Online succes creëer je niet alleen met een goede vindbaarheid en een mooie website. Uiteindelijk wil je dat je websitebezoekers ook daadwerkelijk actie ondernemen. Maar als een call to action niet verleidelijk genoeg is, vergroot je de kans dat een bezoeker je website weer verlaat zonder iets te ‘doen’. Met behulp van goede call to actions kun je een bezoeker triggeren om tot actie over te gaan. In dit blog bekijken we wat een call to action precies is, welke soorten call to actions er zijn en hoe je ervoor kunt zorgen dat je call to actions effectief zijn.
Wat is een call to action?
Een call to action, ook wel CTA genoemd, is de oproep aan een websitebezoeker om tot actie over te gaan. CTA’s zijn bedoeld om websitebezoekers uit te nodigen om een actie te voltooien. Dit kan van alles zijn; van het verzenden van een formulier, het aanvragen van een offerte, het doorklikken naar een volgende pagina, het aankopen van een product of het opnemen van contact. Een CTA bestaat meestal uit een opvallende button, een pakkende tekst of een simpele link.
Voorbeelden call to actions
Nog steeds niet helemaal duidelijk wat een CTA is? Je herkent ze sneller als je ze ziet. Bekijk hieronder 3 voorbeelden van CTA’s.
Voorbeeld Spotify: een CTA button boven de fold
De meest bekende variant van een CTA is toch wel de felgekleurde button met een pakkende tekst erin. Op de landingspagina van Spotify Premium springt de grote groene button direct in het oog. Doordat de kleur afwijkt van de overige elementen op de pagina, valt deze extra goed op. Daarnaast is de button boven de fold geplaatst, waardoor deze direct zichtbaar is zonder dat de bezoeker hoeft te scrollen.
Voorbeeld Bol.com: de bezoeker stimuleren met microcopy
Bol.com maakt veel gebruik van microcopy. Dit zijn bemoedigende woorden rondom de CTA button. Dit moet ervoor zorgen dat de bezoeker niet langer aarzelt, maar overgaat tot actie.
Typische voorbeelden van microcopy zijn:
- Je bespaart ..
- Op voorraad
- Voor 23:59 uur besteld, morgen in huis
- Gratis verzending
- 30 dagen bedenktijd en gratis retourneren
Met deze informatie kun je websitebezoekers over de streep trekken. Ze stimuleren de bezoeker en nemen de laatste klikangst weg.
Voorbeeld Jambo Safari Club: CTA i.c.m. een actie of product
Google AdWords advertenties zijn ook een goed voorbeeld van call to actions. Als adverteerder wil je natuurlijk dat er op je advertentie wordt geklikt, waardoor een CTA niet kan ontbreken. Denk niet alleen aan ‘Bestel nu’ of ‘Koop direct online’, maar probeer het te combineren met een actie of product. De call to actions in de onderstaande AdWords advertentie zijn hier een goed voorbeeld van:
- Bestel online de nieuwe brochure voor 2018
- Doe ideeën op met onze brochure
- Bekijk snel onze aanbiedingen
5 tips voor het maken van effectieve CTA’s
Er zijn veel tips en trucs waar een effectieve CTA aan moet voldoen. Echter is het niet zo dat alle tips voor elk bedrijf goed werken. Dit heeft alles te maken met de branche waarin je zit en je doelgroep. Ga dus aan de slag met de tips die voor jouw business goed werken!
Tip 1: Speel in op de behoefte van de bezoeker
Een bezoeker wil of zoekt iets op jouw website. Het is daarom belangrijk dat de actie die je voorlegt aansluit bij de behoefte van die bezoeker. Focus je daarom op hoe je de bezoeker kunt helpen in zijn besluitvormingsproces. Waar komt de bezoeker voor? Welke vragen hebben ze? Beantwoord de belangrijkste vraag in de CTA of in microcopy rondom de CTA. Met goede microcopy kun je een stukje twijfel bij de bezoeker wegnemen en de bezoeker vervolgens aansporen om actie te ondernemen.
Tip 2: Gebruik gebiedende wijs i.c.m. een voordeel
Een CTA in de gebiedende wijs laat weinig ruimte over voor andere gedachten. Nog krachtiger wordt het gebruik van de gebiedende wijs als er een voordeel in wordt verwerkt. Zoals ‘grijp nu je kans’, ‘profiteer’, ‘bespaar’, ‘vrijblijvend’ enzovoorts. Enkele voorbeelden zijn:
- Bestel nu online en bespaar…
- Maak een vrijblijvende afspraak
- Profiteer nu van onze aanbieding
- Vraag een gratis proefmonster aan
Deze vorm van CTA werkt vooral goed wanneer een handeling de laatste stap in een reeks is. De bezoeker leest dan direct wat het voordeel is en hoe hij of zij moet handelen!
Tip 3: Zorg voor zekerheid
Als website-eigenaar ken jij je website natuurlijk door en door. Maar een bezoeker ziet deze meestal voor het eerst. De angst om op iets te klikken en ergens aan vast te zitten is altijd aanwezig. Daarom kun je in sommige gevallen beter voor een CTA kiezen die wat meer zekerheid geeft. Zoals bij onderstaande voorbeelden:
Het lijkt alsof je vastzit aan deze prijs en de vakantie direct gaat boeken, terwijl je hierna nog allerlei andere opties kunt kiezen.
Deze CTA laat zien dat je nog niet direct vast zit aan de prijs, waardoor deze CTA in dit geval beter zou converteren.
Tip 4: Creëer urgentie of schaarste
Hoe urgenter de boodschap, hoe sneller mensen op de CTA zullen klikken. Is iets maar tijdelijk, bijna uitverkocht of kun je het alleen nú downloaden? Dan zijn mensen eerder geneigd om te klikken.
Tip 5: Maak gebruik van een opvallende button
Last but not least; plaats de CTA in een opvallende button. Zorg ervoor dat de button niet dezelfde kleur heeft als andere elementen op je website en dat deze op een logische plek staat. Verder kan er getest worden met het formaat en de vorm van de buttons om extra op te vallen. Let er wel op dat je niet te veel buttons op je pagina hebt staan. Hierdoor kan de bezoeker afgeleid worden, waardoor er wellicht helemaal geen actie wordt ondernomen.
Wil je meer weten over het schrijven en plaatsen van goede call to actions? Of schakel je hiervoor graag een internet marketing bureau in? Neem dan contact op met B&S Media. Onze specialisten helpen je graag verder!