Heb je je weleens afgevraagd wat die uitgelichte blokken bovenaan de zoekresultaten in Google zijn? Deze blokken zijn featured snippets, welke direct antwoord geven op de zoekopdracht van de zoeker. In deze blog lees je waarom deze toepassing waardevol is voor je website en niet geheel onbelangrijk: hoe je deze SEO kans kunt grijpen!
Wat zijn featured snippets precies?
Featured snippets worden getoond boven de organische zoekresultaten en zijn letterlijke antwoorden op zoekopdrachten. Het antwoord verschijnt dus direct in een speciaal opgemaakt blok, inclusief paginatitel en een link naar de desbetreffende pagina. Featured snippets worden meestal alleen getoond bij vragen die beginnen met ‘wat’ of ‘hoe’ en geven vaak kort en bondig antwoord. Probeer het zelf eens uit met de vraag “wat is linkbuilden”. Je ziet nu dat de featured snippet wordt geleverd door B&S Media.
Waarom zijn featured snippets waardevol voor mijn website?
Een featured snippet is in feite een extra positie die je met weinig inspanning kunt bemachtigen op de eerste pagina van Google. Doordat de snippets een andere opmaak hebben dan de normale zoekresultaten, vallen ze direct op en zorgen ze voor flink meer websitebezoekers. Een betere gratis plek in Google kun je dus niet krijgen!
Hoe zorg ik ervoor dat Google mijn antwoorden gebruikt voor featured snippets?
Het algoritme voor de featured snippets werkt anders dan die voor de normale zoekresultaten. Zo hoeft het bijvoorbeeld niet het geval te zijn dat de nummer 1 in de organische resultaten ook de featured snippet positie in neemt. De snippet staat meestal wel in de top 5 van de organische zoekresultaten. Hoe het algoritme van de featured snippets wel werkt, wil Google helaas niet vrijgeven. Wel is het ondertussen bekend dat een combinatie van verschillende factoren ervoor zorgt dat je als featured snippet in de zoekresultaten verschijnt. Deze factoren zijn:
Vraag en antwoord
Featured snippets zijn antwoorden op vragen. Om ervoor te zorgen dat de featured snippet uit jouw content wordt gehaald, moet je antwoord duidelijk, compleet en beknopt zijn. De tekst moet immers in het uitgelichte blok passen. Hoeveel woorden het ideale antwoord moet zijn, is niet bekend. Uit verschillende onderzoeken blijkt wel dat een antwoord van tussen de 40 en 60 woorden het meest ideaal is. Daarnaast is het belangrijk dat je de vraag ook opneemt in je content. Verwerk deze bij voorkeur in een H1 of H2 kop van de pagina.
Structuur en opmaak
Naast de content, is het ook belangrijk dat de structuur en opmaak van de pagina juist is. Zo is het van belang dat het antwoord hoog op de pagina te vinden is en dat de content van algemeen naar specifiek wordt opgebouwd. Zorg daarnaast voor een juiste implementatie van de HTML-code, zodat de zoekmachine begrijpt wat er op de pagina staat en de pagina goed kan crawlen.
Vergroot je kans op featured snippets!
Door je website op de bovenstaande manier te optimaliseren voor featured snippets, vergroot je de kans dat Google jouw content gebruikt voor het beantwoorden van vragen die gebruikers stellen. Heb je vragen of ondersteuning nodig voor het veroveren van featured snippets? Neem dan vrijblijvend contact op en onze SEO specialisten helpen je graag!