Websites kunnen er prachtig uit zien, maar toch kan het zijn dat een mooie, nieuwe website weinig tot geen bezoekers trekt. Als een website niet gebouwd is met de klant in het achterhoofd, zal de klant nooit bij de website uitkomen. We zullen dat uitleggen in dit artikel, dat gaat over veel gemaakte fouten met betrekking tot de SEO (search engine optimalisation) van websites. Wanneer een website niet de zoekwoorden bevat waarmee klanten zoeken, zullen klanten de website compleet missen. Uw website kan er dan nog zo goed en verzorgd uitzien, SEO optimalisatie is dan dringend nodig. Hieronder zijn een vijftal SEO fouten beschreven die er ook aan bij kunnen dragen dat uw website niet scoort.
SEO Fout 1: Oude website
Een website die bijvoorbeeld een jaar of vijf geleden is ontworpen, kan er op zich nog best wel netjes uit zien. Maar het is belangrijk om uw website te laten voldoen aan de moderne standaarden. Vaak laten bedrijven hun huidige website flink wat jaren online staan, zonder de website te vernieuwen. De website zal ‘over de datum’ raken. Immers, de recente SEO standaarden zitten niet in de website verwerkt. De website zal minder goed scoren in de organische zoekresultaten(zoekresultaten in zoekmachines). Of de website is gebouwd aan de hand van bijvoorbeeld een technologie die niet meer door Google wordt geïndexeerd. Het is aan te raden om eens in de twee jaar uw website te vernieuwen. Op deze manier kunnen de nieuwste onderdelen met betrekking tot SEO weer worden toegevoegd. Voordelen genoeg. De website gaat met de tijd mee en oogt modern, de afbeeldingen blijven aanspreken en zijn van deze tijd. Daarnaast kan de website worden voorzien van frisse content.
SEO fout 2: Metadata wordt genegeerd
Voor veel mensen is de metadata kant van webdesign en optimalisatie niet bekend. Veel website eigenaren denken dat het geen verschil uitmaakt om de metadata aan te passen. Maar dat is een verkeerde veronderstelling. Goed ingerichte metadata is essentieel voor een goede SEO. U kunt dan denken aan de title tags, alt tekst en meta descriptions. Allereerst is het belangrijk om de metadata goed in te richten. Pagina omschrijvingen worden namelijk weergegeven in de organische zoekresultaten. Goede omschrijvingen geven uw website een nette uitstraling en verhogen de kans dat mensen op uw website klikken. Aan de andere kant nemen zoekmachines het mee om websites een ranking te geven in Google. Negeer uw metadata dus niet, maar besteedt er juist aandacht aan. Geef in alle metadata duidelijk aan waar het om gaat. Verwerk de belangrijkste keywords. Geef de bezoeker een heldere indicatie en wees ook duidelijk voor de zoekmachines. Mensen weten waar ze op klikken en zoekmachines kunnen de website een goede ranking geven.
SEO fout 3: Geen mobiele website
Steeds meer mensen bezoeken een website met een smartphone en een tablet. Wanneer u geen mobiele website heeft, zal het voor de bezoeker een heel karwei worden om te vinden wat hij of zij zoekt. De meeste bezoekers beginnen niet aan dit karwei en zijn dan ook snel weer weg van de website. Vooral bedrijven die wat kleiner zijn, hebben vaak geen mobiele website. Bezoekers verwachten een mobiele website, de navigatie moet eenvoudig zijn en contact informatie moet duidelijk naar voren komen. Het aantal mobiele bezoekers blijft groeien, dat betekent dat de wens van de bezoeker ook toe zal blijven nemen.
U kunt zich afvragen waarover een mobiele website allemaal moet beschikken. Het is aan te raden om op de mobiele website minimaal het volgende terug te laten komen:
- Bedrijfsnaam en logo;
- Openingstijden;
- Contactgegevens;
- Locatie (eventueel een map);
- Topproducten en diensten.
Zorg er voor dat mobiele bezoekers niet teleurgesteld worden!
SEO fout 4: Een niet actieve blog
Een belangrijke factor voor uw SEO is nieuwe en frisse content op de website. Het is belangrijk voor een aantal zaken. Allereerst zal het de relevantie van uw website verhogen, het heeft een positief effect op de zoekresultaten en informatieve content zal mensen er eerder doen beslissen om voor uw bedrijf te kiezen. Dat zal leiden tot meer leads omdat mensen namelijk via de organische zoekresultaten uw website binnen zullen komen. Een blog is een manier om content te publiceren over uw diensten en producten. Als u nog geen blog heeft, is het aan te raden om deze te beginnen. Maar het gebeurt ook nog wel eens dat er wel een blog is, maar dat deze niet actief wordt gebruikt. Of er wordt niet voldoende tijd uit getrokken voor het schrijven van goede blogs met waardevolle content. Het is namelijk wel belangrijk dat mensen uw website weten te vinden. Ook door middel van blog artikelen.
Het is dan ook aan te raden om een blog mogelijkheid toe te voegen aan uw website. Zorg voor frisse en nieuwe content, het liefst elke week. Het hoeft niet lang en complex te zijn. De focus moet liggen op de hoofdzaken van het bedrijf en bedenk hoe een blog klanten kan helpen. Link binnen het artikel naar uw eigen producten en diensten. Maar ook kunnen externe links geplaatst worden. Het is ook aan te raden om video’s, infographics en afbeeldingen aan de blog toe te voegen. Niet alleen de lezer houdt hiervan, ook is het goed voor uw SEO. Zorg voor een link op uw social media naar de blog en vraag volgers om het artikel te delen. Op deze manier kunt u traffic naar uw website generen en een sociaal netwerk opbouwen.
SEO fout 5: Geen lokaal gebouwde website
Het klinkt misschien wat raar: ‘Geen lokaal gebouwde website’. Wat wordt daarmee bedoeld? Wanneer u een lokaal bedrijf heeft, wilt u in veel gevallen ook lokale klanten naar uw website krijgen. Maar daarvoor moet uw website op lokale schaal zijn geoptimaliseerd. Klanten moeten u namelijk kunnen vinden. Mensen die u op zoek zijn naar diensten en producten die u aanbiedt, wilt u toch in hun behoefte voorzien?
Start daarom met het lokaal optimaliseren van de website. U kunt dan beginnen met de zoekresultaten. Verwerk in de keywords de naam waar uw bedrijf is gevestigd en gebruik omringende plaatsen in de content op de website. Wanneer iemand zoekt op ‘internet marketing Kampen’, willen wij, B&S Media, natuurlijk bovenaan staan.
Daarvoor is onze website op lokale schaal geoptimaliseerd. Het zoekwoord is in de website geïntegreerd. Als u een contactpagina heeft, moet u hier uw adresgegevens vermelden. Gebruik uw volledige adres en dus niet alleen een formulier. Ook is het aan te raden om de locatiegegevens nog even te vermelden in bijvoorbeeld de footer. Dat zal uw lokale SEO ten goede komen. Zorg er voor dat alles keer op keer hetzelfde en correct is geschreven. Google hecht hier namelijk erg veel waarde aan. Als laatste is het aan te raden om uw website aan Google Maps te linken. Dat zal het voor mensen nog gemakkelijker maken om uw bedrijf online te vinden!
Meer SEO optimalisatie mogelijkheden
Er is natuurlijk nog veel meer nodig om uw website online vindbaar te krijgen. Maar de bovenstaande, veel gemaakte fouten, leggen al wel een stevige basis. Het maakt het namelijk voor klanten al een stuk gemakkelijker om uw bedrijf online te vinden. Wilt u uw bedrijf online vindbaar maken? B&S Media kan u hierbij helpen!
Bekijk hieronder een filmpje van Mats Cutts met nog een aantal toevoegingen over SEO fouten.