Het afgelopen jaar was een jaar vol ontwikkelingen en mooie resultaten, maar wat staat ons te wachten in 2018? De ontwikkelingen op het gebied van SEO staan nooit stil en ook in 2018 zal dit niet anders zijn. In dit artikel geven we je alvast een overzicht met de belangrijkste trends voor het komende jaar!
1. Mobile-first en AMP
De belangrijkste trend, en inmiddels eigenlijk een onmisbare factor, is een goed werkende mobiele versie van je website. Denk hierbij niet alleen aan een responsive design, maar ook aan de gebruiksvriendelijkheid en snelheid ervan. Smartphones hebben meestal een kleinere WiFi-antenne of minder goed bereik, waardoor de snelheid voor mobiel eigenlijk nog belangrijker is dan voor de desktop. Door AMP te gebruiken voor je blog- of nieuwsberichten laadt je website razendsnel. En deze snelle laadtijd heeft zonder meer direct invloed op je posities in Google!
2. Structured data (schema markup)
Om ervoor te zorgen dat Google de inhoud van je website nog beter begrijpt, kun je gebruik maken van structured data (ook wel schema markup). Door in de broncode specifiek te benoemen wat bijvoorbeeld je contactgegevens, openingstijden, reviews en evenementen zijn, kan Google deze informatie beter herkennen. Op de website van schema.org vind je alle soorten structured data die je kunt toevoegen aan de HTML van je website. Tip: vraag je webbouwer om je gegevens te voorzien van structured data!
3. Featured snippets
Met featured snippets kun je extra posities bemachtigen op de eerste pagina van Google. Niet alleen staan deze snippets bovenaan, maar ze vallen ook nog eens extra op doordat ze een andere opmaak hebben dan de gewone zoekresultaten. Featured snippets worden meestal getoond bij vragen die beginnen met ‘wat’ of ‘hoe’ en geven vaak kort en bondig antwoord. Wij scoren bijvoorbeeld een featured snippet op het zoekwoord ‘wat is linkbuilden’, terwijl we met de pagina zelf op de tweede plek staan. Dankzij deze featured snippet trekken we veel extra bezoekers.
Daarnaast bieden featured snippets een goede mogelijkheid om het vertrouwen van de bezoeker te winnen. Google selecteert namelijk alleen relevante content voor een featured snippet, waardoor je als het ware wordt aanbeveelt door de zoekmachine.
Lees hier hoe je ervoor kunt zorgen dat Google jouw antwoord gebruikt voor een featured snippet!
4. Voice search
Het komende jaar zal de trend van voice search alleen maar toenemen. Met voice search wordt het inspreken van een zoekopdracht via je smartphone in Google bedoeld. Deze gesproken zoekopdrachten zijn in de regel vaak langer dan getypte opdrachten. Niemand zegt: “voordelen SEO”, maar wel “wat zijn de voordelen van SEO?”. Ook is de vraag vaak lokaal gericht. Denk bijvoorbeeld aan een zoekterm zoals: “Wat is het beste restaurant van Zwolle?”. In ons blog over voice search lees je meer over hoe je jouw website kunt optimaliseren voor voice search.
5. Cornerstone content
Wanneer je in 2018 écht wilt scoren met SEO, zul je aan de slag moeten met cornerstone content. Cornerstone content is de meest waardevolle en informatieve tekst van je website. Een van de belangrijkste kenmerken van cornerstone content is de hoeveelheid tekst. Deze mag gerust drie- tot tienduizend woorden bevatten. Vanaf deze pagina kun je dan intern naar andere pagina’s verwijzen met meer informatie over het desbetreffende onderwerp. Google hecht veel waarde aan informatieve content en ziet de cornerstone pagina(‘s) van je website als een soort overzichtelijk startpunt voor je bezoekers.
6. Snelheid
Een snelle website is al jaren belangrijk. Niet alleen je bezoekers zijn hier blij mee, ook Google geeft de voorkeur aan snelle websites. Om te stimuleren dat websites sneller worden, heeft Google de Google Pagespeed Insights tool gemaakt. Met deze tool geeft Google aan wat je kunt doen om de snelheid van je website te verbeteren. Denk hierbij aan een nette HTML, minder browser requests, caching en gecompresseerde CSS files. Maar de grootste winst zit vaak in het comprimeren van je afbeeldingen!
7. Linkbuilding
Goede links naar je website zijn altijd nog een zeer belangrijke factor voor een hoge ranking in de zoekresultaten van Google. Hierbij gaat het niet om de hoeveelheid links, maar vooral om de kwaliteit van de links. Google ziet elk linkje naar jouw website als een stem. En hoe meer ‘autoriteit’ de stem heeft, hoe waardevoller het linkje is. Het verkrijgen van goede backlinks kan wel erg tijdrovend zijn, maar levert absoluut succes op!
8. Technische SEO
Naast de bovengenoemde optimalisaties en ontwikkelingen, heeft de techniek van je website ook steeds meer invloed op hoe Google je website indexeert. Google bekijkt je website namelijk door middel van robots en algoritmes, welke je website als één grote bak code zien. Het is dus belangrijk dat je website op de juiste manier is opgebouwd, zodat Google je website goed kan lezen. Een goed opgebouwde en Google vriendelijke website bevat onder andere een:
- schone en gestructureerde HTML
- snelle laadtijd
- robots.txt-file
- veilige verbinding (HTTPS)
- sitemap
- geoptimaliseerde url structuur
- responsive design
9. Kunstmatige intelligentie (AI)
Door middel van kunstmatige intelligentie (ook wel Artificial Intelligence) leert Google zichzelf continu hoe het beter met zoekopdrachten om kan gaan. Het is een zelflerend systeem wat zich in rap tempo verbetert, waardoor Google de zoekopdrachten alsmaar beter gaat begrijpen. En uiteraard worden de getoonde zoekopdrachten hier automatisch op aangepast. Het wordt dan ook steeds minder belangrijk om exacte zoekwoorden te gebruiken, omdat Google de context van de content steeds beter gaat begrijpen. Leg de focus voor het komende jaar daarom nóg meer op kwalitatieve en natuurlijke content!
10. Social media content
Social media heeft het komende jaar ook steeds meer invloed op de ranking van je website in de zoekresultaten. De sociale interacties zijn voor Google één van de vele factoren om te bepalen hoe waardevol je website of blogbericht is. Plaats dus regelmatig berichten op social media en deel je blogberichten voor meer verkeer naar je website.
Investeer in de ontwikkelingen voor blijvende topposities
Door de continue verbeteringen van kunstmatige intelligentie en de algoritmen van Google wordt de “klassieke SEO” steeds minder waard. We zullen ons moeten focussen op de fundamentele werkzaamheden die het verschil gaan maken. Mobile first, featured snippets en voice search zijn enkele SEO trends die het afgelopen jaar al grote invloed hebben gehad. Maar om ook in 2018 weer hoog te scoren in Google, is het noodzakelijk om mee te gaan met de ontwikkelingen en op de hoogte te blijven van de nieuwste trends!