Als u een bedrijf heeft is het belangrijk om er bewust van te zijn dat u online aanwezig moet zijn. Een van de manieren om dat te bereiken is door middel van display adverteren op andere websites. Wanneer u wilt gaan starten met display adverteren is het belangrijk om te weten dat er een aantal sleutelfactoren voor het succes van display adverteren zijn. In deze blog zal worden uitgelegd wat deze factoren zijn om zodoende uw display campagne tot een succes te maken.
Factor 1: De banners
Om er voor te zorgen dat u daadwerkelijk een klik krijgt op uw banner, moet deze uiteraard wel de aandacht trekken. Gebruik daarvoor een interessant ontwerp wat de aandacht trekt. U kunt daarvoor een afbeelding van uw bedrijf gebruiken, maar ook de bedrijfsnaam moet vermeld worden. Dit om potentiële klanten te laten begrijpen of uw bedrijf relevant voor hem is. Een banner met gedurfde kleuren en een dik lettertype zal uw advertentie laten opvallen. Op een banner kan niet al te veel tekst worden verwerkt, daarom is het belangrijk om daadwerkelijk de belangrijkste waarden van uw bedrijf er uit te pikken en deze te vermelden op de banner. Laat de consument de voordelen zien als ze op de banner klikken. Goede banners zijn ontzettend belangrijk om de aandacht van mensen te trekken.
Factor 2: Targeting
Om het beste uit uw display advertentie campagne te halen is het belangrijk om uw type consument te identificeren. Het is namelijk mogelijk om uw doelgroep op een aantal kenmerken te targeten. Bijvoorbeeld op geografische locatie of interesses. Wanneer u bijvoorbeeld een lokaal bedrijf heeft, wilt u natuurlijk mensen uit de buurt bereiken. Daarom kunt u targeting toepassen op mensen in de buurt die al eens interesse hebben getoond voor uw bedrijf op internet. Echter, het is wel belangrijk om te weten dat uw CPM (cost per thousand impressions) kan variëren als u specifieke targeting toepast. Als u voor specifieke targeting kiest op basis van gedrag van mensen op het internet, kunnen de kosten hoger liggen. Maar het kan u wel meer opleveren dan wanneer u er voor kiest om geen targeting toe te passen.
Factor 3: Zorg voor een duidelijke call-to-action
De call-to-action is vaak het meest belangrijke onderdeel van uw banner. Het vertelt de consument namelijk wat u wilt dat ze doen. Als u niet over een goede call-to-action nadenkt, is de kans groot dat u potentiële bezoekers misloopt. Het is belangrijk om te weten dat consumenten uw banners maar een korte tijd zien, trek de consument met een dwingende actie. Geef bijvoorbeeld aan dat er een coupon te behalen valt of dat er een ‘freebie’ te downloaden is. Natuurlijk is het ook belangrijk om te laten weten dat uw banner klikbaar is. Dus kies voor een tekst als ‘Klik hier!’. De consument weet dan dat er geklikt kan worden. Het is aan u de taak om de consument ook daadwerkelijk te laten klikken.
Factor 4: Monitor activiteiten
Een belangrijke factor voor display adverteren is om te monitoren wat uw display campagne strategie oplevert. Impressies en clicks zijn dan natuurlijk van belang. Maar daarnaast is het ook belangrijk om te weten hoeveel conversies u krijgt van uw display advertentie. Hoeveel ingevulde contactformulieren heeft u? Hoe vaak wordt u gebeld? Hoe veel downloads zijn er aangevraagd? Het is natuurlijk afhankelijk van het type conversie, maar is wel belangrijk om bij te houden wat display adverteren u oplevert. U kunt sturen op de resultaten en daarmee uw display campagne om deze nog meer tot een succes maken. Ook kunt u nagaan wat een consument doet. U kunt het hele proces volgen en daarmee kunt u inzicht krijgen in het gedrag van uw klanten. Dat kunt u dan weer gebruiken in het verdere verloop van uw display campagne.
Factor 5: De landingspagina
Een factor die vaak wordt vergeten voor succes met display adverteren, maar wel degelijk van belang is, is de landingspagina. De landingspagina bevat namelijk de inhoud die nodig is om de consument een conversie te laten doen. Er zijn tal van manieren waarop een landingspagina kan worden geoptimaliseerd. Allereerst moet er samenhang zijn tussen de banner en de landingspagina. Als een bezoeker deze samenhang mist, zal er in veel gevallen geen conversie gedaan worden. Uw landingspagina moet niet alleen een soortgelijk design hebben, maar ook dezelfde voordelen moeten benadrukt worden.
Het handhaven van een consistente structuur en boodschap zal consumenten de samenhang doen inzien, en dat is natuurlijk wat u wilt bereiken. De landingspagina moet de informatie bevatten waar de consument ook daadwerkelijk naar op zoek is.