3 tips voor meer rendement uit jouw website

Door te investeren in een goede website, SEO en/of Google Ads heb jij de afgelopen tijd steeds meer bezoekers op jouw website gekregen. Je bent tevreden over de bezoekersaantallen, maar toch vallen de conversies (bijvoorbeeld aankopen, offerte aanvragen, ingevulde contactformulieren of aantal belletjes) tegen. Hoe kan dat? En – misschien nog wel belangrijker: hoe kun je ervoor zorgen dat de huidige websitebezoekers converteren? Wij hebben 3 bruikbare tips voor je!

Liever direct advies van een CRO-expert van B&S Media? Neem contact met ons op!

Vraag direct advies aan

Tip 1: Laat iemand in je omgeving de website testen

Je hebt veel tijd en aandacht besteed aan het ontwikkelen van jouw website. De website past helemaal bij jouw bedrijf en voldoet aan de laatste standaarden en nieuwste technieken. Tenminste, dat vinden jij en de websitebouwer. Maar vindt de websitebezoeker dat ook? 

Om dit te toetsen is het goed om 3 tot 5 mensen (vrienden, familie, collega’s of kennissen) het volgende vragen:

  • Vind jij de website logisch? Kan je ons belangrijkste dienst of product vinden?
  • Waarom zou je niet bij ons bestellen of een geen dienst afnemen? 
  • Wat mis je? Wat is er onduidelijk aan onze website?
  • Werken de belangrijkste pagina’s goed? Of moeten er zoveel formuliervelden worden ingevuld dat ze het irritant vinden?

Het is voor iedere bezoeker belangrijk dat de basis goed is. Het maakt hierbij niet uit om wat voor bezoeker het gaat. Waar je aan moet denken?

  • Werkt de website goed om desktop en mobiel?
  • Moeten bezoekers erg lang wachten tot de website geladen is?
  • Is de website logisch (Staat het menu op een logische plek, is het logo zichtbaar)?
  • Is de tekst goed leesbaar?

Op deze manier krijg je inzicht in hoe anderen naar jouw website kijken. Je hebt nu wellicht een mooi lijstje met eerste verbeterpunten.

Tip 2: Wijs je bezoeker de weg

Je hebt wellicht tientallen pagina’s op je website. Veel informatie, afbeeldingen en video’s. Hier is natuurlijk niets mis mee, maar is het voor de bezoeker direct duidelijk waar het over gaat? 

Websitebezoekers hebben een korte concentratieboog, zijn snel afgeleid en komen daardoor niet op het punt waar jij ze naar toe wilt leiden. Hoe zorg je er dan voor dat websitebezoekers wel overgaan tot actie? Onderstaande punten zijn daarbij van groot belang.

Call to action button

Hoe verhoog je nu de conversie(s) op jouw website? Eén van de geheimen is een duidelijke en opvallende call-to-action button (CTA). Er zijn minstens 3 belangrijke aspecten waaraan een goede CTA button moet voldoen:

  • Contrast / kleur: De call-to-action button moet altijd opvallen. Heeft de call-to-action button dezelfde kleur als jouw huisstijl? Dan valt de button waarschijnlijk weg in het geheel. Zorg daarom voor een contrasterende kleur, zodat het oog van de bezoeker altijd op jouw belangrijkste call-to-action valt.

    Voorbeeld: Is jouw huisstijl kleur blauw? Kies van voor een oranje of groene button kleur. Je ziet hieronder dat de button IN MIJN WINKELWAGEN enorm opvalt door de kleur.
  • Plaatsing: Naast contrast en kleur is de plaatsing van jouw button erg belangrijk. Zorg ervoor dat er genoeg zogeheten ‘witruimte’ om de button heen zit en dat de button op een logische plek is geplaatst.
  • Boodschap: Zorg dat de boodschap duidelijk is. Wat kan de bezoeker verwachten als hij/zij op de button klikt? Test de boodschap goed en houd onder andere rekening met:

    – Gebruik positieve bewoording
    Hierbij kun je denken aan acties als: ”Ik ga bestellen”, ”Ja, dit wil ik!”, ”Aan de slag”). 
    – Wees duidelijk
    Download nu? Wat gaat de klant downloaden? ‘Download de verhuischecklist’ – de bezoeker
    weet precies wat hij gaat downloaden.
    – Kort en krachtig
    Zorg ervoor dat de button goed te scannen is. Geen lange zinnen als ‘Download nu onze
    brochure met de mooiste producten’ maar ‘Download direct onze brochure’.

Contactinformatie:

Hoe vervelend is het als je lang naar contactinformatie moet zoeken op een website. Om het jouw bezoekers zo makkelijk mogelijk te maken is het verstandig om jouw belangrijkste contactgegevens altijd zichtbaar te hebben. Bezoekers die deze informatie niet makkelijk kunnen vinden zijn sneller geneigd om naar jouw concurrent te gaan. 

Je kunt deze gegevens plaatsen in het menu of in een zogeheten topbar (boven het menu). Daarnaast is het verstandig om jouw belangrijkste actie te vermelden in het menu. 

Voorbeeld: Bij B&S Media hebben wij altijd onze contactgegevens bovenaan staan en bieden we de bezoeker op iedere pagina de mogelijkheid om een ‘Gratis Quickscan’ aan te vragen. Deze sectie is sticky en scrolt dus mee met de bezoeker.

Tip 3: Overtuigen en verleiden

Als de basis goed staat is het tijd om jouw bezoeker te overtuigen en verleiden. Waarom? Omdat er aanbod genoeg is. Jouw product of dienstverlening wordt waarschijnlijk ook op minimaal 10 andere websites aangeboden. Maar waarom zou de bezoeker bij jou moeten overgaan tot actie? Volgens Cialdini, auteur van twee bestsellers, zijn er 7 technieken waarmee je de bezoeker kunt verleiden tot een aankoop. 

Hieronder bespreken we deze technieken met direct toepasbare voorbeelden.

1. Wederkerigheid:

De bezoeker krijgt iets en heeft het idee dat hij/zij daarna iets moet terug doen. Bijvoorbeeld:

  • Een gratis sample van een product;
  • gratis proefperiode;
  • korting bij inschrijving op de nieuwsbrief;
  • een gratis e-book, whitepaper of checklist;
  • korting op de eerst volgende bestelling.

2. Toewijding en consistentie:

Het gaat er hierom dat de bezoeker stap voor stap steeds meer voor het bedrijf gaat doen, waaronder:

  • Enquête of poll op website laten invullen;
  • er ligt nog een product in je winkelmand;
  • inschrijven op je nieuwsbrief;
  • e-mail bij een niet te leveren product (seintje wanneer deze weer op voorraad is).

3. Sociale bewijskracht

Bij sociale bewijskracht probeer je de bezoeker te overtuigen door te laten zien wat andere bezoekers al hebben gedaan en wat ze van het bedrijf vinden. Wellicht ben je onderstaande kreten wel eens tegengekomen op een website:

  • 50 bezoekers hebben vandaag dit product al aangeschaft;
  • dit restaurant is vandaag al 10 keer gereserveerd;
  • hotelgasten beoordelen dit hotel met een 9,8.

Tip: zorg ervoor dat je op Google Mijn Bedrijf (of een ander extern reviewplatform) goede beoordelingen krijgt, zodat je dit op jouw eigen website kan laten zien.

4. Autoriteit

Bij autoriteit draait het erom dat jij de bezoeker laat zien dat de website (of de persoon die daarop staat) een marktleider is. Zo kun je onder andere het volgende op jouw website vermelden:

  • Bekend van onder andere (televisiezender) RTL4;
  • certificaten, diploma’s en/of awards;
  • logo’s van bekende bedrijven;
  • logo’s van keurmerken;
  • 20 jaar ervaring in de branche;
  • experts aan het woord laten.

5. Sympathie

Wat vindt de bezoeker van het bedrijf? Hoe zorg je ervoor dat bezoekers jou de aankoop gunnen? 

  • Geef een kijkje achter de schermen;
  • maak een goede over ons pagina;
  • laat foto’s zien van medewerkers;
  • dezelfde standaarden of rivalen;
  • steunen van goede doelen;
  • laat zien wie er met jou samenwerken.

6. Eenheid

Het gaat erom dat de bezoeker wordt aangesproken met het ‘wij’ gevoel; het gevoel erbij te willen horen. Dit kun je bijvoorbeeld als volgt aanpakken:

  • De bezoeker als lid van de groep aanspreken (Join the … );
  • zorg voor een community (ook op de website);
  • samen iets creëren (co-creatie) – denk aan het laten ontwerpen van een klantenkaart;
  • klanten om advies vragen.

7. Schaarste

Zaken, diensten of producten worden in ons psyche waardevoller als er schaarste heerst. Wij mensen worden er hebberig van. Onderstaande kreten zorgen vaak voor meer conversies.

  • Aantallen: Nog maar 5 op voorraad of 10 mensen bekijken dit hotel;
  • tijd: Deze actie is nog maar 5 uur geldig;
  • eenmalig: Dit aanbod is alleen vandaag geldig;
  • op = Op;
  • bijna uitverkocht;
  • nu populair.

In de online marketingwereld weten we allemaal hoe goed Coolblue het doet. Zij lopen voorop op het gebied van conversie optimalisatie. Welke belangrijke punten zie jij? 

Wil jij ook meer conversies?

We kunnen nog veel verder de diepte in en conversieoptimalisatie is eigenlijk niets zonder goede analyses en testen. Wij begrijpen dat dit voor jou wellicht een stapje te ver gaat, maar juist daarom zijn wij er voor jou! Hulp nodig? Spreek direct een expert van B&S Media!

Direct een adviseur spreken?

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.