Mensen zijn tegenwoordig constant online. De alleenheerschappij van computers op dit vlak ligt al ver achter ons. Gedurende de dag gebruiken mensen meerder apparaten om online op zoek te gaan naar producten,diensten of informatie. Uit een onderzoek van september 2013 is gebleken dat 90 % van de mensen die meerdere apparaten bezitten in hun aankoopbeslissingsproces meerdere apparaten gebruiken voordat ze overgaan tot bijvoorbeeld een boeking in een hotel of de aankoop van elektronica.
Waarom Estimated Cross-Device Conversions?
Bij Estimated Cross-Device conversions gaat het om conversies dia via verschillende apparaten tot stand zijn gekomen. Bijvoorbeeld als een klant ’s ochtends op zijn mobiel in de bus een leuke broek ziet en de broek vervolgens ’s avonds op zijn laptop besluit te kopen.
Door deze nieuwe wegen tot aan aankoop wordt het voor marketeers noodzakelijker om de weg naar een conversie helder in kaart te brengen. Als dit vollediger en nauwkeuriger in beeld kan worden gebracht kunnen marketeers hun online reclame inspanningen effectiever inzetten. Cross device conversions van Google brengt dit pad naar een conversie in beeld en maakt het inzichtelijk.
Hoe werkt Estimated Cross-Device Conversions?
Google werkt met schattingen, dit is dan ook de reden dat dit soort conversies alleen gemeten kunnen worden als er genoeg gegevens zijn verzameld. Het minimum hiervoor ligt op 50 conversies per dag. Ook moet gebruik worden gemaakt van de gratis tool ‘Conversies bijhouden’. Met deze tool kan er gekeken worden naar de activiteiten van de klant nadat hij of zij op een advertentie heeft geklikt. Als er aan deze twee criteria voldaan wordt kan er gebruik worden gemaakt van de kolom ‘Geschat totaal aantal conversies’ in Google Adwords.
Het doel van Estimated Cross-Device Conversions
Het doel van Google is om uiteindelijk de functie ‘Estimated Total Conversions’ te integreren binnen Google Adwords. Dit is een functie die niet alleen conversies via meerdere apparaten meet, maar het in de toekomt mogelijk maakt om een aankoop te volgen vanaf de klik op een advertentie tot een aankoop via de telefoon of zelfs een aankoop in uw fysieke winkel. Zo kan de gehele waarde van de online marketing inspanningen gemeten worden.