Door de stijging in het aantal mobiele gebruikers, kan ook het advertentieprogramma van Google niet uitblijven om het mobiel adverteren te verbeteren. Daarom heeft Google een aantal updates aangekondigd met betrekking tot mobiel adverteren. In deze blog zullen we de updates onder de loep nemen en vertellen wat ze voor u en uw bedrijf kunnen betekenen.
Update mobiele advertenties
Mobiel adverteren gaat per 15 oktober veranderen heeft Google aangekondigd. De tweede regel in de mobiele advertentie wordt vervangen door advertentie-extensies. Hiermee kunt u extra informatie over uw bedrijf weergeven. De belangrijkste extensies zijn de sitelinks. Hiermee heeft u de mogelijkheid om een linkje toe te voegen aan uw advertentie. Uit testen is gebleken dat mobiele bezoekers anders zoeken. En dat zorgde ook voor andere clicks dan op bijvoorbeeld een pc. Door extensies te gebruiken in mobiele advertenties, schoot de CTR omhoog. Soms zal de tweede beschrijvingsregel nog worden getoond. Dat is echter afhankelijk van wat Google verwacht hoe advertentie presteert. Op andere apparaten dan de mobiel zal dit nog niet worden veranderd, daar is immers voldoende ruimte voor de advertenties.
In deze afbeelding van Google blogspot ziet u het verschil. In het tweede voorbeeld is de beschrijvingsregel weggelaten. De tekst is afgebroken en extensies zijn er voor in de plaats gekomen. Kijk dus goed of advertenties zonder de tweede regel nog wel goed leesbaar zijn. Door hier goed naar te kijken kunt u uw CTR verhogen.
Goede mobiele advertenties maken
- Maar hoe kunt u er nu voor zorgen dat u goede advertenties maakt? We geven een aantal tips om uw advertenties op een goede manier in te richten.
- Denk na over de meeste relevante boodschap. Stop deze in de titel en in de eerste regel.
- Zorg ervoor dat de eerste regel zelfstandig te lezen is. Deze moet dus ‘losgekoppeld’ worden van de tweede.
- Activeer relevante extensies zoals locatie, sitelinks, callouts etc.
- Houd de mobiele gebruiker in uw achterhoofd als u een advertentie maakt.
Volgende generatie mobiel adverteren
Als u adverteert op Google door middel van het zogenoemde display ads netwerk van AdWords, kan het wel eens zijn dat uw advertenties niet helemaal goed worden weergegeven. Dit is Google natuurlijk ook opgevallen. Er komt dan ook een update die er voor gaat zorgen dat ads beter worden weergegeven. Google zegt zelf dat de advertenties beter tot hun recht zullen komen op meerdere schermen. Om een optimaal rendement te behalen worden advertenties aangepast aan de grootte van het scherm. Google heeft ook bekend gemaakt dat een deel van de advertenties te maken zal krijgen met het zogeheten ‘doubleclick’ principe. Iemand die dan op een advertentie klikt, moet twee keer klikken om de advertentie dan ook daadwerkelijk te kunnen zien. Google zal de nieuwe advertentieformaten grotendeels gaan uitrollen voor mobiele toestellen.
Engagement Ads
Engagement Ads zijn adds die zich aanpassen aan de grootte van het scherm waar ze op worden vertoond. Deze advertenties zijn gemaakt voor het mobiele platform van Google AdWords. Maar wanneer ze op een groter beeldscherm worden vertoond, zullen ze automatisch worden aangepast aan de schermgrootte. De advertenties worden daardoor dus zeer dynamisch. Op deze manier kunt u op een snelle manier advertenties maken die op alle platformen kunnen draaien.
AdMob netwerk
Filmpjes kijken is tegenwoordig helemaal ‘in’. Dagelijks worden er vele miljoenen filmpjes bekeken op YouTube. Maar ook een website als Dumpert krijgt dagelijks ontzettend veel bezoekers. Waarom gebruiken we deze websites dan niet voor onze advertentiecampagnes? Bewegende beelden zijn nu eenmaal een stuk pakker dan alleen maar tekst. Misschien bent u al wel bekend met ‘TrueView ads’. Dit zijn advertenties, bewegende beleden, die in de komende tijd in maar apps zillen verschijnen. Tijdens het gebruik van een favoriete app, kan de gebruiker in aanraking komen met uw advertentie. U betaalt alleen als de gebruiker er voor kiest om het filmpje over te slaan.
Anchor ad format
Misschien bent u wel bekend met het feit dat er social media buttons mee naar beneden ‘scrollen’ als u op een website bent. Google wil dit principe ook gaan introduceren. Dit principe zal de naam ‘Anchor ad format’ krijgen. Advertenties zullen dus steeds zichtbaar zijn op het beeldscherm, ook wanneer de bezoekers scrolt. De gebruiker heeft wel de kans om de advertentie weg te klikken. Voor de adverteerder is dit een grote mogelijkheid om echte goede, kwalitatieve clicks te krijgen.
Een ‘look’ meegeven
Ook gaat Google sleutelen aan de ‘look’ van advertenties. Google introduceerde al eerder het ‘magazine style text ad format’. Dit format werd vooral ingezet voor het adverteren binnen applicaties. Nu doet dit format dus ook zijn intrede in de zoekresultaten. Als adverteerder krijgt u de kans om advertenties op nog relevantere en interessantere plaatsen weer te geven.
Dat zijn flink wat updates binnen het advertentieprogramma van Google. Maar voor u als ondernemer komen er ook weer kansen openbaar om uw doelgroep nog beter te bereiken. Kunt u hulp gebruiken voor het inzetten van Google AdWords? B&S Media helpt u graag, neem vrijblijvend contact op!