6 manieren om de CPC in Google Ads te verlagen

In Google Ads betaal je per klik op jouw advertentie. Dit noemen we ‘Cost Per Click’ (CPC). Zeker bij sterk concurrerende zoekwoorden kunnen deze CPC’s aardig oplopen. Manieren vinden om jouw CPC’s te verlagen is een essentiële stap om concurrerend te worden en uiteindelijk succesvolle Ads campagnes te draaien.

Eén ding kunnen we je alvast vertellen: het enkel verlagen van je biedingen in Google Ads is niet voldoende. Hoe eenvoudig je CPC’s kunt verlagen hangt onder andere af van de branche, de producten/diensten die je verkoopt en de getargete locatie. Maar er zijn een aantal bruikbare tips die we graag met je delen. 

Hulp nodig?

De kracht van de kwaliteitsscore

Vergeet bij het verlagen van de CPC’s allereerst de kracht van de kwaliteitsscore niet. De ranking van jouw advertentie is een combinatie van jouw bod + de kwaliteitsscore.

Heb je een goede kwaliteitsscore, dan kun je profiteren van lagere biedingen én een hogere positie dan de concurrenten.

Onze 6 tips

Je CPC’s gaan door het dak. 

In sommige branches is dit bijna niet te voorkomen. Denk aan de techbranche, software, financiële sector, advocatuur en verzekeringen. Daarom is het goed om de concurrentie in je achterhoofd te houden wanneer je CPC’s wilt verlagen. Minder concurrentie betekent lagere CPC-mogelijkheden (en andersom).

Zoals in elke branche gaat de potentiële winst van bepaalde zoekwoorden samen met de gemiddelde CPC’s van die zoekwoorden. Zet je in op een zeer winstgevend zoekwoord, verwacht dan niet dat je de CPC’s onder de €1,- krijgt. 

Maar dat betekent niet dat je geen lagere CPC’s kunt krijgen dan de concurrenten. Je CPC kán lager. Hieronder vind je 6 simpele tricks voor het verlagen hiervan. 

1. Hou het relevant

Misschien al een veelgehoorde tip, maar wel een belangrijke: hou het relevant.

Het is belangrijk dat elke advertentiegroep zeer relevante advertentietekst bevat, het zoekwoord terugkomt in de advertentie en elke advertentiegroep een eigen specifieke landingspagina heeft om naar te linken. De boodschap in de advertentie hoort hetzelfde te zijn als de boodschap op de landingspagina.

Begin bij je meest populaire zoekwoord en bouw de pagina’s zo verder uit. Veel werk, maar het mooie is dat je met deze landingspagina’s ook direct kunt profiteren van betere organische vindbaarheid. Het is een mooie basis voor een SEO campagne. Als je al SEO doet kun je dit mooi met elkaar combineren. 

2. Onthoud het belang van de kwaliteitsscore

Onderschat de kracht van de kwaliteitsscore in Google Ads niet. Heb je je advertenties relevanter gemaakt? Een hogere kwaliteitsscore is een positieve uitkomst van betere relevantie. 

De kwaliteitsscore bestaat uit 3 onderdelen:

  1. Verwachte CTR (click-through-rate)
  2. Advertentierelevantie
  3. De ervaring op de landingspagina

Door het optimaliseren van de campagnes (c.q. relevanter maken), zal de CTR ook toenemen. De advertentie is immers volledig toegespitst op de zoekintentie. Dit heeft weer positieve invloed op je kwaliteitsscore, gezien de verwachte CTR hiermee ook stijgt.

Het verbeteren van de match tussen advertentie en zoekwoord zorgt daarnaast voor een betere advertentierelevantie.

Het toevoegen van relevante en specifieke landingspagina’s aan je advertenties zorgen vervolgens weer voor een betere landing page experience.

En gaat de kwaliteitsscore omhoog, dan kun je een betere advertentiepositie krijgen. Het gevolg? De CPC kan gaan dalen. 

Als je dacht dat dit al genoeg succesvolle tips waren: we zijn er nog niet!

3. Verbeter je Click-through-rate door A/B testen

Online marketing is een snel veranderend vakgebied. Daarom is het belangrijk om eens in de zoveel tijd je best presterende advertenties te testen naast een nieuwe advertentie. Probeer de CTR altijd te verbeteren. 

4. Verlaag je bod

Je kwaliteitsscore gaat omhoog en je advertentiepositie ook. Toch wordt je CPC niet verlaagd, of misschien zelfs verhoogd. Helaas gebeurt dit soms. Als je advertentiepositie een stuk hoger is geworden, dan ben je misschien aan het concurreren met de grootste spelers. Grote kans dat hun kwaliteitsscore ook al op z’n hoogst is. Het enige waar dan nog mee geconcurreerd kan worden is de biedingen.

Heb je de stappen hiervoor gevolgd, maar is je CPC nog steeds niet laag genoeg? Dan kun je in kleine stapjes je biedingen gaan verlagen. Houd hierbij de Search Top Impression en de Search Impression Share bij. En vergeet uiteraard niet je conversieratio en ROI wanneer je je biedingen gaat verlagen.

Je zult versteld staan hoe laag je kunt gaan.

Kanttekening: Uiteraard wil je niet inleveren op volume. Je CPC kan wel met 30% dalen, maar als het volume daarmee met 50% afneemt, heb je er niks aan.

5. Sluit negatieve zoekwoorden uit

Iets wat veel marketeers verwaarlozen is het search terms rapport. Maar dit rapport is zeer bruikbaar. Hier zie je welke zoekopdrachten jouw zoekwoorden en advertenties triggeren. Door het continu toevoegen van negatieve zoekwoorden (ook wel uitsluitingszoekwoorden), houd je het systeem gezond en zorg je ervoor dat het zichzelf verbetert. Je advertenties worden zo nóg relevanter. 

Nog belangrijker: zo zorg je ervoor dat je niet betaalt voor zoektermen waar je niet voor wilt betalen. 

Het zal je verbazen hoe hoog de klikprijzen van zulke irrelevante zoektermen kunnen zijn. Weg ermee! Hoewel je bij phrase match en exact match types hier minder last van hebt, is het toch goed om de negatieve zoekwoorden zoveel mogelijk uit te sluiten. Weer een manier om de CPC’s te laten dalen. 

6. Bodaanpassingen

Niet alleen biedingen hebben invloed op het verlagen van je CPC’s. Ook locatietargeting, devices en advertentieplanning kunnen hier invloed op hebben. 

Locatie

Het is goed om te checken welke gebieden in jouw targeting goed presteren en welke niet. Welke gebieden leveren de meeste conversies op tegen een redelijke CPA/ROAS? 

Device

Op welke devices (computer, mobiel, tablet etc.) behaal je de beste resultaten en op welke devices de minste? Over het algemeen zijn klikprijzen op een desktop hoger. Terwijl ze in de meeste gevallen minder opleveren. In sommige gebieden zijn desktopkliks nog succesvol en nodig (bijvoorbeeld B2b), maar kijken we naar E-commerce, dan loont het vaak niet om zeer hoge klikprijzen te betalen. 

Advertentieplanning

Zijn er dagen, of misschien uren, waarop het conversiepercentage gemiddeld hoger ligt? 

Als je dit inzichtelijk hebt, kun je diverse aanpassingen maken binnen jouw advertenties. Focus je op de beste prestaties, hier kun je wellicht een verlaging van de CPC’s mee realiseren. Door de biedingen te verhogen op vlakken waarbij de advertenties het beste presteren, vergroot je de zichtbaarheid hiervan. Waarmee je uiteindelijk wellicht de conversies kun verhogen. 

Presteren de advertenties die in een straal van 15 kilometer rondom jouw fysieke vestiging worden getoond het beste? Verhoog de biedingen. 

Merk je dat het conversiepercentage op zondag altijd het hoogst ligt? Ook dan kun je je bod verhogen. 

Ondertussen verlaag je de CPC in gebieden die onder de maat zijn. Dit helpt bij het verlagen van de gemiddelde totale CPC.

Hulp nodig?

Hulp nodig bij het verlagen van jouw CPC’s? Onze Ads-specialisten staan voor je klaar!

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.