Veel bloggers schrokken even toen ze op een dag wakker werden en zagen dat hun persoonlijke foto was verdwenen uit de zoekresultaten bij artikelen die ze hadden geschreven. Veel bloggers waren jaren bezig geweest met het optimaliseren van het auteurschap (Google authorship). Het leek of alles was verdwenen. Google Auteurschap is veranderd. Elke theorie is erop los gelaten en vanuit elke hoek geanalyseerd. Er werd veel geklaagd over het verdwijnen van de kleine fotootjes in de zoekresultaten. Is dit een signaal dat het auteurschap van Google ten einde is? Gaat het hele auteurschap ten gronde? Wat is de toekomst van Google auteurschap?
De feiten op een rijtje over Google auteurschap
John Mueller, webmaster analist bij Google, meldde op zijn Google+ pagina dat Google veel werk heeft verricht om het design van de zoekresultaten te verbeteren voor mobiele gebruikers. Daarnaast werd er waarde gehecht aan de consistentie van het design van de zoekresultaten op verschillende apparaten. De zoekresultaten zijn eenvoudiger gemaakt en daardoor zijn de profielfoto en de cirkel verdwenen. John Mueller beweert hier ook dat het doorklikpercentage niet hoger ligt als er een foto van de auteur bij staat. Reden dus om het auteurschapprofiel te verwijderen. En zo geschiedde, het auteurschap verdween uit de zoekresultaten.
De grootste vraag die bij iedereen leefde was; Waarom heeft Google de auteurschapfoto’s verwijderd uit de zoekresultaten. Er zijn drie voor de hand liggende theorieën:
Het verwijderen van de Google auteurschapfoto’s levert Google meer op uit advertenties
Mueller zei dat het CTR (doorklikpercentage) gedrag niet hoger of lager lag als er wel of geen foto bij een zoekresultaat staat. Echter, uit onderzoeken die niet door Google werden gedaan, bleek dat een zoekresultaat met een foto juist voor een hogere CTR zorgt. Bedriegt Mueller, en dus Google, ons hier? Dat kan, maar we moeten Mueller wat ruimte geven. Mueller zegt namelijk niet letterlijk ‘CTR’, maar het ‘CTR gedrag’. Dit laat echter vragen achter. Wat mag ‘CTR gedrag’ dan betekenen?
Nog belangrijker, waarom zijn de profielfoto’s weg? Er zijn verschillende voor de hand liggende redenen waarom Google de foto’s weg heeft gehaald. Een reden die voor de hand ligt is het de reden dat Google dan meer zou verdienen uit haar eigen advertentiesysteem; Google AdWords. Doordat de foto’s uit de zoekresultaten zijn verdwenen, klikken zoekers sneller op de advertenties bovenin de zoekresultaten. En dus niet op zoekresultaten met een gezicht of een kleurrijk plaatje. Met een hogere CTR op de advertenties, verhoogd Google dus de eigen inkomsten. Het is nu eenmaal de grootste inkomstenbron van Google.
Larry Kim van Wordstream deed een onderzoek naar het probleem. Uit dat onderzoek bleek dat Google zijn eigen CTR een boost heeft gegeven door de auteurschapfoto’s te verwijderen.
Onderzoek voor en na het verwijderen van de foto’s – Bron: Wordstream.com
Er wordt nu dan ook de vraag gesteld of Google de organische zoekresultaten opoffert om het advertentiemodel te laten renderen. Maar het is belangrijk om te beseffen dat het slechts om een theorie gaat. En er zijn meer theorieën waarom Google het auteurschap in de zoekresultaten in de ban heeft gedaan.
Het auteurschap is verwijderd voor mobiel design
Foto’s nemen een grote ruimte in op mobiele schermen, dat is nu eenmaal een feit. Steeds meer neigen we richting de mobiel om een zoekopdracht te doen. Daarom is het niet onrealistisch om te denken dat Google de foto’s uit de zoekresultaten heeft verwijderd om alles op een mobiel toestel beter tot zijn recht te laten komen. Maar aan de andere kant kan gezegd worden dat Google de zoekresultaten toch kan aanpassen aan de schermgrootte?
Het verwijderen van het auteurschap verbetert de organische zoekresultaten.
Zoekresultaten met een foto kunnen de indruk wekken aan bezoekers dat Google ‘goedkeuring’ geeft aan zoekresultaat. Er komt dus als het ware een onbalans in de zoekresultaten. Een zoekresultaat met een foto wekt meer vertrouwen op, terwijl dit niet zo zou moeten zijn. Dat kan ook een reden zijn dat Google er heeft voor gekozen om het auteurschap te verwijderen.
En nu, de toekomst van Google auteurschap
We begonnen deze blog natuurlijk met de vraag wat de toekomst van het auterschap is. Daar hebben we nog geen antwoord opgegeven. Het is belangrijk om te beseffen dat Google eerst kleine dingen doet, voordat het grote dingen doet. Dat zien we terug in bijvoorbeeld de historie van het algoritme van Google. In de afgelopen tijd is Google weer bezig geweest met een aantal van deze kleine dingen, waaronder dus de verwijdering van het auteurschap in zoekresultaten. Gaat dit leiden tot een grote verandering? Het blijft een suggestie.
Een van de recente ontwikkelingen die gaande is, is de opkomst van de individuele uitgever. In een tijd waarin steeds meer bedrijven de noodzaak van content marketing inzien, is de reputatie van de schrijver van de inhoud steeds belangrijker. Kort na de oprichting Google+ werd dan ook gezegd dat het platform een manier was om de zoekresultaten te domineren.
Google+ is een ideale samenhang voor social media, content marketing en SEO. Het geeft een antwoord op de vraag hoe u uw persoonlijke merk kunt versterken. Maar wat we missen is nog de mogelijkheid om de stijging van individuele auteurs te monitoren. We hebben tal van tools om websites te kunnen beoordelen, hoe ze SEO-technisch scoren, hoe de meta data in elkaar steekt enzovoorts. Maar we hebben geen tools om te zien hoe de individuele auteur scoort.
Veel deskundigen zeggen dat het ‘heen-en-weer gehannes’ nog wel eens tests kunnen zijn voor een groter iets dat uitgerold gaat worden. Ook kan het erop duiden dat het auteurschap in de toekomst meer waarde gaat krijgen. Google auteurschap was namelijk een bepalend iets in de inkomst van de individuele uitgever. En nu haalt Google haalt het nu weg, om met iets anders, groters en beters te komen?
Conclusie
En nu, wat moet u doen? Ga door met het maken van content voor uw merk of bedrijf. Het heeft nog steeds waarde en het auteurschap is er nog steeds. Wees een luisterend oor en blijf op de hoogte van de ontwikkelingen. De kaars is immers nog lang niet uitgeblazen. En kijk uit naar mogelijkheden om het auteurschap en de invloed daarvan beter te leren kennen.