Hebben internet marketing campagnes zoals Google AdWords advertenties invloed op de offline verkoop? Deze vraag is eindelijk officieel beantwoord. Een onderzoek in Amerika waar 13 top bedrijven aan meededen heeft dit bewezen. De resultaten van het onderzoek variëren per branche en adverteerder maar het is een goede leidraad voor bedrijven die meerdere kanalen gebruiken om met klanten in contact te komen en/of producten te verkopen. Dit soort bedrijven moeten een naadloze verbinding creëren tussen de verschillende kanalen.
Bedrijven hebben er lang op vertrouwd dat adverteren met Google AdWords leidt tot een verhoging van de online verkoop. Dit is ook een vanzelfsprekend onderdeel van het online winkelproces want iemand die op een online advertentie klikt is maar een paar klikken verwijdert van een online aankoop.
Bijdrage van internet marketing
Wat minder vanzelfsprekend is, is de impact van online adverteren op de offline verkoop bij fysieke winkels en bedrijven. Bedrijven gebruiken meerdere kanalen, vaak een combinatie van traditionele en digitale middelen om klanten te bereiken. Het kan moeilijk zijn om te bepalen wat de bijdrage is geweest van online investeringen in de gehele verkoop. Toch is het een zeer belangrijke vraag, het antwoord op die vraag kan er toe leiden dat het marketingbudget gerichter en efficiënter ingezet kan worden.
Tegenwoordig is het gebruikelijk dat de consument zich online oriënteert voordat er een aankoop wordt gedaan. Eerst wordt er online informatie verzamelt en daarna vindt de aankoop offline plaats. Dit zorgt ervoor dat er met een andere blik naar het winkelgedrag van de consument gekeken moet worden. Dit geldt overigens niet alleen voor de Business-to-Consumer markt, maar ook voor de Business-to-business markt. Ook bij bedrijven vind de oriëntatie steeds meer online plaats. Al deze trends tonen een duidelijk verband aan tussen online en offline aankopen. Nu is er dus ook eindelijk direct bewijs voor de samenhang tussen de twee. Dit zou bedrijven moeten aanmoedigen om hun online activiteiten te vergroten.
Onderzoek bewijst de positieve bijdrage
Tussen 2008 en 2011 is er in Amerika een groot onderzoek gehouden om het belang van internet marketing investeringen te bewijzen. 13 grote bedrijven die intensief aan zoekmachine marketing doen en ook nog eens meer dan 1.000 fysieke winkels hebben zijn 3 jaar lang onderzocht. De bedrijven vertegenwoordigen verschillende branches zoals elektronica, cosmetica, baby artikelen en sport producten.
Elke keer werden in bepaalde regio’s de online investeringen verhoogd en elke keer kwam het zelfde resultaat naar voren, investeren in zoekadvertenties, zelfs op een bescheiden niveau zorgde voor hogere omzetten in de fysieke winkels. Ook op productniveau was er verschil te merken. Zo werd er bijvoorbeeld een periode alleen zoekmachine marketing ingezet op flat screen televisies en er was een duidelijke stijging waar te nemen in de verkoop van dit soort televisies.
Conclusie
Bedrijven die meerdere kanalen gebruiken om de consument te bereiken moeten een nieuwe manier van werken ontwikkelen. De online en offline kanalen zijn tegenwoordig naadloos zo met elkaar verbonden dat bedrijven moeten hier op anticiperen door alle kanalen op elkaar af te stemmen. Als alle kanalen goed worden geanalyseerd kan het marketingbudget in de toekomst veel efficiënter worden ingezet en zal het rendement groeien.