Eerder schreven we al over het nut van structured data, waarmee je rich snippets kunt realiseren. De ‘taal’ waarvan we daarbij gebruikmaken is schema.org. Dit is als het ware een woordenboek vol HTML-elementen om bepaalde gegevens te kunnen markeren. Google begrijpt alleen wat je bedoelt als je precies de richtlijnen volgt die hiervoor aangegeven worden. Wil je bijvoorbeeld aangeven dat je met Maandag – vrijdag: 9:00 – 17:00 je openingstijden bedoelt? Dan gebruik je hiervoor het element openingHours. Dit komt er volgens het voorbeeld op schema.org dan als volgt uit te zien:
<div>Hours: Mo-Fr 10am-7pm Sa 10am-22pm Su 10am-21pm
<meta itemprop=”openingHours” content=”Mo-Fr 10:00-19:00″/>
<meta itemprop=”openingHours” content=”Sa 10:00-22:00″/>
<meta itemprop=”openingHours” content=”Su 10:00-21:00″/>
</div>
Wat de bezoeker te zien krijgt is slechts de eerste regel: Hours: Mo-Fr 10am-7pm Sa 10am-22pm Su 10am-21pm. Hij zal begrijpen dat het hier om de openingstijden gaat. Google ziet echter alleen tekst, maar kan hier geen betekenis aan geven. Door de structured data, in schema.org-taal, die aan deze tekst worden meegegeven, begrijpt Google echter wél dat het hier om openingstijden gaat. Daardoor kunnen de openingstijden worden weergegeven in de zoekresultaten, waarmee de zogeheten ‘snippet’ wordt verrijkt en meer opvalt.
Op dezelfde manier kun je bijvoorbeeld informatie over je adresgegevens aanduiden, duidelijk maken dat iets een recept is, informatie delen over de plaats of het tijdstip van een evenement en nog veel meer. Kijk voor het hele overzicht op www.schema.org, hier zijn alle mogelijkheden handig gecategoriseerd.