In de praktijk komen wij veel klanten tegen die hun eerste stappen in online adverteren willen gaan zetten en hier eerst een beperkt budget voor willen gebruiken. Voor deze groep klanten is het belangrijk om goede doelstellingen te formuleren en het plan van aanpak op de juiste manier in te richten. Hierbij is het maken van de juiste keuzes cruciaal.
Vertoningsaandeel
Een van de belangrijkste onderdelen van een Google Adwords campagne is het vertoningsaandeel. Het vertoningsaandeel geeft het percentage van de zoekopdrachten aan waarbij de advertenties van de klant worden vertoond. Een laag vertoningsaandeel geeft aan dat de klant snel door het beschikbare budget heen is en vervolgens niet meer vindbaar is op de gekozen zoekwoorden.
Wij nemen regelmatig Google Adwords campagnes over waarin het vertoningsaandeel dramatisch laag is. Vaak wordt dit veroorzaakt door een te groot werkgebied of een te groot aantal zoekwoorden ten opzichte van het beschikbare budget.
Een laag vertoningsaandeel kan bijvoorbeeld onderstaand probleem opleveren:
Een potentiële klant zoekt ’s ochtends op een belangrijk trefwoord en klikt op de advertentie. Hij/zij oriënteert op de website en besluit dat er ’s avonds met het thuisfront overlegd moet worden over het product of dienst. Wanneer deze gebruiker ’s avonds nogmaals op hetzelfde zoekwoord zoekt, staat de klant er vaak niet bij en is de website onvindbaar geworden voor de potentiële klant. Er is dan dus ’s ochtends betaalt voor een oriënterende klik, terwijl de klant bij het beslissende moment van aankoop niet bereikt wordt.
Werkgebied
Bij een beperkt beschikbaar Google Adwords budget adviseren wij vaak om te starten met een beperkte straal rondom het vestigingsadres van het bedrijf. Zodra er budget overblijft en er een hoog vertoningsaandeel wordt behaald, kan deze straal altijd nog uitgebreid worden. Zorg er eerst voor dat je in de directe omgeving van het bedrijf vindbaar bent, omdat de kans op conversie (contact/aankoop) bij deze groep gebruikers vaak het grootst is.
Beperkt aantal zoekwoorden
Naast de targeting op locatie adviseren wij vaak om het aantal zoekwoorden te beperken. Kies er niet direct voor om alle producten of diensten te promoten, maar ga voor een zo hoog mogelijk vertoningsaandeel op de meest belangrijke zoekwoorden.
Vaak kiezen wij er voor om bijvoorbeeld alleen op zoekwoorden in combinatie met plaatsnamen in de omgeving te starten. Indien er budget overblijft kunnen we altijd nog brede, algemenere zoekwoorden inzetten. De relevantie van de plaatsnaamcombinaties is daarnaast vaak hoger en de kosten per klik zijn over het algemeen lager.