Stel: je hebt een webshop waarmee je producten verkoopt in meerdere landen. Dan kun je er natuurlijk voor kiezen om je website volledig in het Engels aan te bieden. Maar kies je voor een optimale gebruikerservaring, dan is het aan te raden om je website beschikbaar te maken in meerdere talen. Zo krijgt iedere gebruiker de website in zijn eigen taal te zien en is de kans dat hij een bestelling zal plaatsen aanzienlijk groter.
Om dit te realiseren kun je in de broncode van een webpagina aangeven voor welk land en/of welk taalgebied de content bedoeld is. Dit is specifiek van belang voor generieke domeinen, zoals .com en .net. Hiervoor gebruiken we de HTML-tag hreflang. Richt je je bijvoorbeeld op Nederlandssprekenden in België, dan komt dit er als volgt uit te zien:
<link href=”https://www.voorbeeld.nl/” hreflang=”nl-be” rel=”alternate”/>
Hierbij staat nl dus voor het taalgebied en be voor het land. Draai je dit om, dan target je Wit-Russischsprekenden (Belarus) in Nederland…
Ook van belang voor Google
Voor de gebruiker is het gebruik van de hreflang-tag dus voordelig. Zo belandt hij of zij niet op een pagina in een taal die hij/zij niet machtig is. En mede daardoor kan ook de zoekmachine het gebruik van de hreflang-tag waarderen. Zo weet welke pagina hij moet weergeven in de zoekresultaten voor verschillende landen en talen.
Bovendien voorkom je met het gebruik van deze html-tag duplicate content. Dit zou namelijk het geval zijn wanneer je bijvoorbeeld een Nederlandse en een Belgische website hebt of een Engelse en een Amerikaanse. Qua content zouden beide zeer vergelijkbaar of zelfs identiek zijn, wat Google niet kan waarderen. Door het gebruik van de hreflang-tag geef je echter aan dat beide zich richten op een ander land, waardoor ze niet met elkaar hoeven te concurreren in de zoekresultaten.