die naar jouw website linken, zodat jouw online autoriteit wordt versterkt. Hiermee wordt de kans steeds groter dat jouw website opduikt in de zoekresultaten van je doelgroep. Dit is een beproefde strategie die nog heel lang z’n waarde zal blijven bewijzen.
Trends en blijvertjes in SEO-jaarlijsten
Er zijn bepaalde onderwerpen die meerdere jaren in de voorspellingen verschijnen. Deze onderwerpen blijven focusgebied omdat a) de trend een blijvertje is gebleken maar nog niet iedereen er goed op inspeelt of b) de trend nog niet is aangeslagen maar “het dit jaar toch echt gaat gebeuren”. Andere onderwerpen zijn op hun beurt constant in ontwikkeling en verdienen daarom ieder jaar weer aandacht. Het eerste item hieronder valt in de laatste categorie en dat is de rol van content.
De rol van content
Zoals hierboven beschreven is content, vanuit SEO-optiek, datgene wat je op je eigen en externe website(s) plaatst om jouw site aan bepaalde onderwerpen te koppelen. Denk hierbij aan landingspagina’s en blogs. Hierin is een vroegere trend inmiddels ingeburgerd, namelijk dat de content werkelijk ergens over moet gaan. Dat klinkt misschien vreemd, maar er is een tijd geweest dat zo vaak mogelijk het zoekwoord in de tekst plaatsen al voldoende was voor SEO. Zoekmachines als Google registreren en analyseren tegenwoordig of bezoekers op jouw pagina vinden wat ze zoeken. Ook al is de blog- of landingspagina niet de eindbestemming in je funnel, je wilt de zoekvraag zo goed mogelijk beantwoorden zodat de pagina hogere zoekwoordposities blijft opleveren.
Met de komst van Voice Search wordt de rol van content nog uitgebreider.
Voice search
Toen zoekassistent Siri met de iPhone werd ingevoerd, was voice search voor de consument geboren. Siri kon alleen nog niet zo goed Nederlands. Inmiddels kan ze/hij/het gesproken zoekopdrachten zeer goed interpreteren en de resultaten netjes en verstaanbaar oplezen. Dezelfde ontwikkeling maakte Google Assistant door.
Ruim een derde van alle Nederlanders maakt gebruik van spraakassistenten als Google en Siri. Begin 2022 stond de teller op 37%. Dat is 7 procentpunten meer dan het jaar ervoor. Het nieuwe rapport is er nog niet, maar de jaarlijstjes sorteren voor op een doorzettende stijging. Wij verwachten dat de lijstenmakers hier nog wel eens gelijk in kunnen krijgen. Het is in veel situaties handig om met een stemcommando aan informatie te komen of zelfs hands-free een aankoop te doen. We schetsen een fictieve situatie waarin een voice search uiteindelijk tot een aankoop in de webshop leidt, vanuit het perspectief van de gebruiker.
Je zit achter het stuur en wilt tijdens het rijden iets opzoeken op Google. Mag dat? Ja dat mag, zolang je de smartphone maar niet aanraakt. Je roept “ok Google” en stelt je zoekvraag, bijvoorbeeld “wat is de beste bluetooth headset?” Google Assistant (GA) leest het eerste (meest relevante) resultaat voor je op. Thuis bekijk je de pagina’s nog eens en leest over de verschillende bluetooth headsets. Je besluit er een te kopen en tapt op de bestelknop bij je favoriet.
Actiepunt: optimalisatie voor Google Assistant
- Wat: zorgen dat de pagina in het algoritme van Google Assistant kán komen en dat de kans hierop zo groot mogelijk wordt.
- Hoe: de pagina’s optimaliseren. Informatieve, waardevolle content ontwikkelen zodat GA het antwoord bij jou vindt.
Voice Search raakt sterk met lokale zoekopdrachten. Zoeken naar bedrijven in de buurt via de Google/Apple zoekmachines en maps is al helemaal ingeburgerd; 56% gebruikt voice search om informatie over bedrijven te vinden. Wat zijn de dichtstbijzijnde fietsenmakers, tot hoelaat is de drogist open, waar kan ik taco’s eten; allemaal vragen die GA en Siri voor de kiezen krijgen. Is deze informatie vindbaar op jouw pagina? Beantwoord je de juiste vraag?
Focuspunt: volledige vragen als zoekopdracht
- Wat: zoekopdrachten worden meestal als volledige zin uitgesproken. Hierop inspelen.
- Hoe: leg naast de zgn. ‘long tail’ zoektermen als “beste bluetooth headset” focus op het beantwoorden van de zoekvraag en speel daarbij slim in op het algoritme van Google Assistant.
Video marketing
Een terugkerend onderwerp in jaarvoorspellingen is video marketing. Al meer dan de helft van de consumenten gebruikt video’s als hulpmiddel bij aankoopbeslissingen. Video- en socialmediaplatforms als Youtube en Facebook hebben hun eigen algoritme om relevante video’s te tonen. Door middel van titels, beschrijvingen, tags en categorieën kan de uploader deze algoritmes voeden, zodat deze zo veel en hoog mogelijk in de zoekresultaten en suggesties verschijnt.
Recente ontwikkelingen brengen video marketing sterker in relatie met SEO. De SERP (Search Engine Result Page) van Google wordt steeds meer omgetoverd in een totaalervaring. Een complete pagina met daarop het antwoord op de zoekvraag, top-lijstjes, verwijzingen naar verschillende bronnen, afbeeldingen, posts op social media, shopping resultaten en video’s over het onderwerp. Dit haalt Google allemaal uit websites en uploads die volgens het algoritme het meest relevant zijn aan de zoekvraag. Hoe zorgen we dat Google de antwoorden bij jou vandaan haalt? En hoe converteren we de bezoekers die hun antwoord volledig op de Google resultatenpagina kan vinden?
Check: maak je gebruik van video marketing?
- Wat: video’s voor website en social media waarin je jouw bedrijf, product of dienst laat zien en vragen van de doelgroep beantwoordt. Denk aan behind the scenes in de werkplaats of op kantoor, montagevideo’s, producttests, geanimeerde infographics etc.
- Waarom: content om de doelgroep aan je bedrijf te binden, maar ook zoekmachineoptimalisatie.
- Hoe: contact opnemen met B&S Media. Video is onderdeel van social media marketing. Laat een bericht achter via deze pagina en onze specialist neemt spoedig contact met je op.
SEO-trends die we blijven ‘watchen’
Updates van Google’s algoritme
Het zoekalgoritme van Google wordt aan de lopende band geüpdatet. Wij houden een vinger aan de pols om de werkwijze voor onze klanten waar nodig te blijven finetunen.
De laatste jaren ligt de focus op de kwaliteit van content, zoals hierboven beschreven. De Helpful Content Update van augustus 2022 onderstreept dit. Ook de expertise en betrouwbaarheid van de betreffende website is belangrijk. Met de EAT update zette Google deze factoren concreet en definitief op de kaart.
De afkorting E.A.T. staat voor Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness. Hoewel de EAT-richtlijnen al enige tijd gelden, blijven ze een belangrijke SEO-factor. Wat houdt EAT in?
Het algoritme beoordeelt of de bron van de content (jouw website) de nodige expertise en autoriteit heeft op het betreffende terrein. Verder is het belangrijk dat je website als betrouwbaar staat aangemerkt. Expertise gaat over de kwaliteit van de informatie. Autoriteit ligt hier dicht tegenaan, want door je expertise te tonen bouw je autoriteit op. Publiceer regelmatig over je vakgebied en dwaal niet te veel af. Neem bijvoorbeeld het onderwerp ‘huizenmarkt’. Als makelaar wil je expertise tonen op dit gebied. Alle content op de website en in je linkprofiel raken dit onderwerp en je blogt bijvoorbeeld niet over schoonheidsproducten. Zo krijgt je content als het ware een kwaliteitsstempel op het juiste interessegebied. Het doel is dat, bij een zoekopdracht op ‘huizenmarkt’, Google jouw website verkiest boven bijvoorbeeld een algemeen blog dat één artikel over de huizenmarkt heeft te midden van allerlei andere onderwerpen. De Betrouwbaarheid van je website is een samenspel tussen reviews, informatievoorziening en transparantie op je site (o.a. bedrijfsgegevens, betaalmethodes, privacybeleid).
Online shopping
Online shopping blijft groeien. Dit biedt kansen, maar ook uitdagingen. Stel bijvoorbeeld dat er meer vraag is naar vloeren die online gekocht kunnen worden. Als je een vloerenwebshop hebt is dat goed nieuws, want er komen meer potentiële klanten bij. De kans is echter groot dat er ook meer aanbieders bij zullen komen. De uitdaging is om op te vallen tussen de bestaande én nieuwe concurrenten. Hiervoor is het goed om helemaal up-to-date te zijn en je webshop en SEO te optimaliseren voor de nieuwste ontwikkelingen.
Een trend die we bij Google zien op het gebied van online shopping is dat producten vaker rechtstreeks in Google worden getoond. Dit is een gevolg van Google Shopping, wat onderdeel is van het advertentieprogramma van Google Ads. We stippen dit SEA-onderwerp in dit SEO-artikel aan, omdat het ook raakt met de manier waarop je jouw producten in de webshop presenteert.
Actiepunt: optimaliseer je webshop voor Google Shopping
- Geef ieder product een unieke producttitel (gebruik bv. Merknaam, Typenummer, Kleur/maat/afmetingen, Naam v.h. product);
- Schrijf voor ieder product een unieke productomschrijving. De tekst van de leverancier of fabrikant overnemen is niet aan te raden;
- Plaats unieke omschrijvingen voor iedere productcategorie;
- Plaatst bij ieder product een aantal goede productfoto’s;
- Plaats video’s en downloads bij ieder product. Denk bijvoorbeeld aan instructievideo’s, montage-pdf’s en producttests.
Tot slot
We hopen je met dit artikel een goed beeld te hebben geschetst van de ontwikkelingen en verwachtingen op SEO-gebied en wat deze (kunnen) betekenen voor jouw business. Wil je eens met een expert praten over hoe je voor 2023 en verder het maximale uit online vindbaarheid kunt halen, neem gerust contact met ons op.