Bloggen: wij doen het, onze concurrenten doen het, onze klanten doen het, eigenlijk iedereen doet het. Er zijn nog maar weinig bedrijven die níet zo nu en dan een artikel delen via hun website. Alleen gebeurt het ook nog vaak dat bedrijven dit doen zonder dat er echt een duidelijke strategie achter zit. Dat is zonde, want je kunt met je blogs veel bereiken! Zo is het een uitstekende manier om meer bezoekers naar je website te trekken, als je het goed doet. Daarom geven we je in deze blog negentien tips om jouw blogs zoekmachinevriendelijk te maken, zodat Google-gebruikers vaker de weg naar jouw blog weten te vinden.
Technische verbeteringen
We delen onze tips in vier categorieën in: technische verbeteringen doorvoeren, geschikte onderwerpen bedenken, het schrijven van blogs en tot slot het onder de aandacht brengen van je blogs. Laten we beginnen met het technisch in orde maken van je website: een belangrijke voorwaarde om te kunnen scoren met je blogs.
1 – Zorg voor een snelle laadtijd
Hebben we het over technische verbeteringen, dan hebben we het natuurlijk al gauw over de laadtijd. Technische optimalisaties voeren we immers door om de gebruiksvriendelijkheid van een website te verbeteren en de laadtijd is van grote invloed op deze gebruiksvriendelijkheid.
Hoe je dit doet? Nou, bijvoorbeeld door het verkleinen van afbeeldingen. Hiervoor kun je een gratis tool als Kraken.io gebruiken. Een andere belangrijke tip is het gebruikmaken van browsercaching, zodat terugkerende bezoekers je website sneller kunnen laden. En ook het vermijden van redirects, waardoor de browser meerdere URL’s moet openen om op een pagina te komen, draagt bij aan een snellere website.
Meer weten over het verbeteren van de laadtijd van je website? Lees dan eens onze eerdere blog: 4 tips om de snelheid van je website te verbeteren!
2 – Maak je blog mobielvriendelijk
Dan geven we je graag meteen nóg een leestip: de belangrijkste eisen voor een mobielvriendelijke website. Want ook dit is in het mobiele tijdperk waarin we leven onmiskenbaar van levensbelang. Google geeft er de voorkeur aan websites in de zoekresultaten weer te geven die responsive zijn. Dat wil zeggen dat ze zich automatisch aanpassen aan het type scherm van de gebruiker. Is je website gemaakt in een CMS als WordPress, dan doet dit dat in de regel al automatisch. Maar is dit niet het geval? Neem dan zeker de tips in het artikel waarin we hierboven linkten ter harte!
3 – Repareer gebroken links
Schadelijker nog dan redirects zijn gebroken links op je website. Dit zijn interne links op je website die verwijzen naar een URL die niet meer bestaat, vaak omdat de betreffende pagina verwijderd is of verhuisd is naar een andere URL. In dit soort gevallen is het belangrijk de link te verwijderen of aan te passen naar een relevante URL die wél bestaat. Overigens is het geen ramp wanneer er enkele gebroken links op je website voorkomen. Maar loopt dit de spuigaten uit, dan kan de Googlebot moeite hebben om je website te crawlen, aangezien deze de interne links gebruikt om de structuur van je website te begrijpen.
4 – Zorg ervoor dat de blogs niet te ‘diep’ weggestopt zijn
Daarnaast is de structuur van je website van belang. Je wilt niet dat je blogs te diep in de websitestructuur zijn weggewerkt. De gouden regel van Google is dat belangrijke pagina’s niet meer dan twee kliks van de homepage verwijderd zouden moeten zijn.
5 – Maak contentclusters rondom een bepaald thema
Het maken van clusters content rondom een thema dat voor jou relevant is, zorgt ervoor dat je gauw autoriteit opbouwt op dat vlak. In het kort houdt dit in dat je een hoofdonderwerp hebt waarover je een artikel schrijft, de zogeheten pillar page, en vervolgens pagina’s aanmaakt over subonderwerpen, gelieerd aan het hoofdonderwerp. Vanaf deze subpagina’s link je dan naar de pillar page en weer terug. Op die manier ziet Google dat alle subpagina’s een aanvulling zijn op de pillar page en bouwt laatstgenoemde autoriteit op. En deze autoriteit wordt vervolgens weer verdeeld in de vorm van link juice over de subpagina’s, omdat je vanuit de pillar page hiernaar linkt.
Geschikte onderwerpen bedenken
Goed, je website is nu in technisch opzicht helemaal klaar om alles uit je blogs te kunnen halen. Hoog tijd om een goed onderwerp te bedenken, want daarmee begint het schrijven natuurlijk écht!
6 – Bepaal doel en doelgroep voor elke blogpost
Vanzelfsprekend weet je wat jouw doelgroep in het algemeen is. Althans, daarvan gaan we voor het gemak maar uit. Maar toch kan dit per blogpost verschillen en hetzelfde geldt voor het specifieke doel dat je met een bericht nastreeft. Laten we eerst ingaan op de verschillende mogelijke doelgroepen.
De voornaamste vraag die je jezelf hierbij moet stellen is: richt je je met je blogbericht op je reeds bestaande lezers of wil je juist een nieuwe doelgroep aanspreken? Stel dat je bijvoorbeeld een reeks blogberichten schrijft over een bepaald thema, dan is het voor de hand liggend om de lezers die je al hebt te blijven boeien. Je kunt hierbij terugverwijzen naar vorige bijdragen (“Zoals we vorige week bespraken, …”) of juist vooruitblikken (“Volgende week gaan we het hebben over …”). Maar wil je juist een compleet nieuwe doelgroep bereiken, dan moet je je ervan bewust zijn dat deze mensen jou nog niet kennen en vermoedelijk nog geen eerdere blogposts van jou gelezen hebben. Dat vereist een andere aanpak.
Daarnaast is het dus belangrijk te bepalen wat het doel van je blog is. Zomaar iets posten is immers niet de bedoeling. Voorbeelden van specifieke doelen kunnen zijn:
- Bij de top-10 zoekresultaten komen voor een bepaalde zoekterm;
- Maandelijks 1000 websitebezoekers binnenhalen;
- 100 nieuwe Facebookvolgers genereren;
- 100 nieuwe inschrijvingen voor je nieuwsbrief bewerkstelligen.
7 – Bepaal de zoekintentie van je doelgroep
Verder is het per onderwerp belangrijk te bedenken wat de reden voor je doelgroep is om hiernaar op zoek te gaan. Wil men informatie, wil men iets kopen en dus overtuigd worden of wil men gewoon geamuseerd worden? Dit laatste zal niet vaak het geval zijn. Een bedrijfsblog wordt zelden tot nooit geschreven omdat de gebruiker het nu eenmaal leuk vindt om te lezen. Wel is het natuurlijk zo dat een bepaalde amusementswaarde een aanvullend leesmotief kan zijn.
In veel gevallen biedt een blog echter vooral informatie. Informatie waar iemand daadwerkelijk iets aan heeft. In dit type blogs worden vaak vragen beantwoord. “Hoe maak je SEO-vriendelijke blogs?” bijvoorbeeld. Is het echter de bedoeling om met je blog iemand te overtuigen een bepaald product te kopen? Dan zul je eerder een review schrijven of je product presenteren als de oplossing van een bepaald probleem.
8 – Gebruik zoekwoordtools voor je onderwerpen
Soms is de inspiratie voor een nieuwe blog ver te zoeken. Gelukkig biedt het internet genoeg mogelijkheden om je uit je writer’s block te halen. De eenvoudigste tip is: Google! Typ een voor jou belangrijk zoekwoord in de Google-zoekbalk, zonder op enter te drukken. Er verschijnen dan vanzelf zoeksuggesties, die eerder door anderen zijn ingevoerd. Het enige nadeel is dan dat je niet weet hoe vaak er precies op gezocht is.
Daarvoor is er gelukkig de Google Zoekwoordplanner of, als je geen account wilt aanmaken, UberSuggest. In beide kun je zoekwoorden invoeren, waarna je een lijst krijgt met aanverwante zoekopdrachten en hun zoekvolumes. En ben je specifiek op zoek naar vragen om te beantwoorden, rondom jouw belangrijke zoekwoorden? Gebruik dan de gratis tool AnswerThePublic! Deze kun je overigens slechts een paar keer per dag gebruiken (per IP-adres), dus wees selectief in de zoektermen die je hier invoert.
Het schrijven van je blogposts
Nu je handvatten hebt om op zoek te gaan naar geschikte onderwerpen, is het tijd om je tips te geven bij het schrijven van een blog. Want niet alleen het onderwerp moet de moeite waard zijn, ook de manier waarop je je verhaal presenteert doet er natuurlijk toe!
9 – Gebruik een (populair) format
Veel blogs worden geschreven in vaste formats, omdat websitestatistieken aantonen dat deze tot meer bezoekers leiden. Een opsomming van tips, zoals deze blog, is er één van. Maar ook een handleiding of how to-artikel trekt bezoekers aan. Hetzelfde geldt voor checklists en veelgestelde vragen. En vraag je je af of jouw doelgroep daarop zit te wachten? Vraag ze dan, bijvoorbeeld via social media, gewoon eens rechtstreeks wat voor blogs ze graag zouden zien!
10 – Gebruik de concurrentie als inspiratie
Nee, hiermee bedoelen we niet dat je moet afwachten wat jouw concurrenten posten om vervolgens al hun artikelen te kopiëren. Maar veel onderwerpen kun je wel vanuit een iets andere invalshoek benaderen. Zo beconcurreer je de concurrent op een onderwerp dat voor hen relevant is, maar heb je tóch een origineel artikel. Overigens loont het om ook na te gaan hoe de concurrent scoort met hun blogs. Er zijn diverse tools beschikbaar om het aantal bezoekers van andere sites te kunnen schatten. SimilarWeb is er hier één van. Op die manier zie je welke blogs veel bezoekers opleveren en dus de moeite waard zijn om je inspiratie uit te halen.
Daarnaast is een veel beproefd recept ook het herschrijven van Engelse/Amerikaanse blogs. Het voordeel daarvan is dat het aanbod doorgaans veel groter is. Zorg er dan wel voor dat je er je eigen touch aan geeft en kies er niet voor om zo’n artikel klakkeloos en letterlijk te vertalen.
11 – Varieer in soorten content
Van elke keer maar enorme longreads, bomvol tekstuele informatie worden je lezers op een gegeven moment een beetje moe. Het is dan ook zaak om te variëren, niet alleen in de onderwerpen, maar ook in de typen blogs die je plaatst. Daarbij is het van belang een gedegen afweging te maken tussen de hoeveelheid tijd en moeite die er in het maken van een bepaald soort content gaat zitten en wat het oplevert.
Zo gaat er in het maken van een goede video of een whitepaper relatief veel tijd zitten, wanneer je het bijvoorbeeld afzet tegen een ‘eenvoudig’ uitlegartikel of een persbericht. Maar zo’n video levert bijvoorbeeld wel weer een stuk meer interactie op social media op. Je moet hier dus een goede mix in zien te vinden. Zorg er in elk geval niet voor dat je blogs voorspelbaar worden, maar houd je volgers geboeid met variërende content!
12 – Schrijf scanbaar
Dit is een tip vanuit de wetenschap dat we in een vluchtige maatschappij leven. Veel tijd om een blogje te lezen is er niet. We moeten steeds weer door. Vandaar dat het essentieel is dat een lezer bij een eerste blik meteen kan zien wat hij in je blog kan verwachten te lezen. Zorg dus voor een heldere, pakkende titel, voldoende inhoudelijke, visueel te onderscheiden tussenkopjes, opsommingen en omschrijvingen bij foto’s. Doe je dit niet, dan zullen bezoekers binnen de kortste keren je blog weer verlaten, wat resulteert in een hoog bouncepercentage. Niet iets wat Google waardeert en daarmee slecht voor de vindbaarheid van je blog!
13 – Vergeet de metadata niet
Een blog schrijven houdt niet op bij de tekst op de pagina. Ook de metadata is, zeker voor SEO, van belang. Hiermee verleid je immers gebruikers van de zoekmachine op jouw link te klikken. Zorg er dus voor dat je page title en meta description in orde zijn. Daarvoor verwerk je het belangrijkste zoekwoord in zowel de titel als de omschrijving, hanteer je de juiste lengte (± 50 à 60 tekens voor de page title en ± 130 tekens voor de meta description) en maak je beide zo pakkend mogelijk, zonder dat de informatiewaarde verloren gaat. Sluit de meta description af met een call-to-action.
14 – Verrijk je Google snippet met structured data
Maar er zijn nog meer mogelijkheden om jouw site meer te laten opvallen tussen de zoekresultaten. Hiervoor gebruik je wat we noemen structured data. Dit is het toevoegen van stukjes data aan je content, waarmee je aan Google aangeeft wat bepaalde content precies is. Op die manier kun je bijvoorbeeld laten weten dat het telefoonnummer op je website een telefoonnummer is. Doe je dat niet, dan ziet Google alleen een reeks van tien verder nietszeggende cijfers.
Dit kun je voor nog veel meer ‘dingen’ doen. Denk aan de bereidingstijd van een recept, de beoordeling van een product, de datum waarop een evenement plaatsvindt, eigenschappen van producten, enzovoort. Het invoeren van deze structured data gebeurt met een speciaal hiervoor ontwikkelde ‘taal’, in Schema.org. De verrijkte zoekresultaten die hiermee ontstaan noemen we rich snippets. Je vergroot hiermee de kans dat iemand om jouw link klikt, omdat deze eenvoudigweg meer opvalt tussen de andere zoekresultaten.
15 – Doe een spellings- en grammaticacheck
Hopelijk is dit een overbodige tip, maar toch: lees je artikel altijd nog een keer zorgvuldig door voordat je ‘m post. Dit voorkomt onnodige, slordige fouten. Leg het stuk even aan de kant, ga met iets anders bezig of neem even pauze en pak het er na een tijdje weer bij. Je zult zien dat je in veel gevallen toch nog kleine spel- of typfoutjes in eerste instantie over het hoofd had gezien.
Je blog verspreiden
Goed: je blog is af. Maar we zijn er natuurlijk nog niet. Nu is het tijd om je blog onder de aandacht te brengen van je doelgroep. Hier helpen de laatste vier tips je hopelijk bij.
16 – Deel je post zelf op social media
Hoezeer je het misschien ook hoopt, er zullen maar weinig mensen zijn die dagelijks jouw blog checken op nieuwe berichten. Sterker nog: de kans is vrij groot dat niemand dit tegenwoordig nog doet. Iedereen verwacht immers dat je via social media melding maakt van je nieuwe blogbericht. Plaats dus een link op Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter, met daarbij een bericht dat aanspoort om je blog te lezen. Extra tip: bekijk via de statistieken van je social media-accounts wanneer jouw bezoekers het vaakst online zijn en kies deze momenten uit om je bericht te plaatsen.
Stimuleer bezoekers om je post te delen
Maar je bent natuurlijk niet de enige die de mogelijkheid heeft om je blog onder de aandacht te brengen. Ook je enthousiaste volgers spelen hierbij een belangrijke rol. Hen moet je het zo gemakkelijk mogelijk maken om jouw posts te delen. En aarzel niet om het gewoon te vragen. Berichten waarin gevraagd wordt ze te delen worden ook daadwerkelijk vaker gedeeld!
18 – Breng interne links aan naar je posts
Een andere manier om je nieuwe blogs onder de aandacht te brengen, is door er in oudere blogs naar te linken. Bekijk welke blogs het populairst zijn en verwerk daarin een interne link naar je nieuwe blog. Ze krijgen dan ook nog eens automatisch de nodige linkwaarde mee, waardoor ze zullen stijgen in de zoekresultaten.
19 – Blaas oude blogposts nieuw leven in
En tot slot de laatste tip: soms hoef je helemaal geen compleet nieuw artikel te schrijven. Veel blogs die je bijvoorbeeld een paar jaar geleden hebt geschreven zijn nog steeds actueel en relevant. Je hoeft ze alleen uit te breiden of te herschrijven. Kijk hiervoor vooral naar oudere berichten die op het moment weinig bezoekers opleveren. Alleen het herschrijven van de inleiding of zelfs het aanpassen van de datum van publicatie kan leiden tot meer bezoekers. Kijk ook eens kritisch naar de metadata, voeg afbeeldingen of een video toe of maak gebruik van structured data. Kortom: steek een oude blog in een nieuw jasje en je hebt met relatief weinig moeite toch weer een vers artikel om te delen!
Meer weten over bloggen? Neem gerust eens contact op!
Dat waren ze dan: negentien tips om jouw blogs te optimaliseren voor Google! Hopelijk kun je hiermee aan de slag en haal jij straks ook het maximale uit jouw blogs. Maar kun je alsnog wel wat hulp gebruiken bij het opzetten van een blog op jouw website? Schroom dan niet om ons vrijblijvend te bellen of mailen! Onze tekstschrijvers en social media-specialisten staan klaar om je te helpen!