Maakt u al gebruik van zoekmachine optimalisatie (SEO)? Het inzetten van SEO is een goede investering voor uw website om meer gerichte bezoekers te trekken. Er zijn verschillende trucjes om hogerop te komen in de zoekresultaten. Het is maar de vraag of deze trucjes ook echt goed uitpakken. Veel oude SEO trucjes worden niet meer gewaardeerd en kunt u maar beter vergeten, want tegenwoordig gaat het bij SEO allemaal om de online bezoekerservaring. In deze blog worden 4 SEO trucjes besproken die u maar beter niet meer kunt gebruiken.
Content van slechte kwaliteit
“Content is koning!”, een populaire uitspraak die we de laatste tijd veel horen in de marketing wereld. Websites die continu bezig zijn met het creëren van content van hoge kwaliteit verschijnen sneller op de eerste pagina’s van een zoekmachine. Zij schrijven niet alleen goed geschreven teksten, maar ook teksten die toegevoegde waarde hebben voor de lezer. Content van goede kwaliteit is nu een voorwaarde bij het behalen van een hoge positie.
Voor 2000 was dit wel anders, want zoekmachines hechtten weinig waarde aan het feit of content goed of slecht was. Inhoudelijk waren veel teksten slecht. Het gevolg hiervan was dat zoekers de juiste informatie niet snel konden vinden. Gelukkig is dat nu wel anders, want tegenwoordig is de kans groot dat de juiste informatie al op de eerste pagina wordt getoond.
Sinds de Penguin update van Google is het erg belangrijk om goede content aan te bieden aan de bezoekers. Als u goede content wilt creëren, onthoud het volgende dan goed. Een goed artikel bestaat tussen de 700 en 1000 woorden. Bij het schrijven van een tekst voor een bedrijfspagina, voldoet een pagina van ongeveer 350 woorden. Ook is het belangrijk om achter de behoeftes van het publiek te komen. Focus de content op problemen of punten waar het publiek meer over wilt weten. Plaats niet alleen maar nieuwe artikelen, maar schrijf ook boeiende artikelen om uw website relevant te houden. Regelmatig teksten schrijven is hierbij erg belangrijk. Houd ook in gedachte dat u bij het schrijven van een tekst gebruik maakt van een natuurlijke schrijfstijl, zodat de tekst leesbaar is voor de bezoekers.
Duplicate content
Niet alleen het hebben van content van slechte kwaliteit is schadelijk. Duplicate content kan ook zorgen voor problemen. Er is sprake van duplicate content wanneer twee of meer pagina’s dezelfde of nagenoeg dezelfde inhoud hebben.
Stelt u zich eens voor. U heeft net een artikel geschreven voor uw blog. Uw plaatst de blog op uw site en al snel wordt het artikel enorm populair bij andere bloggers. De bloggers houden van het geschreven artikel en willen de informatie eigenlijk zelf ook wel delen in hun netwerk. Zij hebben al snel de neiging om het artikel te kopiëren en daarbij een link te plaatsen naar het originele werk.
Aan de ene kant krijgt u een backlick die relevant is voor uw website. Hierbij gaan we ervan uit dat de site van de andere blogger niet als spam wordt gezien. Aan de andere kant zorgt u ervoor dat de zoekmachines in de war raken. De zoekmachines kunnen namelijk geen onderscheid maken tussen het originele ontwerp en de kopie. Met als gevolg dat zoekmachines niet weten welke versie ze moeten linken. Als u andere bloggers uw content laat kopiëren, dan kan het zo zijn dat zij voor uw geschreven content worden beloond. Laat dus niemand zomaar uw werk kopiëren. U kunt andere bloggers wel in staat stellen om uw werk te citeren, op voorwaarde dat ze een backlink gebruiken naar uw site. U wordt zo toch nog beloond door Google en de blogger kan nog een beetje van uw werk gebruiken.
Onnatuurlijk gebruik van keywords
Er was eens een tijd dat het bij SEO allemaal om keywords ging. Hoe meer zoekwoorden en zinnen u in de tekst propte, hoe groter de kans op een hogere positie in de zoekresultaten. Hoewel er een aantal bloggers en marketeers creatief waren bij het creëren van goede content, waren er ook veel bloggers en marketeers die dat helemaal niet waren. In plaats daarvan creëerden zij slecht geformuleerde teksten met als doel hierbij om een hogere positie te krijgen in de zoekresultaten. Als een keyword zou zijn ‘Internetmarketing bedrijf in Kampen’, dan zouden zij dit keyword in bijna elke zin proppen. Hierdoor werd de tekst al snel overbodig en nutteloos.
Ondanks de nutteloosheid van deze pagina’s, werkte dit trucje wel enige tijd. Totdat Google en anders zoekmachines deze websites begonnen te straffen. Wij adviseren u daarom om goed na te denken over het gebruik van keywords in een tekst. Een gebruiker zit helemaal niet te wachten op een tekst met alleen maar keywords. Leg de focus vooral op de tekst die u gaat schrijven en gebruik de keywords op een natuurlijke manier.
Verkeerd gebruik van meta descriptions
Bij het zoeken op Google wordt er een korte beschrijving getoond onder de link. In de beschrijving staat informatie over de pagina waar de link naar toe gaat. Het gaat hier om een meta description. In het verleden was het gebruikelijk om de meta description met keywords te vullen om zo hoger in de zoekresultaten te komen. Maar in 2009 heeft Google aangekondigd dat dit trucje niet meer wordt gewaardeerd. U kunt er beter voor zorgen dat de juiste informatie over de link wordt weergeven, zodat bezoekers kunnen beslissen of ze wel of niet een pagina gaan bezoeken.
Kortom, bij SEO gaat het allemaal om het creëren van een authentieke gebruikerservaring. De bovenstaande SEO trucjes hielpen u een tijdje geleden misschien om hoger in de zoekresultaten te komen. Maar als u deze trucjes nu zou toepassen, dan is de kans groot dat uw website op de derde of vierde pagina pas zichtbaar is.
Hebben wij u nu betrapt op één van deze trucjes? Zorg er dan snel voor dat u zoekmachine optimalisatie op een andere manier gaat aanpakken.
Voor meer advies of informatie over SEO kunt u contact opnemen met B&S Media.