Stel: je bezit een kledingzaak in de binnenstad, waar gemiddeld gezien zo’n tweehonderd mensen per dag binnenlopen. De meeste bezoekers neuzen wat door de collecties, passen wellicht ook een aantal kledingstukken, maar slechts twintig van hen besluiten ook echt iets te kopen. Dit komt neer op tien procent van al je bezoekers.Op zich kun je hiervan prima rondkomen, maar je zou toch wel graag meer willen verkopen. Wat doe je dan? Plaats je grote reclamedisplays bij de deur? Ga je, zoals een Zuid-Europese restauranteigenaar, het publiek op straat naar binnen proberen te trekken? Of richt je je op de mensen die reeds bij je binnenkomen, maar niets besluiten te kopen?
Het ligt voor de hand dat de laatste optie de beste is. Zij die namelijk al bij je binnenkomen, hebben tot op zekere hoogte reeds interesse in je product. De kans dat zij iets willen kopen is veel groter dan bij iemand die je winkel doorgaans voorbijloopt. Hetzelfde geldt voor online bezoekers. Ook zij zijn gemakkelijker over te halen iets te kopen dan mensen die je eerst nog maar je website toe moet ‘lokken’. En dat geldt niet alleen voor het kopen van een product of het afnemen van een dienst, maar ook bijvoorbeeld voor het inschrijven voor je nieuwsbrief of het downloaden van je e-book.
De converterende bezoeker
Iedere keer dat een bezoeker een dergelijke actie, die door jou als doel gesteld is, uitvoert, noemen we een conversie. Het percentage bezoekers dat converteert geldt als de conversieratio van je website. Zelfs een kleine verbetering van dit getal kan een grote groei in omzet voor je bedrijf betekenen. Daarom is het van groot belang om het de bezoeker zo makkelijk mogelijk te maken om aan jouw doelen te voldoen. Gebruiksvriendelijkheid en vertrouwen zijn hiervoor essentieel.
Conversie verhogen door een gebruiksvriendelijke website
Het is ongekend belangrijk dat het voor een bezoeker meteen duidelijk is wat hij op je website kan (en wat jou betreft ook moet ) doen. Als een klant moet zoeken waar hij bepaalde informatie kan vinden of hoe hij bijvoorbeeld contact kan opnemen, is de kans groot dat hij je site weer verlaat. Dat betekent niet alleen dat je een potentiële klant misloopt, maar ook dat hij mogelijk op de site van de concurrent wél meteen vindt wat hij zoekt.
Zichtbare contactgegevens
In veel gevallen is een belangrijk doel van je website om de bezoeker contact met je te laten opnemen. Er zijn diverse manieren om de kans hierop te vergroten. Ten eerste verwacht iedere bezoeker dat er een contactpagina is. Deze is vrijwel altijd te bereiken via een knop helemaal aan de rechterkant van de menubalk. Zit je contactknop elders in het menu, dan zal de bezoeker dit verwarrend vinden en er wellicht overheen kijken. Zorg er dus voor dat de contactbutton op de logische plek te vinden is.
De menubalk, met daarin de contactknop, bevindt zich vaak in de header van je website. Daarboven kun je het best je belangrijkste contactgegevens plaatsen: je telefoonnummer en emailadres. Door ervoor te zorgen dat de balk ‘sticky’ is – evenals de menubalk – zorg je ervoor dat je contactgegevens altijd in beeld zijn, ook wanneer de bezoeker naar beneden scrolt. Zeker voor de mobiele versie van je website is dit ontzettend belangrijk, aangezien pagina’s op een smartphonescherm smaller en daardoor langer zijn. De luie smartphonegebruiker heeft geen zin om weer helemaal omhoog te moeten scrollen.
Een goed functionerend contactformulier
Wat verder een punt van aandacht is, is het contactformulier. Dit moet beslist aanwezig zijn, aangezien het de drempel om contact op te nemen verlaagt. Je hoeft niet eerst het emailadres te kopiëren en je mail te openen, maar kunt meteen een vraag stellen. Zorg dan ook dat een bezoeker daadwerkelijk snel een bericht kan sturen. Dat betekent zo min mogelijk overbodige invulvelden. Niets zo vervelend als eerst je adresgegevens en telefoonnummer te moeten invullen, terwijl je alleen een korte vraag wilt stellen.
Opvallende call-to-action-knop
Het belangrijkste conversiedoel dient duidelijk geaccentueerd te worden op je homepage. Bekijk bijvoorbeeld eens de homepage van onze website. Hoogstwaarschijnlijk valt je oog meteen op de oranje knop met de tekst “Maak vrijblijvend kennis”. Klik je hierop, dan opent een venster met een contactformulier. Het zal je niet verbazen dat het voornaamste doel van onze website dan ook is om potentiële klanten contact te laten opnemen. Deze knop, doorgaans in een opvallende kleur en op een opvallende plek op de homepage, noemen we een call-to-action-button.
Vertrouwen wekken voor meer conversies
Een tweede belangrijke pijler onder je conversiesucces is de gepercipieerde betrouwbaarheid van je website. Door professionaliteit en een persoonlijk karakter uit te stralen, vertrouwen bezoekers je eerder. Waar zou jij eerder een auto kopen? Bij een dealer met een strak kantoor, waar men de tijd voor je neemt of van een marktplaatsverkoper die het liefst heeft dat je zo snel mogelijk de auto meeneemt?
Volledige contactgegevens
Iets waar veel online bezoekers argwaan van krijgen, is het ontbreken van een adres of een telefoonnummer op de contactpagina. Of erger nog: allebei. Wanneer je bedrijf alleen per email te bereiken is, gaan bij velen de alarmbellen af. Wat als het product dat ik bestel niet naar wens is? Of helemaal niet geleverd wordt? Wees dus transparant en vermeld in elk geval je volledige adresgegevens, telefoonnummer, emailadres en bij voorkeur ook je KvK-nummer op de contactpagina.
De over ons-pagina
Op je website is vanalles te lezen over de producten en diensten die je aanbiedt. Maar voor veel potentiële klanten is het ook belangrijk om te weten wie en wat er nu eigenlijk achter het bedrijf schuilgaat. De pagina “over ons” is bij uitstek geschikt om de klant hierin te bedienen. Vertel iets over de achtergrond van het bedrijf, over de werknemers en laat vooral ook je gezicht zien. Een foto van de eigenaar of zelfs de werknemers wekt veel vertrouwen.
Gebruik eigen foto’s
Om op bovenstaande voort te borduren: het gebruik van stockfoto’s kun je het best zoveel mogelijk beperken. Indien mogelijk zelfs het liefst vermijden. Toegegeven: voor sommige bedrijven is het gewoon ontzettend lastig om relevante foto’s van het bedrijf zelf te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een internetmarketingbureau… Maar met foto’s van je kantoorruimte en het personeel geef je je site al een mooi persoonlijk tintje. Stukken beter dan de standaardfoto van de vrolijk glimlachende telefoniste die voor vrijwel ieder bedrijf lijkt te werken.
Recensies laten zien
Tot slot: “wij van WC-Eend adviseren WC-Eend”, dat werkt niet. Tenminste, tenzij je WC-Eend bent, natuurlijk. In alle andere gevallen is het beter om anderen te laten vertellen hoe goed je bedrijf is. Vraag daarom tevreden klanten of je een quote van ze mag gebruiken voor op je website, met naam en toenaam erbij.
Verder verzamel je waarschijnlijk reviews via externe platformen, zoals Google Mijn Bedrijf of The Feedback Company. Ervan uitgaande dat het aantal sterren een positief beeld van je bedrijf schetst, doe je er goed aan om ook deze op je website tevoorschijn te laten komen.
En nog een laatste tip…
Sluit een blogartikel op je website bijvoorbeeld af met de mogelijkheid om je in te schrijven voor een nieuwsbrief. Ben je trouwens al ingeschreven op ónze nieuwsbrief? Zo niet, dan kan dat hieronder!