Binnen SEO zijn citations een belangrijk aspect, welke vaak over het hoofd worden gezien. Volgens David Mihm zijn citations zelfs voor 25% verantwoordelijk voor je lokale vindbaarheid. Zoekmachines zoals Google gebruiken citations om de informatie over jouw bedrijf te bevestigen. En een grote hoeveelheid citations op externe websites, geven een signaal af dat jouw bedrijf een autoriteit is!
Wat zijn citations precies?
Een citation is simpel gezegd een bedrijfsvermelding op een externe website. Dit kan bijvoorbeeld op een online bedrijvengids zoals www.openingstijden.nl zijn of op sociale websites zoals Facebook. De bedrijfsvermelding bestaat meestal uit de bedrijfsnaam, het adres en telefoonnummer. Door citations op externe websites te plaatsen, vergroot je jouw relevantie en vindbaarheid in de regio!
Aandachtspunten citations
Bij het aanmaken of optimaliseren van citations is het belangrijk dat ze allemaal consistent op dezelfde manier worden weergegeven. Hiermee bedoelen we dat alle citations op dezelfde manier geschreven staan. Gebruik dus steeds dezelfde schrijfwijze in je bedrijfsnaam, adresgegevens en weergave van je telefoonnummer. Wanneer citations niet exact hetzelfde zijn, kan dit een negatief effect hebben op je lokale SEO.
Hoe kun je nu het beste te werk gaan? Wij hebben de stappen voor je op een rij gezet:
- De eerste stap is om te bepalen welke schrijfwijze jij voor je bedrijfsnaam, adresgegevens en telefoonnummer hanteert. Het beste kun je dezelfde schrijfwijze gebruiken zoals deze in je Google Mijn Bedrijf vermelding wordt weergegeven.
- Ga vervolgens in Google op zoek naar je bedrijfsnaam in combinatie met je adres of telefoonnummer. Bekijk de resultaten en controleer of de citations volledig en consistent zijn. Probeer de citation aan te passen wanneer dit nodig is. Het is handig om alle websites waarop je een citation hebt in een document bij te houden.
- De laatste stap is het toevoegen van nieuwe citations. Om websites te vinden kun je bijvoorbeeld in Google zoeken naar concurrenten i.c.m. hun adres of telefoonnummer. Kijk vervolgens of het mogelijk is om op deze website ook een citation te krijgen.
Tip: Verrijk de citations op je eigen website met structured data!
Door de citations op je eigen website gestructureerd op te maken in de broncode, kan Google deze gegevens nog beter herkennen. Dit kun je doen je door je bedrijfsnaam, adresgegevens en telefoonnummer op te maken met Schema.org.
Hulp nodig bij het aanmaken van citations of structured data? De SEO specialisten van B&S Media helpen je graag!