Google is continu aan het testen met het uiterlijk van de zoekresultaten pagina’s. Dit doen ze natuurlijk met een reden, hoe gebruiksvriendelijker de pagina’s zijn, hoe meer mensen er gebruik van Google zullen maken. Meer mensen trekt meer adverteerders aan en dat betekent dat er meer gespendeerd zal worden aan Google AdWords.
Dr Peter J Meyers, een marketing deskundige bij Moz in Chicago houdt al enkele jaren Google in de gaten. Hij doet vooral onderzoek naar de zoekresultatenpagina’s van Google. Hij vraagt zich stelt zichzelf telkens de vraag, hoe gaat Google om met het zoekgedrag van mensen en hoe vertalen ze dat in de zoekresultaten? Door allerlei tests uit te voeren en door alle data van veranderingen binnen Google te verzamelen durft hij voorspellingen te doen voor het nieuwe jaar. Ik zal me hieronder vooral concentreren op de vernieuwingen op het gebied van het uiterlijk en indeling van zoekresultaten. Let op, het blijven voorspellingen!
Gele advertentielabels
Misschien ben je ze al tegengekomen, de gele advertentielabels waar Google AdWords mee experimenteert. Hieronder een voorbeeld hiervan. Na het uitvoeren van de zoekopdracht Hypotheek verschijnen er een aantal advertenties boven de zoekresultaten en er zijn een aantal advertenties te zien aan de rechterkant. Tot nu toe stonden de advertenties altijd voor een aparte achtergrondkleur, dit was om het onderscheid aan te geven. In dit geval is de kleur van de hele pagina gewoon wit maar heeft elke advertentie een klein labeltje ‘Adv.’ gekregen om aan te geven dat het om een advertentie gaat, Ook aan de rechterkant staat het gele label “Advertentie” boven de advertenties. Google is onlangs begonnen met deze opvallende gele labels bij AdWords advertenties in de mobiele versie van de zoekmachine.
AdWords advertenties onderaan in Google
Het komt ook steeds vaker voor dat bepaalde advertenties helemaal onderaan de pagina staan, onder de rest van de zoekresultaten. Dit gebeurde tot nu toe alleen nog in sommige branches zoals bijvoorbeeld gezondheidsmiddelen. Het lijkt erop dat dit steeds vaker gaat gebeuren. Dit gebeurt alleen als er niet voldoende advertenties zijn om de de verschillende advertentieplekken op te vullen. Het aantal advertenties en de kwaliteitsscore spelen hierin dus een grote rol.
Advertentie tussen de organische zoekresultaten
Microsoft heeft in haar zoekmachine Bing heeft hier al eens mee geëxperimenteerd. betaalde advertenties worden weergegeven tussen de organische zoekresultaten. Probeert Google hiermee om advertenties minder op advertenties te laten lijken? Dit zou je wel meteen denken maar het lijkt weer opgelost te gaan worden door het gebruik van de eerdergenoemde gele advertenties labels.
Grote banner advertenties op Google
Ooit riep Google dat banner-advertenties er niet zouden komen. Inmiddels begint het erop te lijken dat Google hierop is teruggekomen. In de Amerikaanse versie van Google krijgen sommige gebruikers al grote banners te zien. Die banners zouden erop kunnen duiden dat Google deze advertentievorm toch gaat introduceren. De banners zijn onderdeel van de gesponsorde zoekresultaten die bovenaan verschijnen. Google heeft laten weten inderdaad bezig te zijn met een banner-experiment in de Verenigde Staten. De zoekmachinegigant wil meten hoe vaak er op de advertenties zal worden geklikt. Google breekt hiermee wel een belofte, enkele jaren geleden beloofde Google namelijk nog om de advertenties rustig te houden en geen banners toe te laten. Mocht er toch veel op de grote banners geklikt worden dan lijkt Google te zwichten.
Alles binnen Google zelf
Google probeert op steeds meer fronten informatie te geven in de zoekresultaten. Ze laten de noodzaak om door te klikken verdwijnen door zelf steeds meer relevante informatie te geven bij de zoekresultaten. In 2013 is er al de ontwikkeling gekomen dat bijvoorbeeld bij het zoeken naar bekende personen al een mini biografie rechts naast de zoekresultaten wordt weergegeven.
Dit soort ontwikkelingen wil Google ook inzetten op andere fronten, stel dat je in de toekomst zoekt naar autoverzekeringen vergelijken, dan zou het zo maar eens kunnen zijn dat je binnen Google al een overzichtelijke vergelijking krijgt van alle autoverzekeraars.
Misschien sneuvelen alle genoemde veranderingen wel in de testfase maar één trend is uiteindelijk wel waar te nemen. de zoekresultatenpagina gaat steeds meer advertenties bevatten en dit zal ten koste gaan van de organische zoekresultaten.