2016 was een jaar met veel ontwikkelingen en mooie resultaten, maar wat staat ons te wachten in 2017? Wat gaat Google doen en wat worden de trends voor het komende jaar? In deze blog nemen we een kijkje in de toekomst en geven we je een overzicht met de te verwachten internetmarketing trends voor 2017!
Content updaten
De voorkeur van Google gaat steeds meer uit naar actuele websites. Websites waarvan de content up to date is en de informatie recent is. Dit is dan ook één van de redenen dat het bijhouden van de content op je website zo belangrijk is voor SEO. Zorg er dus voor dat je met de content inspeelt op de actualiteit of de huidige content uitbreidt en optimaliseert. Daarnaast worden onderwerpen ook steeds belangrijker en zal Google minder naar keywords kijken. Zorg er dus voor dat je alle relevante informatie over een onderwerp verzameld op een pagina en dit steeds aanvult om de pagina actueel te houden!
Mobile devices
Mobiele optimalisatie is het afgelopen jaar steeds belangrijker geworden en de verwachting is dat dit komend jaar alleen nog maar meer wordt. Volgens de voorspellingen zullen mobiele apparaten in 2017 dan ook voor 75% verantwoordelijk zijn voor het volledige internetverkeer. Om deze reden geeft Google een duidelijke voorkeur aan responsive websites, die zich aanpassen aan mobiele apparaten. De niet-responsive websites zullen daarom in 2017 nóg verder naar beneden zakken in de zoekresultaten. Daarnaast gaat Google steeds meer waarde hechten aan mobielvriendelijke websites en gebruiksgemak. Dit houdt in dat de tekst goed leesbaar moet zijn zonder in te zoomen, de pagina snel geladen moet worden, de content zich aan de schermgrootte aanpast en links niet te dicht bij elkaar staan. Kortom, de mobiele optimalisatie wordt onmisbaar in 2017.
Featured snippets
Google wil mensen het liefst zo snel mogelijk verder helpen en geeft daarom vaak direct al antwoord op vragen in de zoekresultaten. Waar dit voorheen vaak afkomstig was van grote websites zoals Wikipedia, laat Google nu ook featured snippets van andere websites zien. Dus door antwoorden te geven op vragen in je content kun je bezoekers goed helpen, waarvoor Google je kan belonen:
Zo zie je in het bovenstaande screenshot dat wij op de vraag: “Wat is linkbuilding?” direct onder de betaalde advertenties in de zoekresultaten staan. Het resultaat met de afbeelding, tekst (die antwoord geeft op de vraag) en link krijgt veel meer aandacht dan de normale zoekresultaten. Zorg er het komende jaar dus voor dat je in de content duidelijk antwoord geeft op vragen, waardoor je met de featured snippets bovenaan in Google kunt staan!
Gesproken zoekopdrachten
Interessant om bij te houden is de stijging van het gebruik van Voice Search, ook wel gesproken zoekresultaten. In het afgelopen jaar zijn deze namelijk verdubbeld en momenteel gaat al meer dan 20% van het mobiele verkeer via gesproken zoekopdrachten. Bij gesproken zoekopdrachten maken mensen meestal gebruik van long tail zoekwoorden. Dit betekent dat een gesproken zoekopdracht vaak langere zoekopdrachten zijn met gemiddeld 4,2 woorden, in plaats van de standaard 3,2. Daarnaast worden gesproken zoekopdrachten vaak als een vraag ingesproken. Om hierop in te spelen moet je ervoor zorgen dat je website geoptimaliseerd wordt voor gesproken taal en meer vragende woorden gebruiken als waar, wat en hoe.
Personalisatie
De consument verwacht tegenwoordig steeds meer om op een persoonlijke manier aangesproken te worden. Dit kan onder andere gerealiseerd worden door retargeting en e-mailmarketing, maar ook door persoonlijk benaderbaar te zijn. De consument hecht namelijk veel waarde aan één op één contact in de vorm van (privé) berichten. Dit betekent dus dat je er als bedrijf voor moet zorgen dat je persoonlijk bereikbaar bent door middel van Facebook Messenger, Whatsapp of een livechat op de website!
Ben je geïnspireerd geraakt door de bovengenoemde trends en wil je het komende jaar stappen zetten op het gebied van internetmarketing? Neem dan contact met ons op en onze internetmarketing specialisten helpen je graag verder!