Met de opkomst van podcasts en voiceclips haakt Clubhouse in op een groeiende trend. Op het relatief nieuwe social medium kun je gesprekken houden en bijwonen met anderen. Je haar nog niet gedaan of lekker in je kloffie op de bank? Geen probleem! Op Clubhouse blijft de camera uit. Wij geven je alle ins-en-outs over dit nieuwe social medium.
Wat is Clubhouse?
Met Clubhouse kun je eigenlijk groepsbellen, maar dan anders. Zodra je een ‘Room’ aanmaakt, ben je moderator. Als moderator bepaal jij wie er nog meer moderator mag zijn en wie de sprekers zijn. Wil je als luisteraar héél graag iets zeggen? Steek je hand op, dan kan de moderator je laten spreken.
Je kunt de app dus gebruiken om met meerdere mensen gezellig te kletsen, maar je kunt ook een soort webinars/podcasts houden waarbij je gemakkelijk de interactie met je luisteraars opzoekt. Bovendien heeft Clubhouse veel verschillende categorieën. De laatste voetbalwedstrijd bespreken? Zoek onder de categorie ‘Sport’ en wie weet kun je aanhaken bij een room. En anders start je er zelf één en nodig je je volgers uit.
Hoe krijg ik een Clubhouse Invite?
Enthousiast geworden over Clubhouse? Op dit moment is de app alleen beschikbaar op de iPhone. Dit heeft te maken met de capaciteit van de servers van het bedrijf. Ze zijn druk bezig om dit ook uit te breiden naar Android.
Bovendien moet je eerst een invite krijgen voordat je lid kunt worden van Clubhouse. Als je dan lid bent, kun je zelf ook weer leden uitnodigen.
Tip: vraag op social media platformen als LinkedIn of Facebook naar een invite. Wie weet kan één van jouw connecties je verder helpen!
Clubhouse voor ondernemers
Als ondernemer vraag je je nu misschien af: is dat Clubhouse ook iets voor mij? Op dit moment is Clubhouse echt gelinkt aan je mobiele nummer, dus het is lastiger om een zakelijk account op te zetten als je geen zakelijke telefoon hebt. Toch kan het interessant zijn om juist als ondernemer lid te worden. Een aantal voorbeelden van hoe jij Clubhouse kunt inzetten voor jouw onderneming:
- Webinars. Met Clubhouse kun je op een hele laagdrempelige manier een webinar houden. In plaats van dat je slides, een goede camera en belichting moet regelen, hoef je alleen maar te vertellen. Vertel over je producten/diensten, je merk of een onderwerp dat relevant is voor je bedrijf of branche. Het mooie is dat je ook direct de interactie kunt opzoeken met je doelgroep.
- Gesprekken voeren. Ga samen met bijvoorbeeld een collega in gesprek over een onderwerp dat interessant is voor je doelgroep en dat past bij je producten of diensten. Zo zou je als dierenwinkel onderwerpen kunnen bespreken als ‘Hoe krijg je jouw puppy zindelijk?’ of ‘Waar moet je op letten bij het inrichten van een konijnenverblijf?’.
- Q&A’s. Geef je klanten de gelegenheid om vragen te stellen tijdens een Q&A-uurtje. Of behandel vragen waarvan jij merkt dat ze veel gesteld worden. Zo zet je Clubhouse ook in voor webcare-doeleinden.
Ga jij mee in de hype?
Veel grote influencers vind je al op Clubhouse. Meestal is dat een teken dat een social medium een hype wordt. Kijk bijvoorbeeld maar naar TikTok. Bovendien prikkelt Clubhouse onze FOMO (Fear Of Missing Out), want dat interessante gesprek tussen Bas Smit, Giel de Winter en Jonatan Boer wil je vandaag om 17:00 uur echt niet missen, toch?
Bovendien is Clubhouse lekker laagdrempelig en er is weinig voorbereiding nodig. Tuurlijk is het handig als je weet waar je het over wilt hebben, maar de invulling kan heel vrij zijn. En al zitten er 1000 mensen in je room, niemand hoeft te weten dat jij nog in bed ligt in je pyjama.
Zet social media effectief in voor jouw bedrijf
Bij B&S Media Internetmarketingbureau ondersteunen wij je op het gebied van SEO, SEA, webdesign en social media. Door social media aan ons uit te besteden, weet je zeker dat je op de juiste kanalen consistent aanwezig bent. Zo creëer je meer naamsbekendheid en bereik je de doelgroepen die interessant zijn voor jouw onderneming.
Neem vandaag nog contact met ons op, onze social media specialisten helpen je graag verder.
Neem contact op