Hyperlinks – vaak afgekort tot ‘links’ – zijn HTML-elementen die twee verschillende webpagina’s met elkaar verbinden. Het gaat hierbij om eenrichtingsverkeer: je kunt van pagina A naar pagina B met behulp van een hyperlink, maar voor de ‘terugweg’ dient er op pagina B weer een aparte link naar pagina A te staan. Ze vormen als het ware de draden van het (wereldwijde) web. Links kunnen worden toegevoegd aan een stukje tekst, zoals deze link naar onze homepage, maar bijvoorbeeld ook aan afbeeldingen, knoppen en banners.
Het nut van hyperlinks
Links helpen internetgebruikers te navigeren tussen en binnen websites. Dankzij hyperlinks kun je van de ene naar de andere pagina springen. Daarnaast zijn links van belang voor zoekmachines. De bots van Google en andere zoekmachines volgen deze links om nieuwe pagina’s te kunnen ontdekken. Deze bots noemen we niet voor niets ook wel spiders, oftewel spinnen. Ze beginnen als het ware in het midden van het web en volgen alle (nieuwe) draden op zoek naar nieuwe content om te kunnen indexeren. Wanneer je een nieuwe webpagina of zelfs een compleet nieuwe website online zet, is het dus van groot belang dat je ervoor zorgt dat hiernaar gelinkt wordt, om zo snel mogelijk door Google ontdekt te kunnen worden.
Interne en externe hyperlinks
We maken hierbij een onderscheid tussen interne en externe hyperlinks. Interne links verwijzen binnen hetzelfde domein (website), terwijl externe links naar andere domeinen verwijzen. De interne links zijn dan ook hoofdzakelijk bedoeld om de gebruiker te helpen navigeren, terwijl de externe links met name van belang zijn voor de online vindbaarheid van websites. Inkomende links vanaf grote, bekende websites met veel autoriteit, zoals we dat noemen, zorgen er namelijk voor dat jouw website ook aan online aanzien wint en beter gevonden zal worden.