Er wordt ons nog wel eens de vraag gesteld wat het verschil tussen SEO en SEA is. We bloggen veel over beide onderwerpen en op onze website is er veel informatie over te vinden. Maar als je niet zo thuis bent in de wereld van internet marketing, is het goed om deze begrippen uit te leggen. Want wat betekenen beide begrippen nu precies? SEO is de afkorting voor zoekmachine optimalisatie en SEA is de afkorting voor zoekmachine adverteren. Beide termen zullen we in deze blog uitleggen.
Zoekmachineopimalisatie (SEO)
SEO is eigenlijk de afkorting van ‘Search Engine Optimization’, in het Nederlands vertaald is dat zoekmachine optimalisatie. Door middel van zoekmachine optimalisatie worden websites geoptimaliseerd. Dat heeft als doel om hoger in de organische zoekresultaten te komen. De organische resultaten zie je in Google onder de advertenties. In het onderstaande voorbeeld is gezocht op ‘vakantie’. Het groen omkaderde gedeelte bevat de organische zoekresultaten. Google bepaalt door middel van zo’n 200 factoren welke websites hoog komen te staan. Door je website te optimaliseren aan de hand van deze factoren, zal je website gaan stijgen. Daardoor zullen er meer bezoekers op je website komen. Want zeg nu zelf, hoe vaak klik je op een website die op pagina 2 of lager in Google staat?
Zoekmachine adverteren (SEA)
SEA is de afkorting voor ‘Search Engine Advertising’, in het Nederlands vertaald betekent dat zoekmachine adverteren. Het gaat hier om de advertenties die in zoekresultaten verschijnen. Het is mogelijk om met zoekwoorden in Google te adverteren. Dat doe je door middel van Google Ads. Zo sta je dus gegarandeerd altijd hoog in Google en daardoor krijg je meer bezoekers. Het verschil is wel dat je per click een bepaald bedrag aan Google dient te betalen. Ook wel de ‘cost-per-click’ genoemd.
In het onderstaande voorbeeld is gezocht op ‘vakantie’. In het rood gekaderde deel zie je de advertenties van Google Ads staan.
Verschil SEO en SEA in afbeelding
Verschillen SEO en SEA
Tot zover is het duidelijk, maar waar zit dan het grote verschil? Bij beide vormen sta je immers toch bovenaan in Google? Het grootste verschil is dat een hoge positie in de normale zoekresultaten (SEO) maanden duurt, terwijl advertenties in zoekmachines (SEA) direct zichtbaar zijn. Het is wel belangrijk om te beseffen dat als je voor SEA kiest en na een tijdje stopt, je helemaal niet meer zichtbaar bent. Je betaalt namelijk om bovenaan de zoekresultaten te staan. SEO daarentegen is voor de lange termijn. Het resultaat is, mits goed bijgehouden, blijvend. Het voordeel van SEA is dat je tijdelijk goed in kunt spelen op een actie. Verkoop je kerstspullen? Dan kun je met SEA direct bovenaan staan. Door middel van SEO vergt dit gewoon meer tijd. Zowel SEO en SEA zijn manieren om je doelgroep op het juiste moment te bereiken. Ze zijn immers al op zoek naar je bedrijf, product of dienst.
SEO en SEA samen?
Ook krijgen we vaak de vraag of SEO en SEA niet samen ingezet kunnen worden. Juist wel! Waar SEO minder scoort, kun je extra de nadruk leggen op SEA. Of andersom. Beide internet marketing vormen kun je op deze manier inzetten om je bedrijf maximaal online vindbaar te maken. SEO en SEA kunnen daarom heel goed samen gaan.
Zowel SEO als SEA hebben dus alles te maken met online vindbaarheid in zoekmachines. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor SEO en/of SEA? Wij vertellen je graag wat er mogelijk is in een vrijblijvend adviesgesprek. De koffie staat voor je klaar, neem nu contact op!