Zoals iedereen weet is een hoge positie in de zoekresultaten van Google voor bedrijven van hoog belang. Onlangs is er een nieuw onderzoek van Chitika gepubliceerd waarin de samenhang tussen positie en het doorklikpercentage wordt besproken. Het gaat hier om de organische (lees: niet betaalde) zoekresultaten binnen Google.
Het is natuurlijk vanzelfsprekend dat de eerste positie het best is en resulteert in de meeste clicks. Het is ook duidelijk dat een plek op de tweede pagina in Google vrijwel geen clicks oplevert, dit wordt wederom bevestigt door het onderzoek.
Grafiek: doorklikpercentages organische posities
• Positie 1: 32,5%
• Positie 2: 17,6%
• Positie 3: 11,4%
• Positie 4: 8,1%
• Positie 5: 6,1%
• Positie 6: 4,4%
• Positie 7: 3,5%
• Positie 8: 3,1%
• Positie 9: 2,6%
• Positie 10: 2,4%
• Pagina 2: 4,8%
Als we het gemiddelde doorklikpercentage van de eerste pagina uitrekenen dan komen we tot een gemiddelde van 9%. Het gemiddelde van de tweede pagina valt veel lager uit met een gemiddelde van 1,5%.
Conclusie
Het onderzoek laat duidelijke cijfers zien maar zijn hier ook meteen duidelijke conclusies uit te trekken? Er zijn namelijk enkele kanttekeningen die gemaakt kunnen worden.
Betekend kwantiteit wel kwaliteit? De hoge posities leveren wel het meeste verkeer is maar hoeveel van dit verkeer gaat snel afhaken omdat het de eerste website is die ze bezoeken en ze toch wel verder gaan kijken.
Per markt verschilt ook het belang van een hoge positie. Bij generieke of algemene zoekopdracht staat de zoeker nog aan het begin van zijn koop proces en zal er dus ‘breder’ worden gezocht. Stel dat je je als bedrijf in een hele specifieke branche bevindt, de zoeker die op zoek is naar jou producten/diensten zal een specifiekere zoekopdracht uitvoeren waardoor de kans dat je als bedrijf een hogere positie behaald groter is. Het is namelijk eenvoudiger om op de eerste pagina te komen als er gerichter en kritischer wordt gezocht.
Een ander punt is de opmaak van de advertentie, dit wordt ook wel meta title of meta desciption genoemd. Dit geeft in een korte omschrijving aan waar de pagina over gaat en Google vertoond dit in de zoekresultaten. De belangrijkste tip is om belangrijke zoekwoorden op te nemen in de pagina omschrijving, hierdoor ziet de zoeker meteen dat de pagina relevant is.
Iedereen weet dat er boven de organische zoekresultaten betaalde advertenties vermeld worden in Google. Het doorklikpercentage van de organische posities is hier ook sterk afhankelijk van. Het doorklikpercentage daalt natuurlijk naarmate het aantal advertenties die erboven staan meer is.
Kortom: de cijfers van het onderzoek zijn duidelijk maar er zijn wel vele factoren die van invloed zijn op de werkelijke doorklikpercentages. Per branche kan dit erg verschillen.